• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74154
+
-

کبد نوجوان دیالیزی، نجات‌بخش بیمار دیگری شد

داخلی
کبد نوجوان دیالیزی، نجات‌بخش بیمار دیگری شد


بدن نحیف علیرضا، پسر نوجوانی که دچار بیماری کلیوی بود و 6سال تمام دیالیز می‌شد سرانجام نتوانست این حجم از درد و بیماری را تحمل کند و او دچار مرگ مغزی شد تا با رضایت خانواده‌اش کبد پسر نوجوان نجات‌بخش بیماری دیگر شود.
به‌گزارش همشهری، علیرضای 16ساله از حدود 6سال قبل دچار بیماری کلیوی شد. او به‌دلیل بیماری مادرزادی از کودکی بیمار بود و کلیه‌هایش نارسایی داشتند اما از 6سال قبل مشکلات او به حدی رسید که پزشکان تجویز کردند که او باید دیالیز شود. حمید قربانی، پدر علیرضا در این‌باره به همشهری می‌گوید: «علیرضا پسر بزرگترم بود و به‌جز او یک پسر 12ساله هم دارم. علیرضا از زمان تولد دچار بیماری بود و می‌گفتند مشکلش مادرزادی است. از 6سال قبل پزشکان اعلام کردند که هر دو کلیه او ازکارافتاده و تنها راه باقی‌مانده دیالیز است. به همین دلیل در این مدت یک روز در میان او دیالیز می‌شد.»
او ادامه می‌دهد: «در این چند سال او دیگر به دیالیز عادت کرده بود و در مدرسه استثنایی درس می‌خواند اما چند وقتی بود که دوباره مشکلات سراغش آمده بود. فشار خون داشت، نرمی استخوان گرفته بود و قلبش هم ضعیف شده بود. پزشکان تلاش‌های زیادی برای درمانش انجام دادند اما فایده‌ای نداشت و او روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شد.»
پدر علیرضا که صدایش گرفته است وقتی به روزی که پسرش مقابل چشمان او جانش را از دست داد می‌رسد، بغض راه گلویش را می‌بندد: «ساعت 12شب بود که حالش بد شد. قبلا هم چند مرتبه بدحال شده بود اما این‌بار با همیشه فرق می‌کرد. با اورژانس تماس گرفتم. خیلی زود رسیدند اما گفتند او را به بیمارستانی که ما می‌خواهیم نمی‌برند. این شد که خودم مجبور شدم آژانس بگیرم. پسرم را روی پاهایم گرفتم و تا بیمارستان فقط دعا می‌کردم. خدا نکند هیچ پدری به حال و روز آن شب من بیفتد. او را به اورژانس بیمارستان رساندم و پزشکان دورش را گرفتند. خیلی برایش زحمت کشیدند اما چند دقیقه بعد جلوی چشمانم جانش را از دست داد.»
این پدر داغدار ادامه می‌دهد: «به من گفتند که او دچار مرگ مغزی شده است. حدود یک هفته هم دستگاه‌ها به او وصل بود اما گفتند دیگر برنمی‌گردد. نمی‌دانستم چطور با این مصیبت کنار بیایم تا اینکه یک روز از من خواستند تا اعضای بدن علیرضا را اهدا کنم. با اینکه چیز زیادی از این ماجرا نمی‌دانستم موافقت کردم و گفتم برای رضای خدا هر کاری که می‌شود انجام دهند و هر عضوی از اعضای بدن پسرم را که لازم است برای پیوند به بیماران نیازمند جداسازی کنند و درنهایت فقط کبدش جدا و به بیماری دیگر اهدا شد.»
دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره به همشهری می‌گوید: «بعد از اعلام مرگ مغزی این بیمار تیم واحد فراهم‌آوری در جلسه‌ای که با پدر بیمار داشتند موفق به جلب رضایت او برای اهدای عضو پسرش شدند و با توجه به اینکه 2کلیه و قلب بیمار او ضعیف شده و شرایط اهدا شدن را نداشت فقط کبد پسر نوجوان جداسازی شده و به یک  بیمار نیازمند اهدا شد.


مکث
زنی که اعضای بدنش اهدا شد ایرانی بود؛ نه افغان


 رئیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا درباره خبر اهدای عضوی که چند روز پیش منتشر شده بود به همشهری گفت: در روزهای گذشته خبری در خصوص اهدای اعضای بدن زنی افغان به 3 بیمار نیازمند منتشر شد که در انتشار این خبر اشتباهی رخ داده است. وی ادامه داد: زنی که اعضای بدنش اهدا شد ایرانی و شوهرش افغان بود. او به دلیل رشد تومور در مغزش دچار مرگ مغزی شده بود که در نهایت با اعلام رضایت خانواده اش اعضای بدن او جداسازی شده و   به 3 بیمار نیازمند اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید