• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7578
+
-

ایراد‌های فرمانداری به طرح ترافیک اشتباه است

هیأت تطبیق فرمانداری تهران به طرح جدید ترافیک چند ایراد گرفته است که از نظر افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر هیچ یک از آنها  وارد نیست.

قرار است این موضوع ابتدای هفته آینده در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل به بحث گذاشته شود و پس از آن روز یکشنبه در صحن علنی به رأی گذاشته شود. چنانچه اعضای شورای شهر به هیچ یک از ایرادهای گرفته شده رأی ندهند و اصلاحات مدنظر فرمانداری را انجام ندهند، موضوع برای تعیین‌تکلیف نهایی به هیأت حل اختلاف ارسال می‌شود و نظر این هیأت هرچه باشد برای همه قابل احترام و اجرا خواهد بود.

افشین حبیب‌زاده در مورد بند نخست ایراد گرفته شده از سوی هیأت تطبیق به همشهری گفت: از نظر هیأت تطبیق شورای شهر تهران نمی‌تواند بگوید از محدوده زوج و فرد عوارض بگیرید. محدوده زوج و فرد در پیوند با طرح ترافیک است و مصوبه شورای ترافیک تهران را دارد و شورای شهر تهران فقط عوارض آن را مشخص کرده به همین دلیل از آنجایی که هیأت تطبیق وظیفه‌اش تطبیق مصوبات شورای شهر با قوانین است نه مصوبات شورای ترافیک تهران، بنابراین نمی‌تواند وارد این بحث شود.

حبیب‌زاده در مورد ایراد دوم مطرح شده از سوی فرمانداری به مصوبه شورای شهر گفت:‌ گفته‌اند شورای شهر برای مواقعی که هوا آلوده می‌شود و شاخص از 100بالاتر می‌رود، ضریب یک‌ونیم در نظر گرفته تا خودروهایی که شاخص آلودگی بالا دارند، وارد نشوند. ما گفتیم تمام خودروها با شاخص بالای 100، ضریب یک‌ونیم به آنها تعلق می‌گیرد. فرمانداری اعلام کرده که وقتی هوا آلوده است و شاخص بالای 100می‌رود با تصویب کمیته جلوگیری از آلودگی هوای استان تهران فروش هرگونه مجوز به محدوده مصوب ممنوع می‌شود. ما این را قبول داریم اما هرنوع یعنی چه؟ الان که شاخص بالا می‌رود من که طرح دارم، کسی نمی‌تواند مانعم شود، بلکه‌ به آنها که طرح ندارند و روزانه تردد می‌کنند نباید طرح فروخت؛ بنابراین نباید گفت که هرگونه مجوز لغو شود، بلکه باید گفت آنهایی که طرح ندارند باید فروش روزانه به آنها متوقف شود و ما می‌گوییم تمام کسانی که می‌توانند وارد طرح شوند عوارضشان باید ضرب در یک‌ونیم شود؛ چه آنهایی که الزام دارند و چه آنهایی که ندارند.

بند دیگر اعتراض فرمانداری در مورد جانبازان و ایثارگران است. به گفته حبیب‌زاده نظر فرمانداری این است که طبق قانون تعرفه آنها رایگان باشد؛ درحالی‌که تا الان اینگونه نبوده که کسی رایگان در طرح تردد کرده باشد، بلکه فقط جانبازان بالای 75درصد و اعصاب و روان بالای 25درصد می‌توانستند رایگان تردد کنند که این مسئله همچنان به قوت خود باقی است، ولی درمورد درصدهای پایین وزارت کشور باید شرایط تردد رایگان آنها را فراهم کند نه شهرداری؛ بنابراین این هم جای بحث دارد. 

او در مورد آخرین بند اعتراضی فرمانداری نیز گفت: در بند دیگر گفته شده که آژانس‌ها و مؤسسات اتومبیل کرایه و سرویس مدارس با این مصوبه افزایش کرایه پیدا می‌کنند درحالی‌که همیشه مؤسسات اتومبیل کرایه و سرویس‌ها طرح خریداری می‌کردند و ما برای سال آینده برایشان ضریب تخفیف گذاشتیم و جزو استثناها هستند تا کرایه‌شان افزایش نیابد. حبیب‌زاده گفت: اینها قبلا سالانه مبالغ بالای یک میلیون تومان برای طرح می‌دادند اما الان بستگی به زمان ورود به طرح دارد و اینکه اگر معاینه فنی برتر داشته باشند و در ساعات غیر پیک تردد کنند می‌توانند از این تخفیف برخوردارشوند در‌غیر‌این صورت عدد بالا می‌رود.

در مورد کامیون‌ها نیز اساسا به جز ساعت 11شب به بعد ممنوعیت تردد در سطح شهر وجود دارد؛ مگر موارد استثنا مثل بونکرهای سیمان که آنها هم اگر در ساعات ترافیک بخواهند در شهر تردد کنند به‌دلیل آلایندگی بالای آنها باید یک‌سری عوارض اضافه بپردازند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید