• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79925
+
-

عوارض استفاده از کوله‌پشتی غیراستاندارد

عوارض استفاده از کوله‌پشتی غیراستاندارد

 استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد عوارضی از قبیل درد کمر، شانه، گردن، انحنای ستون مهره‌ها و خم شدن شانه به جلو را به همراه دارد. 

مسئول انجمن فیزیوتراپی استان زنجان در این باره به ایرنا گفت: بندهای کوله‌پشتی به طور دقیق باید به یک اندازه تنظیم شده باشد، زیرا نبود تقارن در بندها موجب برهم خوردن تعادل بدن و کج شدن ستون فقرات می‌شود. 

کیانوش کفشچی اظهار کرد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود که کوله‌پشتی دانش‌آموزان بسیار سنگین است و این موضوع سبب بروز مشکلاتی می‌شود. 

بر این اساس توصیه می‌شود خانواده‌ها از قرار دادن وسایل و تجهیزات اضافی داخل کوله‌پشتی دانش‌آموزان اجتناب کنند و فقط وسایل ضروری و در صورت امکان وسایل سبک را در کوله قرار دهند. 

وی ادامه داد: تقسیم‌بندی وسایل داخل کیف نیز باید طوری انجام شود که با حرکات دانش‌آموز وسایل ثابت بماند و جابه‌جا نشود. 

به گفته عضو انجمن فیزیوتراپی کشور، کوله‌پشتی‌هایی که در ناحیه کمر بند دارند فشار حاصل از سنگینی کوله‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. 

کفشچی با اشاره به ویژگی‌های یک کوله‌پشتی خوب افزود: این نوع وسیله باید از جنسی باشد که به راحتی تغییر شکل ندهد، قوام داشته باشد و اندازه آن مناسب با قد و چثه دانش‌آموز باشد. 

وی گفت: کوله‌پشتی پس از آویزان شدن در پشت باید 3 سانتی‌متر بالاتر از خط گودی کمر قرار بگیرد و بندهای آن باید طوری تنظیم شود که کوله از خط گودی کمر پایین‌تر نیاید و شانه‌ها را به سمت عقب نگه دارد. 

این فیزیوتراپ بیمارستان ولیعصر (عج) استان زنجان تصریح کرد: بندهای کوله‌پشتی باید ضخیم باشد تا فشار کمتری به شانه‌ها وارد شود به دلیل آن‌که بند نازک این وسیله موجب فشار نامتعارف به اعصاب و عروق خونی می‌شود و همچنین با تحریک بیش از حد بافت عضلانی به بروز دردهای عضلانی ناحیه شانه می‌انجامد. 

کفشچی اتوضیح داد: کوله‌پشتی‌های چرخ دار بهترین نوع برای استفاده دانش‌آموزان محسوب می‌شود، اما به دلیل قیمت بالای آن والدین نوع بی‌کیفیت آن را انتخاب و خریداری می‌کنند. 

وی توصیه کرد: افراد در صورت بروز عوارض استفاده از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد به پزشک متخصص یا فیزیوتراپ مراجعه کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید