• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86603
+
-

ملاقات‌های مردمی شهرداران خوب یا بد؟

ملاقات‌های مردمی شهرداران خوب یا بد؟

علی نوذرپور _ شهردار منطقه 22

 « دوشنبه‌ها شهروندان مناطق تهران ملاقات مردمی دارند که از نزدیک شاهد بوده‌ام اغلب درخواست‌های مردم نهایتاً به جایی نمی‌رسد»؛ توییت مجید فراهانی، عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران.
ملاقات‌های مردمی شهروندان مناطق تهران فرصتی است برای شهروندان تهرانی تا مواردی که در ارتباط با معاونت‌ها، مدیریت‌ها و کارکنان شهرداری دارند و به نتیجه نرسیده‌اند با مدیر ارشد منطقه در میان بگذارند و امکانی است برای شهرداران مناطق که در جریان بی‌واسطه مسائل مردم قرار گیرند.قاعده این باید باشد که مردم در مواجهه با کارکنان شهرداری‌ها، مشکلات‌شان بررسی و مرتفع شود و نیازی به مواجهه مستقیم با شهردار نباشد. واقعیت این است که برخی از خواسته‌های مردم در این مواجهه رفع نمی‌شود و شهروندان درخواست می‌کنند که با شهردار منطقه مستقیماً روبه‌رو شوند.
اما اینکه این درخواست‌ها یا طرح مسائل، امکان اجابت از سوی شهردار منطقه را دارد یا خیر، به عوامل مختلفی مرتبط می‌شود.
اول اینکه، قوانین و مقررات مورد عمل در شهرداری اجازه برآورد خواسته‌های مردم را بدهد. به‌عنوان مثال شهروندی درخواست دارد در پهنه مسکونی، مغازه‌ای داشته باشد که اجابت آن، یعنی اقدامی مغایر با ضوابط و مقررات طرح تفصیلی منطقه.
دوم آنکه، تقاضای شهروندان در چارچوب وظایف و ماموریت‌های تعریف شده برای سازمان شهرداری باشد. به‌عنوان مثال، مردم محله‌ای درخواست دارند مدرسه‌ای برای تحصیل فرزندانشان ایجاد شود که تامین نیازهای آن در حوزه اختیارات و ماموریت‌های ادارات آموزش و پرورش است. به‌عبارت دیگر در حوزه وظایف و اختیارات دولت است و شهرداری در این خصوص وظیفه‌ای بر عهده ندارد.
سوم، نسبت به رفتار یا عملکرد همکاری، انتقادی است که در آن صورت تذکر لازم داده می‌شود. به‌عنوان مثال، تأخیر در انجام کارها یا عدم‌ارائه توضیحات کافی به ارباب رجوع یا برخورد مغایر شئونات اداری و سازمانی در زمره این دسته از مسائل قرار می‌گیرد.

آنچه که نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران در این توییت به آن اشاره دارد ناظر به دسته سوم از مسائل است که اصلاح آن در سازمان شهرداری زمان می‌خواهد و نیازمند آموزش‌های سازمانی بسیار به کارکنان است؛ بنابراین درست آن است که اینگونه عملکرد شهرداران را مورد قضاوت قرار دهیم که برخی از نیازهای شهروندان که در چارچوب قوانین و مقررات مورد عمل و نیز متناسب با وظایف یا ماموریت‌های شهرداری در ملاقات‌های مردمی مطرح می‌شود، به واسطه فرهنگ سازمانی و ساختار نامتناسب با وظایف و ماموریت شهرداری‌ها به درستی انجام نمی‌شود.لذا ایجاد سامانه اینترنتی ملاقات‌های مردمی امکان رصد درخواست‌های مردمی در مناطق 22گانه و ارزیابی عملکرد آنها را در قسم سوم این درخواست‌ها برای شورای محترم تهران فراهم می‌سازد و این نظر به صواب نزدیک‌تر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید