• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88984
+
-

راه فساد درخصوصی‌سازی‌ بسته می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده داد همه واگذاری‌ها را به بورس و فرابورس منتقل می‌کند


رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ دیروز وعده داد واگذاری همه شرکت‌های دولتی را به‌دلیل شفافیت بیشتر، به بورس منتقل می‌کند. به‌گفته علیرضا صالح، 5هزار میلیارد تومان از دارایی‌های فروخته شده دولت، مشکل‌دار بوده است. چند‌ماه از دستگیری رئیس قبلی سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گذرد. به‌نظرمی رسد علیرضا صالح، رئیس جدید این سازمان پرحاشیه، قصد ندارد به سرنوشتی مشابه رئیس قبلی دچار شود. چند‌ماه پیش علی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌دلیل آنچه شایع شده است، فساد درخصوصی‌سازی‌، دستگیر شده و هنوز از ابعاد پرونده او اطلاعی در دست نیست. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل دستگیری او شفاف ‌نبودن روند واگذاری‌ها بودکه شائبه‌هایی را در مورد او ایجاد کرده است.
 به گزارش همشهری، یکی از چالش‌های بزرگ خصوصی‌سازی‌ از سال 95تاکنون، کاهش حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس بوده، بخش عمده واگذاری‌ها، از این سال به بعد از طریق مزایده انجام شده و فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس و فرابورس به نزدیک صفر رسیده است. فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس به‌دلیل شفافیت در روند قیمت‌گذاری امکان هرگونه تبانی در باز شدن پاکت‌های مزایده را از بین می‌برد و در عین حال راه را بر قضاوت‌های بعدی در مورد نحوه قیمت‌گذاری سهام مسدود می‌کند.
 
انتقال به بورس و شفاف‌سازی‌
علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی دیروز درباره برنامه‌های خود برای شفاف‌سازی‌ در روند خصوصی‌سازی‌ گفت: بنا داریم همه واگذاری‌های خود را در بورس اوراق بهادار انجام دهیم تا واگذاری‌های این سازمان با شفافیت بیشتری انجام شود. او افزود: این سازمان ازجمله جاهایی است که باید ۱۰۰ درصد اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گیرد. بر این اساس، یکی از نخستین اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود تبدیل سازمان خصوصی‌سازی به اتاق شیشه‌ای است. او تأکیدکرد: یکی از اقداماتی که در ماه‌های اخیر در سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام شده، درج اطلاعات مربوط به همه بنگاه‌های قابل واگذاری به تفکیک استان در سایت این سازمان است.

واگذاری‌های پرحاشیه چقدر است؟
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: جزئیات واگذاری‌های پرحاشیه ازجمله ایران ایرتور، هپکو، آلومینیوم المهدی، پالایش نفت کرمانشاه و... روی سایت سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار گرفته است. او افزود: از زمان شکل‌گیری این سازمان تاکنون ۱۵۰هزار میلیارد تومان واگذاری با قیمت زمان واگذاری انجام شده است. او ادامه داد: از این میزان واگذاری ۱۴۵هزار میلیارد تومان با موفقیت انجام شده و فقط 5هزارمیلیارد تومان واگذاری با مشکلاتی مواجه شده است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ۹۶درصد واگذاری‌های این سازمان از زمان شکل‌گیری با موفقیت همراه بوده است.

شفاف‌سازی‌ واگذاری‌های پرحاشیه
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: بنا داریم به‌صورت سر زده  از بنگاه‌ها و شرکت‌های واگذار شده بازدید داشته باشیم تا از این طریق متوجه شویم که اطلاعات و گزارش‌های ارسالی خریداران شرکت‌های واگذار شده، چقدر با واقعیت همخوانی دارد.رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: در گام بعدی قصد داریم سامانه نظارتی در این سازمان تشکیل دهیم تا نظارت‌های پس از واگذاری شرکت‌ها را افزایش دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید