• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85877
+
-

لاله‌زار خیابانی تک‌جنسیتی است

در ادامه طرح توسعه لاله‌زار نشستی تحت عنوان احیای لاله‌زار با سخنرانی زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در پژوهشگاه نظر برگزار شد.

به‌گزارش همشهری، زهرا نژاد‌بهرام در این خصوص گفت: رژیم گذشته با هدف سطحی جلوه دادن روشنفکری، به این سمت پیش رفت که لاله‌زار را از درون تهی کند. الان هم می‌گویند کاباره‌ها را می‌خواهید برگردانید؟!
وی ادامه داد: در لاله‌زار ذینفعان متعددی وجود دارند و سوابق تاریخی لاله‌زار خیلی خوشنام نبوده است. بعد از انقلاب هم  نگاه مثبتی به آن نبود، مسئولان هم میل چندانی به‌کار کردن در لاله‌زار نداشتند، لاله‌زار به حال خود رها شد و اصناف الکتریکی و گروه‌های هُلدینگشان به لاله‌زار آمدند و خیابان، هویت فرهنگی خود را از دست داد و ‌سالن‌های تئاتر و سینما به انبار بدل شد.

نژاد‌بهرام تصریح کرد: بورس شدن خیابان، بافت را به سمت فرسودگی و ترک سکونت سوق می‌دهد‌ و به‌دلیل تغییر کاربری و عدم‌نوسازی انبارها، شاهد فرسودگی کالبد هم بودیم و همپوشانی بافت فرسوده و تاریخی مانع جدیدی برای توسعه و نوسازی شد.
عضو هیأت‌رئیسه شورا گفت: بازگشت فعالیت و تأثیر لاله‌زار در چرخه زندگی مردم، ازجمله عوامل تأثیرگذار است. بازگشت حیات شهری بدون بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی غیرممکن است.
وی ادامه داد: مساجد می‌توانند ظرفیتی برای جذب جمعیت در لاله‌زار و احیای آن باشند. لاله‌زار باید به مقصدی در تمام ساعات روز تبدیل شود و کمک کند که تعارض منافع به تعامل منافع تبدیل شود.
زهرا نژاد‌بهرام افزود: ظرفیت‌های کنونی لاله‌زار نباید نادیده گرفته شود. به‌دلیل حضور صنف لوازم الکتریکی، روشنایی معابر که در مبحث امنیت رفع‌کننده بخش بزرگ نگرانی و دغدغه‌های شهری است، یکی از ظرفیت‌های کنونی لاله‌زار است؛ به همین جهت، 2مفهوم ارزش سکونت و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری قابلیت بهبود لاله‌زار را فراهم خواهد کرد. باید گفت که ارزش سکونت مهم‌ترین بخشی است که می‌تواند لاله‌زار را احیا کند.
به‌گفته این عضو شورای شهر هم‌اکنون لاله‌زار خیابانی تک‌جنسیتی است و خیابان تک‌جنسیتی خیابان امنی نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید