• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70031
+
-

توضیحات ظریف درباره 2 ملکی که در یک سامانه آمریکایی به نام او ثبت شده است

جنگ افروزان مقابل دیپلماسی

ظریف: تحریم شدم چون سخنگوی اصلی ایران در اطراف جهان هستم

دیپلماسی
جنگ افروزان مقابل دیپلماسی


«موشک، برجام و ظریف»؛ 3 واژه‌ای که کابوس آمریکای ترامپ شده است. طبیعی باید باشد که ترامپ و «تیم بی» (بنیامین نتانیاهو، بولتون، بن زاید و بن سلمان) برای کنترل ایران روی این 3مولفه قدرت متمرکز شوند، همان حساسیتی که آمریکا روی موشک‌های برد بلند ایران دارد، روی صدای رسای ظریف هم دارد و طبیعی است که روی موجی که ظریف در روزها و ماه‌های اخیر در آمریکا راه انداخت؛ تیم B را افشا کرد؛ از واقعیت تحریم‌های ایران سخن گفت و از صلح‌خواهی ایران و جنگ‌طلبی آمریکا حرف زد، پارازیت بیندازد.  و شاید توییت چند روز قبل دونالد ترامپ که نوشته بود ایرانی‌ها همیشه در مذاکره برنده بوده‌اند، مقدمه‌ای بود بر تحریم دیپلماسی ایران. تحریم ظریف آخرین حربه آمریکا برای کنترل دیپلمات کاردان ایران بود.  در بیانیه خزانه‌داری آمده است که آقای ظریف تحریم می‌شود «چون به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای رهبر جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند یا به نمایندگی از سوی او عمل می‌کند.» ظریف در پاسخ به این بیانیه گفته است: من تحریم می‌شوم چون سخنگوی اصلی ایران در اطراف جهان هستم. قرار گرفتن ظریف در این فهرست براساس همان دستور انجام می‌شود و براساس آن تمام دارایی و سود حاصل از دارایی این شخص که در ایالات‌متحده باشد یا در اختیار یا کنترل شخص آمریکایی باشد باید توقیف شده و به اوفک گزارش شود. مقررات اوفک به‌طور کلی تمام ارتباطات میان هر شخص آمریکایی در ایالات متحده را که به دارایی یا سود حاصل از دارایی اشخاص تحریمی مرتبط می‌شود ممنوع کرده است. ظریف در واکنشی به تحریم خود به زبان انگلیسی در توییتر نوشت: آیا حقیقت اینقدر دردناک است؟ این تأثیری بر من یا خانواده‌ام ندارد، چون ملک یا منافعی در خارج از ایران ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدیدی برای دستور کار خود می‌دانید. او واکنش دیگری هم داشت و نوشت: ما می‌دانیم گفت‌وگو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده‌اند، آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته‌های من و یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم نیاز دارند؟! ظریف 2 هفته قبل هم به نیویورک رفت تا در اجلاس شورای همکاری اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل شرکت کند و آمریکایی‌ها با محدود کردن فیزیکی ظریف مبنی بر منع تردد در نیویورک و التزام به حضور در ساختمان سازمان ملل، نمایندگی ایران و اقامتگاه سفیر ایران، قصد داشتند مانع مصاحبه‌ها و فعالیت‌های او شوند اما ظریف در همان سفر چندین مصاحبه با رسانه‌های مهم جهان انجام داد. هفته قبل مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در نشست «باشگاه اقتصادی واشنگتن» در پاسخ به پرسشی در مورد صدور روادید برای حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:‌« او حرف زد. رسانه‌های آمریکایی تصمیم گرفتند بلندگو در اختیارش بگذارند تا در مورد چیزهایی غیرواقعی حرف بزند! »

 
                         
در واکنش به تحریم ظریف توسط آمریکا ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، ائمه جمعه، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و افراد و شخصیت‌های گروه‌های مختلف سیاسی اقدام آمریکا را محکوم کردند.


