• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87672
+
-

فلک‌الافلاک آزاد شد

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک با دستور مقام معظم رهبری آزاد‌سازی شده است

میراث فرهنگی
فلک‌الافلاک آزاد شد

مقام معظم رهبری در یکی از سفرهای خود به استان لرستان فرمان آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک و تحویل این اثر تاریخی در انتظار ثبت جهانی را صادر کردند و از آن پس آزادسازی زمین‌های عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد که در اختیار ارتش و سپاه پاسداران بود، آغاز شد. حالا از لرستان خبر می‌رسد که قلعه فلک‌الافلاک برای همیشه آزاد شده است.

سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اعلام آزادسازی زمین‌های قلعه تاریخی فلک‌الافلاک گفت که با آزادسازی این قلعه ثبت جهانی این اثر تاریخی کشور تسریع می‌شود. به گفته او، بخشی از عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در اختیار نیروهای نظامی بود که برای ثبت جهانی این اثر تاریخی باید این عرصه‌ها آزاد می‌شد و خوشبختانه با رهنمودهای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری استاندار لرستان، روند آزادسازی عرصه‌ها در حال انجام است. براساس آنچه وزارت میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها مخابره کرده است، سال 96، نشستی درخصوص واگذاری عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان با حضور استاندار آن استان و فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران استان، برگزار شد که تصمیم نهایی درخصوص واگذاری عرصه‌های در اختیار نیروهای نظامی اتخاذ و مقرر شد سپاه و ارتش برای واگذاری قلعه همکاری کنند.

ارتش و سپاه، فلک‌الافلاک را تحویل دادند
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان لرستان می‌گوید که پس از این توافقات نیروهای ارتش عرصه و املاکی را که در اختیار آنها بود تخلیه کردند و از اوایل سال 97نیز روند مرمت و ساماندهی املاک و بناهایی که تا پیش از این در اختیار ارتش بود، آغاز شد.
سیدامین قاسمی خبر داده است که روند واگذاری زمین‌های در اختیار سپاه نیز آغاز شده و به‌زودی این عرصه نیز در اختیار اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان قرار می‌گیرد.
به گفته او، پس از واگذاری کامل زمین‌های در اختیار نیروهای نظامی، طرح مدیریت جامع برای املاک و عرصه‌ها آغاز و بناهای مورد نیاز مرمت و ساماندهی می‌شوند. براساس اعلام مدیرکل میراث‌فرهنگی استان لرستان، ساختمان‌ها و بناهایی که فاقد ارزش ثبت ملی و حفاظت هستند و ممکن است در روند ثبت جهانی فلک‌الافلاک مشکل ایجاد کنند نیز حذف می‌شوند. قلعه تاریخی فلک‌الافلاک هم‌اکنون در فهرست موقت یونسکو قرار دارد و پرونده ثبت جهانی این اثر نیز در دست تدوین است.

60میلیارد تومان برای آزادی حریم
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک خبر داده است. طالبیان به مهر گفت که سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است به‌تدریج این مبلغ را در سال‌های متوالی با نظر کارشناسان برای آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک اختصاص دهد.  به گفته او، زمانی که مقام معظم رهبری به استان لرستان سفر کردند، یکی از موضوعات مطرح شده در اختیار قرار دادن بستر قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به میراث‌فرهنگی بود که می‌بایست به‌عنوان یک فضای تاریخی - فرهنگی یکپارچه در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی برای استفاده فرهنگی مردم قرار می‌گرفت.طالبیان گفت: دستور رهبری به همراه مساعدت دولت و مسئولان استانی موجب شد تا در نظام بودجه‌ای کشور این موضوع را به‌عنوان سرفصل خاص برای انتقال فضاهای در اختیار نهادهای نظامی به میراث‌فرهنگی درنظر بگیرند و بودجه‌ای به این منظور داده شود. بنابراین این بودجه ارتباطی با بودجه‌های وزارت میراث‌فرهنگی و بودجه‌های مرمتی استان و ... ندارد. براساس اعلام معاون میراث‌فرهنگی، علاوه بر 60میلیارد تومان که برای آزادسازی حریم قلعه درنظر گرفته شده است، قرار است بخشی هم از طریق ارائه زمین معوض جبران شود. به گفته او، مرحله نهایی در قالب اسناد خزانه اسلامی در حال تبادل است که همزمان با تحویل گرفتن فضاهای مذکور و برنامه‌ریزی برای ساماندهی در سال ۹۸ انجام می‌شود.  

این خبر را به اشتراک بگذارید