• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88158
+
-

سخنگوی دولت در یک نشست خبری دلایل دولت برای عدم‌اطلاع‌رسانی درباره بنزین را تشریح کرد

مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند

علی ربیعی: نظام، اعتراض را حق مردم می‌داند

دولت
مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند

سخنگوی دولت در سومین روز از افزایش قیمت بنزین در نشست خبری خود با خبرنگاران به دفاع از تصمیم دولت پرداخت و گفت: خوشحال هستیم که این مصوبه با توجه به تأیید سران 3 قوه مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و با علم بر اینکه تصمیم‌گیری برای اصلاح ساختاری  از سوی سران سه قوه به تصویب رسیده، شجاعانه از آن دفاع و حمایت کردند و همگان را بر حمایت از آن فراخواندند. به گزارش تسنیم، علی ربیعی با بیان اینکه دولت واقف بود در این شرایط، اصلاح ساختاری تبعاتی برای دولت و محبوبیتش خواهد داشت، تأکید کرد: من فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد. دولت با شجاعت تصمیم گرفت و اصلاح قیمت بنزین را با رایزنی با قوای سه‌گانه، بخش‌های مختلف و کارشناسان اتخاذ کرد و تمامی درآمدهای آن برای حمایت از اقشار پایین تخصیص یافته است.

اعتراض با اغتشاش متفاوت است
ربیعی با اشاره به سوءاستفاده‌ها از اعتراض‌های مردمی در افزایش قیمت بنزین و آسیب به اموال بخش عمومی و خصوصی گفت: اتفاقات تأسف برانگیزی در 3 روز گذشته روی داد. اینکه اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود بلکه متأسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش‌های نامتعارف مانند آتش زدن بانک‌ها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساخت‌ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.
وی یادآور شد: در حوادث روزهای اخیر مردم گزارش داده‌اند که عده‌ای با ماسک یا پوشاندن صورت خود و به‌صورت حرفه‌ای، خشونت بسیاری به خرج می‌دهند. همین‌جا اعلام می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است. اغتشاشگرانی که با اسلحه تخریب می‌کنند و اموال آتش می‌زنند قطعاً با معترضانی که می‌خواهند اعتراض مدنی داشته باشند، متفاوت‌اند. خدا را شکر مردم شریف و هوشیار ایران، صف خود را از این افراد جدا کرده‌اند. 



ربیعی با اشاره به کاهش تجمعات اعتراضی و اغتشاشات خاطرنشان ساخت: خوشبختانه به سرعت مرزها مشخص شده و به همین دلیل مردم صف‌شان را جدا کرده‌اند و فکر می‌کنم امروز بیش از 80درصد نسبت به دیروز، وضعیت آرامی داشتیم. البته مسائل جزئی مانده که فردا و پس‌فردا مسائل خاصی از لحاظ اغتشاشگری نخواهیم داشت. ربیعی در ادامه گفت: سخن گفتن بیشتر با مردم به ‌معنای شنیدن صدای مردم خواهد بود. در هیاهوی تیراندازی‌ها، عربده‌کشی‌ها و حمله‌ها صدای بحق مردم هم متأسفانه کمتر شنیده خواهد شد. در این میان عجیب اینکه آمریکا و مقامات این کشور که بزرگ‌ترین جنایت را با اعمال فشارهای حداکثری و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها انجام دادند به مردم ایران پیام می‌دهند که ما از این اعتراضات حمایت می‌کنیم. از آقای پمپئو که با بی‌شرمی هرچه تمام‌تر از تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران دفاع می‌کنند و طراحی می‌کنند انتظاری جز این نیست که از اغتشاشگران حمایت کنند. ربیعی یادآور شد: شواهد ما نشان می‌دهد که از دیروز (یکشنبه) حتی برخی از افرادی که به‌طور هیجانی در برخی این موارد حضور داشتند، آنها هم دیگر حضور ندارند و  برای کسانی که امروز در صحنه و خیابان‌ها حتی حضور هیجانی هم داشته باشند احترام قائلیم. آنها هم حق دارند نوع اعتراض خود را داشته باشند.
چرا دولت اطلاع قبلی نداد؟
ربیعی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم‌اطلاع‌رسانی درخصوص اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: تجربه به ما نشان می‌دهد انتشار زودهنگام خبر آغاز سهمیه‌بندی جز هدر رفتن منابع، اختلال در نظم عمومی، فعال شدن قاچاقچیان سوخت و زدوبندها پیامد دیگری نداشته است. از طرف دیگر متأسفانه تجارب تلخ دیگری هم داشتیم. تعدادی ترجیح می‌دادند به جای مراجعه به پمپ بنزین، بنزین را به خانه ببرند و ما آتش‌سوزی منجر به مرگ و خسارت‌های مالی و جانی داشتیم.

کاهش 80 درصدی  تجمعات
سخنگوی دولت با اشاره به تجمعات 2روز گذشته در برخی شهرهای کشور، گفت: تجمعات نسبت به روز گذشته 80درصد کاهش داشته است؛ اگر روز اول تعدادی مردم نگران هم در تجمعات بودند اما از دیروز به این طرف، مردم نگران عادی را نمی‌بینیم. از دیروز شیوه‌ها تغییر کرده است؛ گروهی با سلاح سرد و گرم به خیابان آمده‌اند و به جای شعار دادن و اعتراض کردن به مراکز نظامی حمله می‌کنند. به قطعیت اعلام می‌کنم هیچ‌کس در اعتراضات خیابانی مجروح نشده است، بلکه در حمله به مراکز تاسیسات انتظامی و نظامی بوده است که تعدادی هم با تیراندازی بوده که از اسلحه‌هایی است که بیرون آمده است. او اضافه کرد: برای اعلام آمار نهایی مجروحان، نیازمند گذر زمان هستیم که امروز و فردا که بگذرد پیش‌بینی می‌کنیم که این تجمعات در یکی، دو روز آینده کاهش پیدا خواهد کرد؛ البته ممکن است موارد متفرقه‌ای وجود داشته باشد، اما تا 2 روز آینده تعداد مجروحان، آسیب‌دیدگان و خسارت‌ها را اعلام می‌کنیم.. 

این خبر را به اشتراک بگذارید