حسن روحانی، رئیس‌جمهور

با کودکانه خواندن تحریم ظریف تأکید کرد: کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف ترس دارد. اگر واقعا مایل به مذاکره هستند، چه‌کسی است که نداند راه مذاکره از طریق وزارت خارجه است و رئیس این وزارتخانه شخص وزیر خارجه است. روحانی گفت: اقدام کودکانه آنها به روشنی نشان می‌دهد که تمام ارکان کاخ سفید از منطق و سخن یک انسان دانشمند و دیپلمات آگاه به لرزه در آمده است.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه

ایران گفت: «اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند.»

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل

با اشاره به درخواست‌های متعدد رسانه‌های اصلی خارجی برای مصاحبه با ظریف از طریق وسایل ارتباط راه دور یا با سفر به ایران یا در کشورهای ثالث طی دیروز و امروز، اظهار کرد: این درخواست‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا باز هم به بیراهه رفته است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت

هم در صفحه توییتر خود نوشت: ظریف‌هراسی آمریکا، عجز آنها از دیپلماسی و مذاکره واقعی را به نمایش می‌گذارد. هر ایرانی که در هر نقطه از جهان با تکیه بر دانش آکادمیک و مهارت رسانه و گفتاری خود بنیاد تحریم‌ها را در کانون انعقاد آن به پرسش می‌گیرد، یک سفیر است، یک ظریف است و یک قاصد صلح و تعامل گسترده ایرانیان با جهان.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

در این‌باره اظهارنظر کرد: «آمریکا نه‌تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

هم در توییتی نوشت: تحریم ظریف نشان داد که صاحبان قدرت و ثروت در مقابل«دیپلماسی عمومی» آسیب‌پذیرند.حقانیت ایرانیان با ادامه این راه بیشتر اثبات می‌شود.

مجید تفرشی، پژوهشگر

تاریخ هم در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر بی‌سابقه بودن چنین اقدامی علیه دستگاه دیپلماسی یک کشور گفت: فارغ از بی‌سابقه بودن چنین اقدامی باید به این مسئله توجه داشت که همواره نیروهای تندروی داخل ایران در اثبات زیان برجام برای ایران به حمایت جناحی از سیاسیون آمریکا از برجام اشاره می‌کردند. اما این اقدام دولت ترامپ نشان داد که تحلیل آنها اشتباه است. اگر برجام برای ایران نفع نداشت یا تأثیرگذار نبود، آمریکا دست به چنین اقدامات بی‌سابقه علیه دستگاه دیپلماسی ایران نمی‌زد. برخلاف ادعای نیروهای تندروی داخلی اگر انجام برجام به زیان منافع ایران بود پذیرش چنین هزینه‌هایی از سوی دستگاه دیپلماسی آمریکا توجیهی نداشت.

 هیچ ملکی در آمریکا نداشته و ندارم
ساعاتی بعد از اعلام تحریم ظریف، برخی فعالان فضای مجازی با انتشار تصویری از جست‌وجوی نام ظریف در یک سامانه که مشخصات افراد و املاک آمریکا را نمایش می‌دهد مدعی شدند که 2 ملک در آمریکا به نام ظریف است، خبرنگار همشهری موضوع را از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: من هیچ ملکی در نیویورک و یا هیچ جای دیگر ندارم. ظریف خاطرنشان کرد: آدرس اول محل اقامت چند نفر از سفرای نمایندگی در نیویورک است که نه ارتباطی به من دارد نه هیچ‌گاه من آنجا اقامت داشته‌ام. آدرس دوم آپارتمان استیجاری بنده از سال 89 تا 90 میلادی در زمان معاونت دکتر خرازی در نیویورک است که اجاره بوده که در سال 70 شمسی تخلیه و نقل مکان به محل دیگری کرده‌ام. وزیر امور خارجه در عین حال تأکید کرد: شاید اگر خوب بگردند نزدیک 14 یا 15 مورد از اینها پیدا کنند که من در دوران تحصیل و کار در آمریکا در آنها سکونت داشته‌ام. ولی در هیچ زمانی هیچ ملک شخصی در آمریکا نداشته‌ام.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید