• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81669
+
-

توافق با فیفا روی یخ!

توافق با فیفا روی یخ!

محمد زارعی

  روز بازی ایران-کامبوج هیأتی از فیفا در استادیوم آزادی حضور دارند، این دومین هیأتی است که در چند‌ماه اخیر از فیفا به ایران اعزام خواهد شد. گفته می‌شود این هیأت برای نظارت بر حضور تماشاگران زن به آزادی می‌آیند اما به‌نظر می‌رسد این تنها هدف مقامات ارشد فیفا نیست.
طبق توافقی که فدراسیون فوتبال ایران و مدیران فیفا داشته‌‌اند، قرار است از این پس زنان هم تماشاگر بازی‌های فوتبال باشند. نتیجه مذاکرات پی‌درپی مسئولان ورزش ایران با فیفا این بود که فعلا تماشاگران زن در بازی‌های ملی حضور داشته باشند و آنها از بازی ایران-کامبوج در مقدماتی جام‌جهانی2024 وارد استادیوم شوند. با وجود این توافق، خودسوزی و مرگ سحر خدایاری، تماشاگر زنی که نتوانسته بود بازی تیم محبوبش، استقلال را در استادیوم تماشا کند، فشار رسانه‌های بین‌المللی بر فیفا را شدیدتر کرد. کار به جایی رسید که حتی یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، هم واکنش نشان داد و به باشگاه‌ها و تیم‌های ملی عضو این اتحادیه توصیه کرد در هر ورزشگاهی که زنان پشت در می‌مانند، بازی نکنند.
همزمان با این تحولات، هیأتی 3نفره از طرف فیفا به تهران سفر کرد. سفر این هیأت از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود، با وجود این مقامات فدراسیون بین‌المللی فوتبال بدشان نمی‌آمد که آن را به پیامدهای پس از مرگ سحر خدایاری ربط بدهند. فیفا بیانیه‌ای هم صادر کرد که در آن بر حضور هر تعداد زن متقاضی در همه بازی‌های فوتبال در ایران تأکید شده بود؛ بدون آنکه نامی از مسابقات داخلی برده شود.
گفته می‌شود با وجود این بیانیه، در جلساتی که این هیأت 3نفره با مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران برگزار کرده‌اند، توافق شده که نخستین میزبانی تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی2022، حدود 5هزار تماشاگر زن داشته باشد.
فدراسیون فوتبال ایران حتی جایگاه‌هایی را هم که قرار است به زنان اختصاص پیدا کند، مشخص کرده است؛ سکوهای سمت راست جایگاه ویژه، پایین جایگاه خبرنگاران تا جایگاه8 استقلالی‌ها.
اما آیا فیفا به توافقش با ایران بر سر ورود تعدادی از زنان آن هم فقط در بازی‌های بین‌المللی وفادار خواهد ماند؟ 
یک منبع آگاه به همشهری می‌گوید بعید است پاسخ این سؤال در بلندمدت مثبت باشد: «نمایندگان فیفا در همین سفر اخیر، با وجود توافقات قبلی، بحث ورود خانم‌ها در بازی‌های لیگ را هم مطرح کردند. ما به آنها توضیح دادیم که باز شدن درهای ورزشگاه‌ها در بازی‌های داخلی، نیاز به زمان بیشتری دارد چون فدراسیون فوتبال و دولت به‌تنهایی نمی‌توانند تصمیم‌گیرنده باشند.» 
از زمانی که اینفانتینو، رئیس فیفا شده، روابط نزدیکی با فدراسیون فوتبال ایران داشته است. او در این مدت 2بار به تهران سفر کرده اما با وجود این روابط دوستانه و نیز توضیحات مدیران فوتبال ایران درباره برخی محدودیت‌ها، شواهد نشان می‌دهد که اینفانتینو و همکارانش مجبورند برای فرار از فشار رسانه‌های بین‌المللی، به‌زودی موضوع ورود زنان در بازی‌های داخلی را در دستور کار قرار بدهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید