• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 20 آذر 1398
کد مطلب : 90073
+
-

نطق دوم درباره اعتراض‌ها

بعد از پروانه سلحشوری، علی مطهری در نطق خود به آسیب‌شناسی اعتراض‌های مردم پرداخت

مجلس
نطق دوم درباره اعتراض‌ها


شاید خاصیت فصل انتخابات است و شاید به‌دلیل عیان شدن موج نارضایتی مردم از افزایش نرخ بنزین و تبعات آن، دلیلش هر چه هست این روزها تریبون مجلس شورای اسلامی بیش از هر زمان دیگر داغ شده و نمایندگان در قالب نطق میان‌دستور و تذکرات شفاهی‌شان صریح‌تر سخن می‌گویند و نقاط ضعف و کاستی‌های مدیریتی را عیان می‌کنند.
طی یک هفته گذشته که مجلس 3 روز متوالی نشست علنی برگزار کرده است هر روز بحث داغی از تریبون مجلس موج‌آفرین شده است؛ گلایه از چند و چون برخورد با معترضان از سوی محمود صادقی و بهرام پارسایی، نمایندگان تهران و شیراز در نشست یکشنبه بهارستان و در پی آن نطق دوشنبه سلحشوری درمورد درخواست‌های جامعه از مسئولان و دیروز هم نطق علی مطهری ازجمله مهم‌ترین مواضع دیروز نمایندگان در هفته اخیر است؛ مواضعی که برخلاف روند مصلحت‌سنجانه اکثریت مجلس از صراحت بی‌سابقه‌ای برخوردار است.
علی مطهری، نماینده تهران دیروز در نطق میان‌دستورش همچون پروانه سلحشوری سبک اداره کشور را نشانه گرفت و گریزی به اعتراضات مردم به گرانی بنزین زد و از نامه‌اش به رهبری در دفاع از جایگاه مجلس پرده برداشت؛ هرچند محور نطق او از نطق اخیر سلحشوری دور نبود و بعضا تندتر از او سخن می‌گفت اما برخلاف جلسه روز دوشنبه و نطق سلحشوری، نه خبری از توهین بود و نه جنجال‌آفرینی علیه او، نه کسی تهدیدش کرد و نه عده‌ای برای تخریب و تهیه شکایت‌نامه علیه او اقدام کردند.

مطهری چه گفت؟
علی مطهری هم به مسائل آبان‌ماه و اعتراضات به گرانی بنزین گریز زد و از تصویب مصوبه افزایش بنزین توسط سران قوا گلایه کرد؛ گلایه‌ای که این روزها در دایره خطوط قرمز اکثر مسئولان قرار گرفته. او حتی از گلایه هم فراتر رفت و خواستار منحل شدن شورای هماهنگی اقتصاد شد؛ حتی از نامه‌اش به رهبری برای دفاع از جایگاه مجلس پرده برداشت. مطهری در بر شمردن مشکلات بروز یافته تا آنجا پیش رفت که از استبداد داخلی سخن گفت و در نهایت هم مشارکت 70درصدی مردم در انتخابات را نسخه مؤثر مقابله با تهدیدهای خارجی دانست و بر اهمیت آن تأکید کرد.
چنانچه او در آغاز نطقش حوادث آبان‌ماه را تلخ خواند وگفت: حوادث تلخ آبان‌ماه نشان داد که سران قوا نبض جامعه را در دست ندارند و تصمیم بدی که گرفته شد و اجرای بدتری که انجام شد متأسفانه این حوادث تلخ را به‌وجود آورد.
وی افزود: تحلیل غلط هم نباید کرد، نباید مسائل را به گردن منافقین و سلطنت‌طلبان بیندازیم، اگرچه آنها وسط داستان وارد شدند و سوءاستفاده کردند ولی طبق اعتراف نهادهای اطلاعاتی خودمان، توده فقیر جامعه بودند که معترض شدند و باید فکری به حال آنها بکنیم.
مطهری با بیان اینکه اگر جامعه در شرایط عادی بود جا داشت رئیس‌جمهور را استیضاح کنیم، خاطرنشان کرد: اما در شرایط خاص هستیم و حداقل کاری که مجلس می‌تواند بکند این است که وزیر کشور را به‌عنوان مسئول اصلی این تصمیم استیضاح کند و ان‌شاءالله این کار انجام می‌شود.  به گزارش خانه ملت، مطهری با بیان اینکه جایگاه مجلس تضعیف شده است، افزود: این مسئله‌ای بدیهی است و نتیجه ضعیف شدن مجلس یکی نفوذ استعمار خارجی است و دوم ظهور استبداد داخلی. تجربه دولت دکتر مصدق را به‌خاطر داریم زمانی که مصدق مجلس را منحل کرد از آنجا بود که دولت خودش منقرض شد. وی تصریح کرد: مجلس در دوره دهم از 2 ناحیه تضعیف شد؛ یکی از طرف مجمع تشخیص و دوم از طرف شورای هماهنگی سران قوا. می‌دانیم که مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شد که مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند، بعد به شورای نگهبان گزارش می‌دهد، آنجا هم بدون بررسی به مجلس می‌فرستد و ما ملزم به اصلاح هستیم. حتی اگر ما اصلاح نکنیم خودشان در مجمع اصلاح می‌کنند، یعنی در مصوبه مجلس دست می‌برند و اصلاح می‌کند. مطهری گفت: استناد به بند دوم اصل 110قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاست‌های کلی به‌معنای مغایرت با قانون اساسی است، تفسیر درستی نیست. راه‌حلش این است که نماینده یا نمایندگان مجمع حین بررسی لایحه یا طرحی در مجلس در کمیسیون یا صحن حاضر شوند و نظر بدهند و در نهایت آنچه نمایندگان تصمیم بگیرند نهایی باشد و حق بررسی مصوبه مجلس را ندارند. این راه‌حل قضیه است اینطور دست و بال مجلس را بستن مشکل ایجاد کرده است.
مطهری با بیان اینکه در این خصوص نامه‌ای خدمت رهبری نوشتم و اشکالات را خدمت ایشان بیان کردم، گفت: به همراه جمعی از نمایندگان نیز نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس نوشته‌ایم که در جلسه‌ای غیرعلنی این موضوع بررسی شود ولی هنوز ترتیب اثر داده نشده است.
مطهری ادامه داد: با همین بهانه و تفسیر است که الان لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع نگه داشته شده است؛ درحالی‌که تا بهمن‌ماه بیشتر وقت نداریم؛ والا وارد لیست سیاه خواهیم شد و مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود. اینگونه بستن دست مجلس به صلاح نیست. ما از نهاد مجلس دفاع می‌کنیم؛ خواه در آینده باشیم یا نباشیم. وی تأکید کرد: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم برای تصمیمات فوری در شرایط تحریم‌ها شکل گرفت، اما الان وارد هرگونه تصمیم‌گیری می‌شود، این شورا باید منحل شود.


مردم را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم نکنیم

علی مطهری، نماینده تهران، انتخابات را آزمون بزرگی برای ملت دانست و گفت: میزان مشارکت مردم بسیار مهم است. مشارکت بالا می‌تواند تغییر رفتار آمریکا و اروپا را درپی داشته باشد. ما باید دنبال افزایش مشارکت باشیم. قطع نظر از اینکه چه کسانی یا گروهی پیروز می‌شوند باید نگاه ملی داشته باشیم. مطهری گفت: ضدانقلاب درحال تبلیغ است که شرکت نکنید، فایده ندارد. راه اصلاح بسته است. این اشتباه است مردم باید به‌طور وسیع شرکت کنند، مشارکت 70درصدی دهان آمریکا و اروپا را می‌بندد، صندوق رأی تنها راه اصلاح امور است. این نماینده مجلس با هشدار نسبت به اینکه نباید مردم را تقسیم به انقلابی و غیرانقلابی کنیم، گفت: این کار درستی نیست. سخن رهبری هم این نبود، نظر رهبری توجه به توان داخلی و داشتن اعتماد به نفس بود نه اینکه بگوییم عده‌ای انقلابی و عده‌ای غیرانقلابی هستند، این تفسیر درستی نیست. باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید