• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9033
+
-

خطرات چهارشنبه‌سوری را جدی بگیریم

مهرداد علی بخشی|مدیرکل ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی:

حادثه همیشه در کمین است اما معمولا خیلی‌ها دیر متوجه این هشدار می‌شوند. حالا که به شب چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌شویم جا دارد بیشتر به این هشدارها توجه کنیم. کافی است بدانید سال گذشته در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری 16نفر به‌دلیل انفجار ترقه و آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند.
باید به این آمار شمار افرادی که نابینا، ناشنوا یا دچار سوختگی و قطع عضو شده‌اند را هم اضافه کنیم. آن وقت است که بیشتر نسبت به چهارشنبه سوری احساس خطر می‌کنیم. این مراسم در سال‌های اخیر به‌دلیل همراه شدن با برخی اعمال خطرآفرین، بی‌احتیاطی‌ها و فاصله گرفتن از اصل آداب و سنن قدیمی، آسیب‌ زا شده و شاهد وارد شدن صدمات جسمانی زیادی به صدها نفر هستیم که این صدمات گاهی غیرقابل جبران است یا اینکه دست‌کم هزینه‌های زیادی را به خانواده قربانیان وارد می‌کند. بررسی این حوادث نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از آسیب‌ها با رعایت اصول ایمنی و نظارت خانواده‌ها قابل پیشگیری است. افراد در تماس با مواد محترقه به شکل‌های متعددی دچار آسیب می‌شوند. مثلا ممکن است برخی به‌دلیل اصابت ترکش ماده محترقه دچار آسیب شوند.
برخی دیگر به‌دلیل سوختگی حرارتی و حتی برخی به‌دلیل موج انفجار دچار آسیب شوند. موج انفجارها گاهی آنچنان شدید است که ممکن است باعث تخریب ساختمان شود. این یک روی ماجراست. انفجارهای شدید گاهی باعث ایجاد آسیب‌های روانی می‌شود و این نوع آسیب‌ها ممکن است تا مدت‌ها در فرد ماندگار باشد. گاهی نیز موجب سکته قلبی در افراد مسن یا سقط جنین در زنان باردار شود. توصیه من به شهروندان، به‌خصوص جوانان این است که سلامتی و آینده روشن خود را با سهل انگاری و بی‌احتیاطی به مخاطره نیندازند. بیایید خطرات چهارشنبه سوری را جدی بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید