• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86073
+
-

آزاد‌سازی‌ پادگان 06یعنی ‌نیم متر فضای تنفسی بیشتر برای هر شهروند

آزاد‌سازی‌ پادگان 06یعنی ‌نیم متر فضای تنفسی بیشتر برای هر شهروند

پریسا امیر قاسم خانی _ خبرنگار

 قرار است با آزاد‌سازی‌ پادگان 06در منطقه4و تبدیل آن به فضای عمومی نیم مترمربع به سرانه فضای سبز هر نفر در منطقه اضافه شود. اکنون این منطقه دارای 14میلیون و 500هزار مترمربع فضای سبز و917هزار نفر جمعیت است که سهم هر نفر از فضای سبز در این منطقه 15.8مترمربع است. استاندارد فضای سبز برای هر نفر در شهر تهران حدود 15مترمربع تعریف شده‌است. منطقه 4تهران با اینکه یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین مناطق شهر تهران به شمار می‌رود، به لحاظ برخورداری از سرانه فضای سبز، جزو مناطق برخوردار بوده که سرانه فضای سبز آن به ازای هر نفر در سطح متوسط به بالای شهر قرار دارد. وجود بوستان‌هایی مانند بوستان‌های جنگلی لویزان، یاس فاطمی و... که مشتمل بر 257بوستان است، دلیلی بر این ادعا است. با آزاد‌سازی‌ پادگان 06و اضافه شدن 35هکتار دیگر به فضای سبز منطقه، سرانه فضای سبز برای هر نفر به16.2مترمربع می‌رسد که با این اوصاف نیم مترمربع به سرانه فضای سبز هر نفر اضافه می‌شود. 

براساس توافق شهردار تهران با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرار است بیش از 70درصد از عرصه پادگان 06که یکی از قدیمی‌ترین پادگان‌های شهر تهران است، این محدوده به محدوده شهری افزوده شود. پیروز حناچی، شهردار تهران در این زمینه اعلام کرد که امیدوار است پادگان 06 تا پایان آبان ماه به شهرداری تهران واگذار شود.


سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا

 سولماز حسینیون، طراح و پژوهشگر شهری 
ما اغلب در تهران با فضاهای بسته و ساختمان‌ها مواجه هستیم و شهر با کمبود فضاهای باز روبه‌رو است. درحالی‌که نیاز مبرم به فضاهای باز داریم که به یک عرصه عمومی چندمنظوره تبدیل شوند. به علاوه تامین این نیاز با توجه به وضعیت اقلیمی شهر و مدیریت بحران شهر ضرورت دارد. یک تصور اشتباه در طراحی شهری این است که فکر می‌کنیم هر فضای بازی باید کارکرد مشخصی داشته باشد؛ درحالی‌که در همه جای دنیا، فضاهای باز با حضور مردم معنا پیدا می‌کند و طرحی موفق است که اجازه بدهد، مردم آن را رقم بزنند. تبدیل پادگان 06در شمال شرق تهران به فضای عمومی از ضروریات شهر است؛ به شرط آنکه آن را تجهیز کنیم؛ یعنی مبلمان شهری، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی، سایه‌بان و... برای آن درنظر بگیریم. سپس فضای تجهیز شده را برای حضور اقشار عمومی آماده کنیم. از طرفی معمولا در روند نوسازی شهر، ایجاد پارک و فضای باز در اولویت نیست، در محدوده پادگان با کمبود پارک عمومی مواجه هستیم. در مقابل فضای تجاری و مال‌ها فراوان هستند. در این محدوده بیش از 10 مال شاخص وجود دارند که در جذب سفر تأثیر بالایی دارند، با اینکه ایجاد فضای عمومی در پادگان باعث جذب سفر بیشتری خواهد شد، ولی چون در راستای سلامت مردم است، کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. مدیریت شهری اگر به‌دنبال کاهش حجم سفر در آن محدوده است باید جلوی مال‌ها را بگیرد.


کنترل ترافیک و ایجاد کاربری‌های فرهنگی و گردشگری

  مهرداد مال‌عزیزی، کارشناس طراح و پژوهشگر شهری
طبق گزارش‌های موجود در شهرداری تهران به ازای هر شهروند 16مترمربع سرانه فضای سبز نیاز است. در محدوده پاسداران با وجود حجم انبوه ساختمان‌ها و ترافیک موجود آنچه مسلم است این است که وظیفه اصلی پادگان 06و آزاد کردن اراضی آن، باید تأثیر مستقیم روی کاربری اوقات فراغت منطقه بگذارد، تا کمی از معضل اصلی این محدوده جبران شود و سطح فضاهای بسته منطقه بالا نرود. آزاد‌سازی‌ پادگان 06باید سرانه فضاهای فرهنگی و گردشگری در منطقه را افزایش بدهد و زمانی می‌تواند تبدیل آن به فضای عمومی، منطقی به‌نظر برسد که در ساخت‌وساز عرصه، بسته عمل نکند و به ایجاد فضاهای باز و نیمه باز بینجامد. بهتر است در این محدوده از کاربری‌هایی استفاده کرد که در فضای باز و نیمه‌باز رخ می‌دهد؛ مانند سالن سینما و تئاتر روباز، رستوران و آلاچیق و... هر چقدر عرصه‌های آزاد پادگان از ساخت‌وساز عاری باشد، در کنترل معضلات منطقه مانند مشکلات محیط‌زیستی و ترافیک مؤثر است. از طرفی در فضای عرصه باقیمانده از پادگان 06که به فضای عمومی تبدیل نمی‌شود و اغلب ساختمان‌های ارتش در آن قرار دارد، منطقی است که ساختمان‌ها تغییر کاربری بدهند و از آنها برای مراکز فرهنگی و گردشگری و فضاهای شهری استفاده شود که در این صورت می‌توانند نمونه‌های موفقی از تغییر کاربری‌های بسته شهری به شمار آیند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید