• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87687
+
-

رپ علیه رجب

19خواننده رپ ترکیه سیاست‌های دولت این کشور را با یک ترانه طولانی به چالش کشیدند

گزارش
رپ علیه رجب


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه و فضای بسته در عرصه رسانه‌ و آزادی بیان در ترکیه باعث نشده هنرمندان عرصه موسیقی در این کشورساکت بمانند. آنها با آهنگ «سکوت نمی‌کنم» اعتراض خود به وضعیت موجود در ترکیه و فراتر از مرزهای این کشور را فریاد زدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، 19نفر از خوانندگان موسیقی رپ در ترکیه آهنگی 14بخشی را با عنوان سوسمام (سکوت نمی‌کنم)  در اعتراض به سیاست‌هایی که دولت ترکیه به‌ویژه از زمان کودتای نافرجام 2016 در پیش گرفته اجرا کردند. این آهنگ در مدت یک‌هفته‌ای که از انتشار آن می‌گذرد در یوتیوب حداقل 20میلیون‌بار کلیک خورده است. یعنی دست‌کم 20میلیون نفر به این آهنگ در فضای مجازی گوش فراداده‌اند. در این ویدئو خوانندگان رپ تصویری تیره و تاریک از ترکیه امروزی به‌دست داده‌اند و این کشور را میزبان نارضایتی‌های ناشی از بحران‌ها و حوادث ناگواری نظیر قتل زنان، نابودی محیط‌زیست، خشونت علیه حیوانات، تبعیض، خودپرستی و خشونت پلیس توصیف کرده‌اند.
اما عاملی که بیش از هر چیز این آهنگ را در جامعه ترکیه تأثیر‌گذار کرده وضعیت بسیار ناگوار آزادی‌بیان در ترکیه است. هم‌اکنون میزان خبرنگاران زندانی در ترکیه بیش از سایر کشورهای دنیاست. اگر چه آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد، گفته می‌شود از زمان کودتای نافرجام 2016ده‌ها هزار خبرنگار و معلم و استاد دانشگاه به اتهام همراهی با کودتاگران بازداشت شده‌اند و از آن زمان در زندان به‌سرمی‌برند. ترکیه امروز نیز همانند بریتانیای پس از برگزیت و آمریکای پساترامپ تبدیل به جامعه‌ای دو‌قطبی شده که یک قطب حامی اقدامات رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی ترکیه و قطبی دیگر مخالف این سیاست‌ها و موافق آرمان‌های آتاتورک، بنیانگذار کشور جمهوری ترکیه هستند.
آهنگی برای ایجاد وحدت در ترکیه
شانیشر، خواننده رپ ترک که پروژه بزرگ آهنگ «سوسمام» تحت‌نظارت و با مدیریت وی انجام گرفته در این‌باره می‌گوید: در ابتدای امر با دیدن وضعیت موجود در کشورم (ترکیه) و به‌طور کلی شرایط دنیا غم و اندوه عمیقی مرا گرفت. بنابراین باید اقدامی می‌کردم و تصمیم به اجرای این پروژه(ساخت آهنگ سوسمام) برای ایجاد وحدت در میان مردم گرفتم. مشکلات کنونی در ترکیه مسائلی هستند که همگان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.  این خواننده رپ و سایر اعضای مشارکت‌کننده در پروژه آهنگ سوسمام به‌طور کلی بر این باور هستند که نه‌تنها هنرمندان، بلکه کل جامعه ترکیه باید سکوت را بشکنند. شانیشر در بخشی از این آهنگ می‌خواند: اگر صدای خودتان را بلند نکردید (در تداوم وضعیت موجود) مقصر هستید.


مکث
حمله مطبوعات نزدیک به دولت به سوسمام

در آهنگ سوسمام به‌طور کلی نسبت به اوضاع سیاسی و اجتماعی در ترکیه انتقاد شده، اما خوانندگان رپ آهنگ سوسمام به نمایندگی از حزب و گروهی  خاص در این آهنگ سخن نگفته‌اند. در اشعار این آهنگ همچنین اشاره مستقیمی به دولت ترکیه یا رجب طیب‌اردوغان نشده است. با این حال روزنامه‌های نزدیک به دولت ترکیه مضمون این آهنگ انتشار یافته در یوتیوب را به‌شدت مورد حمله قرار دادند و خوانندگان رپ مشارکت‌کننده در آهنگ سوسمام را به همکاری با سازمان‌های تروریستی متهم کردند. روزنامه دولتی «ینی شفق» این ویدئو را محصول همکاری مشترک گروه‌های چپ‌گرای افراطی با حزب کردی پ‌ک‌ک و گروه گولن دانسته است. دولت ترکیه گروه گولن و حزب پ‌ک‌ک را 2گروه تروریستی می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید