• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7487
+
-

بزرگ‌ترین عرضه اوراق بدهی در بورس تهران

با عرضه 700میلیارد تومان اوراق بدهی ایران خودرو، رکورد تازه‌ای در تأمین مالی بخش خصوصی در بورس به ثبت می‌رسد

ایران خودرو 700میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس تهران عرضه می‌کند. این بزرگ‌ترین عرضه اوراق با هدف تأمین مالی بخش خصوصی در اقتصاد ایران به شمار می‌آید. به گزارش همشهری، براساس مصوبه‌ هیأت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، اوراق صکوک مرابحه شرکت ایران خودرو، جمعا به مبلغ 7هزار میلیارد ریال، با نرخ سود علی الحساب 18درصد عرضه خواهد شد. طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، قرار است این مبلغ صرف تأمین بخشی از منابع لازم برای خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز در تولید خودرو شود. دوره انتشار این اوراق 4ساله و زمان پرداخت سود آن هر 3‌ماه یک‌بار است.

 

 

جزئیات عرضه اوراق

مهسا رادفر، رئیس اداره نظارت بر بازار بدهی سازمان بورس در تشریح ابعاد عرضه این اوراق، گفت: ضمانت پرداخت اصل و فرع این اوراق را بانک ملت بر عهده دارد. همچنین شرکت‌های تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، تأمین سرمایه بانک ملت و تأمین سرمایه امید مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن را بر عهده دارند. مهسا رادفر افزود: شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های وابسته به آنها در طول سال‌های اخیر برای رفع نیاز خود به منابع مالی از ابزارهای مختلف بازار سرمایه استفاده کرده‌اند که این مسئله می‌تواند با کاهش هزینه سرمایه در بلندمدت منجر به افزایش ارزش شرکت شود.

 

 

بازار بدهی متنوع می‌شود

مهسا رادفر در پاسخ به این پرسش که برای توسعه و تنوع ابزارهای بازار بدهی چه اقداماتی در دست انجام است، افزود: طرح عرضه اوراق جعاله، اوراق مرابحه عام و اوراق وکالت در مراحل مختلف بررسی و تأیید قرار دارد. در روزهای اخیر نیز شرایط انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام پس از تأیید از منظر فقهی و تصویب در هیأت مدیره سازمان بورس ابلاغ شده است. به این ترتیب سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، به‌عنوان یکی از دارایی‌های قابل‌قبول، می‌تواند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار گیرد. به گفته او، با ابلاغیه جدید، شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری امکان بیشتری برای تأمین مالی از طریق بازار بدهی خواهند داشت و با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از دارایی شرکت‌ها را سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت آنها در سهام شرکت‌های بورس و فرابورس تشکیل می‌دهد ظرفیت بیشتری برای استفاده از دارایی‌های شرکت‌ها به‌عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق در دسترس خواهد بود.رئیس اداره نظارت بر بازار بدهی اعلام کرد: ارزش سهام مبنای انتشار اوراق اجاره براساس حداقل قیمت پایانی سهام در سه ماهه اخیر تعیین می‌شود و سهام مذکور نباید در سه‌ماهه منتهی به ارائه درخواست بیش از ۱۰‌روز متوقف باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید