• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7418
+
-

11روشی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

برخی از استرس‌ها تأثیر مثبتی در زندگی دارند؛ چرا که باعث می‌شوند ما برای چالش‌های زندگی‌مان آماده شویم اما اگر همین استرس‌های کوچک، مدت زیادی در وجود ما باقی‌بمانند اتفاقات خوشایندی نمی‌افتد. این استرس‌ها در درازمدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند، پس برای خلاصی از اینگونه استرس‌ها تلاش کنید و برای لذت بردن از زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید.

 

تحقیقات زیادی در مورد داشتن رابطه عاشقانه و سیستم ایمنی قوی وجود دارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه افراد زمان بیشتری را به‌کار اختصاص دهند و کمتر به روابط اجتماعی بپردازند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

 

آلودگی‌های دست‌تان را قبل از اینکه باعث بیماری‌تان شوند، بشویید. استفاده از آب و صابون ساده و حداقل 20ثانیه شست‌وشو در هر بار یا استفاده از ضد‌عفونی‌کننده‌ها (به شرطی که دست‌تان چرب و خاکی نباشد) می‌تواند به سیستم ایمنی بدنتان کمک کند.

 

همه می‌دانیم که داشتن دوستان متفاوت و زیاد فواید زیادی دارد؛ یکی از این خواص، تأثیرات مفیدی است که شبکه دوستان، روی سلامت افراد دارد. برای اینکه این شبکه را گسترده‌تر کنید می‌توانید کارهای داوطلبانه انجام دهید، در کلاس‌های جدید شرکت کنید یا در گروه‌هایی عضو شوید که جزو علاقه‌مندی‌هایتان است. این کار‌ها سرمایه اجتماعی شما را بیشتر و سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کند.

 

وقتی به چیز‌های خوب فکر می‌کنید بدن شما بهتر از خود دفاع می‌کند. اگر بخواهید که شادی شما مدت طولانی باقی بماند، باید روی مثبت هر اتفاقی را ببینید. این کار با تمرین به‌دست می‌آید.

 

وقتی شما می‌خندید در بدن شما هورمون اندروفین ترشح می‌شود که جزو هورمون‌های سرخوش‌کننده است. خندیدن سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و بدن را در مقابل خیلی از بیماری‌ها محافظت می‌کند. خندیدن، موجب آرامش اعصاب شده و باعث می‌شود شما لذت بیشتری از زندگی ببرید.

 

رژیم غذایی رنگین‌کمانی به سیستم دفاعی بدن شما کمک می‌کند تا بدن سالمی داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات رنگین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که بر ضد‌رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. رژیم غذایی رنگین‌کمانی می‌تواند شامل پرتقال، فلفل سبز، کلم بروکلی، کیوی، توت‌فرنگی، هویج، هندوانه و گیاهان برگدار باشد.

 

به گیاهان دارویی و مکمل‌ها روی بیاورید. برخی از این محصولات برای سیستم ایمنی مفید است ولی به یاد داشته باشید که باید تحقیق بیشتری در مورد هر کدام انجام دهید که آیا گیاه دارویی مورد نظر با طبع شما همخوانی دارد و از سوی دیگر با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشد. بنابراین با پزشکتان مشورت کنید.

 

تمرین‌های ورزشی راه ساده‌ای است که باعث بالا بردن سیستم دفاعی بدن شما می‌شود. این روش باعث کاهش استرس، پوکی استخوان و ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها می‌شود. اگر ورزش‌های سخت در مدت زمان کوتاه انجام نمی‌دهید، می‌توانید یک ساعت در روز ورزش آرام انجام دهید؛ در واقع هرگونه تحرکی مفید است، پیاده‌روی، دوچرخه سواری، یوگا، شنا و....

 

خواب خوب شبانه، خستگی یک روز پر تلاش را از تن به در می‌کند و در عین حال باعث می‌شود سلول‌های سیستم‌ ایمنی بدن قدرت مبارزه با بیماری‌ها را بیابند. بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9ساعت خواب عمیق شبانه نیاز دارند. برای این منظور باید در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و از نوشیدن هرگونه نوشیدنی کافئین‌دار قبل از خواب بپرهیزید. اتاق‌خوابتان را خنک و آرام نگه‌دارید.

 

ترک کردن سیگار یا کاهش چشمگیر آن به نفع سیستم ایمنی است. سیگار را به هیچ عنوان در محیط داخلی خانه نکشید چرا که سیستم ایمنی بدن سیگاری‌های دسته‌دوم هم در معرض خطر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید