• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86640
+
-

به لیگ ایران آمده‌ام که همه را ببرم

به لیگ ایران آمده‌ام که همه را ببرم

 محسن محمودصفری| لیگ‌برتر کشتی ایران اگر تنها یک ستاره سرشناس خارجی داشته باشد، بی‌تردید گنو پتریاشویلی است؛ گرجی سنگین‌وزنی که 3طلا‌ و 2برنز جهانی دارد و یک‌بار هم برنز المپیک گرفته. او که پیش از این هم سابقه کشتی‌گرفتن در لیگ ایران را داشته، امسال دوبنده تیم اترک خراسان شمالی را به تن کرده.
در سالن تمرین بجنورد همه می‌خواهند با او عکس یادگاری بگیرند. با روی گشاده می‌پذیرد. وسط تمرین هم هر‌جا لازم باشد، به کشتی‌گیرهای جوان نکاتی را تذکر می‌دهد.در گفت‌وگو با همشهری، حواسش هست که برای رقبا کری نخواند. اسم هر کشتی‌گیری که می‌آید، با احترام درباره‌اش توضیح می‌دهد و در نهایت تأکید می‌کند اینجا آمده که مردانه کشتی بگیرد.
این گفت‌وگو که با کمک مهدی محرم‌پور انجام شد، پیش از مسابقه تیم اترک با تیم آسانسور بهران بود. در این مسابقه پتریاشویلی 8 به 3 علیرضا گرزبر را شکست داد.
 چه شد که گنو پتریاشویلی وارد دنیای کشتی شد؟ 
به‌خاطر فیزیک بدنی که داشتم خیلی‌ها توصیه می‌کردند که حتما یک ورزش را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهم. الان قدم 1.98سانتی‌متر است و در زمان نوجوانی هم از همه هم‌سن و سال‌های خودم درشت‌تر بودم. مبارزه‌کردن و کشتی‌گرفتن را دوست داشتم برای همین در شهر «گوری» به نخستین باشگاه کشتی زندگی‌ام رفتم و از همان زمان تا الان در رشته کشتی فعالیت می‌کنم.
 چقدر با کشتی ایران آشنایی داری؟
چند سال قبل هم به ایران آمدم و برای یک تیم ایرانی (ایزی پایپ) در لیگ کشتی گرفتم. می‌دانم برد و باخت در کشتی خیلی برای ایرانی‌ها مهم است و من هم همیشه برای پیروزی روی تشک می‌روم. یادم هست آن سالی که در کشتی بودم، در فینال لیگ(لیگ جهانی کشتی) همه‌‌چیز به کشتی من بستگی داشت، اگر می‌بردم تیم ایرانی قهرمان می‌شد وگرنه تیم مک گوری آمریکا. آن‌زمان دنده‌ام ضرب‌خوردگی شدیدی داشت با این حال روی تشک رفتم و حریفم را شکست دادم و تیم‌مان قهرمان شد.
 از بین کشتی‌گیران ایرانی مبارزه کدام کشتی‌گیر را دوست داری؟ 
رضا یزدانی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی، عزت‌الله اکبری و پرویز هادی را می‌شناسم و به‌نظرم همگی جزو کشتی‌گیران خوب ایران هستند.
 خودت کشتی‌گیر سنگین‌وزن هستی و با پرویز هادی کشتی گرفته‌ای و سال‌ها کشتی کمیل قاسمی را از نزدیک دیده‌ای. کشتی‌گرفتن با کدامشان برای تو سخت است؟
کمیل و پرویز با دو سبک متفاوت کشتی می‌گیرند و کشتی‌گرفتن با هر کدامشان سختی خودش را دارد.
 طاها آکاگول ترک در این سال‌ها حریف اصلی تو بوده، هر کدامتان چندبار آن یکی را برده‌اید. کشتی او را چطور می‌بینی؟
او بسیار کشتی‌گیر پرقدرتی است همیشه کشتی گرفتن با طاها سخت است و یک اشتباه می‌تواند باعث شود کشتی را واگذار کنی. روند این سال‌های اخیر به نفع من بوده که امیدوارم ادامه هم داشته باشد(خنده).
 در لیگ ایران کدام حریف را برای خودت خطری جدی می‌بینی؟
به تمام حریفانم احترام می‌گذارم ولی من عاشق مبارزه‌کردن هستم و برای این کار لحظه‌شماری می‌کنم. اینجا آمده‌ام که همه حریفانم را شکست بدهم.
 قهرمان‌های ورزشی معمولا به غذا خیلی اهمیت می‌دهند. با غذاهای ایرانی که مشکلی نداری؟
کباب‌کوبیده ایران خیلی خوشمزه است، البته شیشلیک هم دوست دارم.
 کدام رفتار ایرانی‌ها برایت جالب است؟
(باخنده)اینکه وقتی می‌خواهیم برویم داخل ماشین یا داخل سالن همه به یکدیگر اشاره می‌کنند(تعارف‌کردن).
 5 مدال جهانی و یک مدال المپیک داری تا چه زمانی می‌خواهی کشتی را ادامه بدهی؟
جای طلای المپیک در مدال‌هایم خالی است و خیلی دوست دارم این مدال را بگیرم.

این خبر را به اشتراک بگذارید