• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76246
+
-

اطلاعاتی ساده درباره نان محبوب ترین خوراکی ایرانی ها

دانستنی‌های نانی

دانستنی‌های نانی

 یک نان خوب،‌ظاهر خوب دارد یعنی کاملا برشته و پخته شده و در سطح نان سوختگی نیست. طعم مناسب دارد یعنی طعم، مزه و بوی خوشایند دارد. بافت مناسب دارد یعنی بافت نرم و یکنواخت ناشی از تخمیر با خمیر مایه و قابلیت برش‌پذیری‌ دارد. اما اینها فقط برای زمانی است که نان را از نانوایی می‌خریم. حالا بد نیست اطلاعات دیگری درباره نان داشته باشیم.

  آیا می دانید: چیدن نان‌های داغ روی هم، باعث کپک زدگی و ایجاد بیماری گوارشی می‌شود.

  آیا می دانید: هر چه سبوس آرد بیشترباشد، ارزش غذایی آن هم بیشتر است و هرچه سبوس آرد کمترباشد، ارزش غذایی آن هم کمتر و کیفیت نان هم پایین‌تر خواهد بود. 

   آیا می دانید: از قرار دادن نان در داخل روزنامه  یا داخل کیسه نایلون سیاه(بازیافتی) خودداری کنید. روزنامه‌‌های ما معمولا کیفیت چاپ خوبی ندارند و مرکب نوشته‌‌ها روی کاغذ به سادگی جدا می‌‌شوند و به موادی که کنارشان هستند، نفوذ می‌‌کنند. 

  آیا می دانید:  بعضی‌ها به اشتباه نان بربری را سبوس‌دار می‌دانند، در صورتی که آرد نان بربری حدود ۲۰ درصد سبوس‌گیری شده و نانوا تنها مقداری سبوس روی میز چانه‌گیری می‌ریزد تا خمیر به تخته نچسبد و هنگام پخت پشت نان نسوزد. آزمایش و آنالیز نان بربری نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰ گرم آرد بربری نیم‌گرم سبوس وجود دارد در حالی که باید در هر ۱۰۰ گرم آرد کامل ۵ گرم سبوس یا فیبر موجود باشد. 

   آیا می دانید:  در ایجاد ضایعات نان، مردم 20 درصد، نانوایان 30درصد و آرد مصرفی 50 درصد تاثیر دارند.

  آیا می دانید:  قرار دادن نان در ماکروفر برای مدت کوتاهی می‌‌تواند راه مناسبی برای یخ‌‌زدایی از آن باشد. اصولاً برای گرم کردن نان‌ها استفاده از تستر یا ماکروفر مجاز است.

  آیا می دانید:  قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن آن را تسریع می‌کند، بنابراین بهترین دمای نگهداری نان، درجه حرارت فریزر است.

  آیا می دانید: قبل از سرد شدن کامل، نباید نان را دسته کرد. نان سرد شده را هم باید در سفره در بسته نگهداری کرد.

  آیا می دانید:  برای مصرف کوتاه مدت و 24 ساعته، باید آنها را در ظروف نان فلزی یا قابلمه گذاشت و مصرف کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید