• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63100
+
-

پردیس تئاتر در حوالی «وفا»

عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پردیس تئاتر کشور در دهه کرامت آغاز می‌شود

شهری
پردیس تئاتر در حوالی «وفا»

مرجان فرهمند |  خراسان رضوی- خبرنگار:


کلان‌شهر مشهد پردیس تئاتر ندارد و این کمبود همواره گلایه هنرمندان این عرصه است. شورای شهر در این ماه‌ها برای احداث بزرگ‌ترین پردیس تئاتر کشور در مشهد تصمیم‌هایی گرفته است. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر در حاشیه نشست این کمیسیون درباره موضوعاتی مانند احداث پردیس تئاتر، روز ملی مشهد، راه‌اندازی خانه ادبیات، کارخانه نخ‌ریسی مشهد و... با همشهری گفت‌و‌گو کرد. «احسان اصولی» در ابتدا اشاره‌ای به عملکرد کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های کمیسیون به‌نحوی بوده که فرایندهای تصمیم‌گیری فراگیر قابل توجهی در فضای فرهنگی شهر داشته باشد و نیازها و علایق و سلایق همه شهروندان را مورد توجه قرار دهد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان این‌که رویکرد نشاط‌افزایی و امیدآفرینی امروزه مهم‌ترین شعار مجموعه مدیریت کشور و حاکمیت است، خاطرنشان کرد: با توجه به فشارها و تحریم‌ها و تهدید‌ها باید فضای اجتماعی جامعه و شهر را به سمت امید و نشاط و پویایی و تحرک سوق دهیم و با تحقق این مهم، در راستای منافع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حدود شرعی و تامین منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم، بنابراین ذیل نام امام ‌رضا(ع) به‌عنوان سرمنشأ و پایه و اساس شکل‌گیری شهر مشهد این راهبرد از سوی شورای پنجم دنبال می‌شود. براساس گفته‌‌های او با آغاز به کار این دوره شورا، سهم بودجه اختصاص‌یافته به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در 5 حوزه که شامل سیما و منظر شهری، مأموریت فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ شهروندی، زیارت و گردشگری و سلامت اجتماعی است، افزایش یافته‌ است. وی از رشد 145 درصدی بودجه عمرانی حوزه فرهنگی در بودجه سال 98 خبر داد و ‌گفت: طبق برنامه عملیاتی 1397-1400، شهرداری مکلف است 10 فرهنگسرا را در نقاط مختلف شهر احداث کند. 


احداث پردیس تئاتر مشهد 

مشهد بعد از تهران، قطب دوم تئاتر کشور است، اما برخلاف اغلب کلان‌‌شهرهای کشور از وجود حداقل یک پردیس‌ تئاتری محروم است. شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد بعد از یک سال که به‌ عنوان تماشاگر از سالن‌های مختلف تئاتر بازدید کردند و بارها پای صحبت‌ تماشاگران تئاتر نشستند، به ضرورت ایجاد یک پردیس تئاتر در مشهد پی بردند. بعد از تصویب این طرح در شورای شهر، معاونت فرهنگی- ‌اجتماعی شهرداری مشهد ازطریق فرم‌های خاصی از هنرمندان تئاتر نظرسنجی کرد و مکان ایجاد این پردیس را به رأی گذاشت. همچنین از طراحان و معماران بزرگ کشور درخواست شد تا طرح احداث بزرگ‌ترین پردیس تئاتر کشور را ارائه دهند. در نهایت ایده و طرح برگزیده پردیس را شهردار و شورای شهر مشهد رونمایی کردند تا در 2 سال آینده به بهره‌برداری
 برسد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد درباره مکان‌یابی پردیس تئاتر بیان کرد: برای مکان‌یابی پردیس تئاتر مشهد جلسات متعددی با حضور اهالی تئاتر و اساتید معماری در کمیسیون فرهنگی برگزار و پس از بررسی مکان‌ها بر اساس شاخص‌های شهرسازی و فرهنگی و هنری در نهایت بوستان وفا واقع در حد فاصل بولوار پیروزی و فکوری برای احداث پردیس تئاتر مشهد انتخاب شد. وی می‌افزاید: درباره پردیس تئاتر مشهد آنچه تصویب شده یک طرح کلی معماری است. شورای شهر در نظر دارد برای روشن شدن جزئیات بهره‌برداری از آن، حتما جلسه‌ای با هنرمندان این عرصه برگزار کند و نظرات آنها را جویا شود. به‌ طور قطع نظرات کارشناسان این رشته در پیشبرد آنچه به بهره‌برداری خواهد رسید، نقش بسزایی دارد. معتقدیم بدون مشورت با هنرمندان ممکن است این مجموعه به کارایی لازم نرسد، بنابراین حتما و قطعا طی چندین جلسه مشورت با هنرمندان عملیات اجرایی را نهایی خواهیم کرد. 

اصولی درباره بودجه این پروژه توضیح داد: بودجه‌ای که در سال ۹۸ برای احداث پردیس تئاتر در نظر گرفته شده‌، 5/6 میلیارد تومان نقدی و ۱۰ میلیارد تومان هم غیر‌نقدی است. به گفته او در دهه کرامت شاهد کلنگ‌زنی این مجموعه خواهیم بود و فاز اصلی این پروژه تا پایان سال 99 تکمیل خواهد شد. همچنین براساس ‌گفته‌‌های رئیس کمیسیون فرهنگی با توجه به شاخص‌بندی‌‌ها در حوزه ترافیک و شهرسازی و فرهنگی، بوستان وفا بیشترین امتیاز را کسب کرده ‌است. 


تغییر نام‌های تکراری معابر در مشهد

در حال حاضر در کلان‌شهر مشهد 31 نام تکراری بر 90 معبر شهری وجود دارد و بسیاری از شهروندان تمایل زیادی به تغییر نام معابر محله خود ندارند و از طرف دیگر شورای شهر پنجم هرگونه تغییر نام را با نظرسنجی مردم انجام می‌دهد. در این خصوص اصولی با اشاره به چندوجهی بودن این موضوع بیان کرد: تشابه اسامی مشکلات متعددی را برای سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی فراهم می‌کند، لذا این تغییر نام در دستور کار کمیته نام‌گذاری قرار می‌گیرد و تاکنون در فرایند حذف نام‌های تکراری 30 معبر تغییر نام پیدا کرده‌اند. 


تاسیس خانه ادبیات مشهد

مشهد خاستگاه زبان و ادبیات پارسی است و انجمن‌های شعر و ادبیات مختلفی نیز در این شهر فعالیت دارند و سابقه آنها به بیش از نیم‌قرن می‌رسد. لذا طرح تشکیل خانه ادبیات در کمیسیون فرهنگی طراحی شد و به تصویب شورا رسید. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر اظهار کرد: در خصوص ایجاد خانه ادبیات مشهد، با توجه به این‌که منزل مرحوم «فرخ خراسانی» درحال حاضر موجود است، قرار بر این شد تا این مجموعه تملک شود و خانه ادبیات مشهد آنجا شکل بگیرد. اگر بر اساس نرخ کارشناسی با خانواده مرحوم فرخ به نتیجه رسیدیم که این ملک خریداری می‌شود، در غیر این صورت ظرف مدت یک‌ماهه شهرداری گزینه جایگزین این محل را برای تاسیس خانه ادبیات پیشنهاد می‌دهد. وی افزود: خانه ادبیات نیز در ذیل خانه هنرمندان تشکیل خواهد شد. کارهای ثبتی خانه هنرمندان چند روز قبل نهایی شده‌ است و به‌زودی این مجموعه نیز راه‌اندازی می‌شود. 


ثبت روز ملی مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر در زمینه روز ملی مشهد با بیان این‌که از ابتدای فعالیت شورای پنجم پیگیر این موضوع بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: نشان مشهد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در روز مشهد اهدا شود. وی عنوان‌ کرد: تعیین روزهای ملی به عهده شورای فرهنگ عمومی کشور است که این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده و فعالیت‌های مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته و زمان‌های مختلفی نیز پیش‌بینی شده است. اصولی با بیان این‌که مترادف شمسی تاریخ ورود امام ‌رضا(ع) به مشهد یکی از زمان‌های پیشنهادی است، گفت: این موضوع از سوی مرکز پژوهش‌های شورای شهر در حال بررسی است و تاریخ 8 آبان نیز در این زمینه مطرح است. وی با اشاره به 2 ویژگی مهم برای ثبت این روز ملی تاکید کرد: روز مشهد نباید تحت‌الشعاع مناسبت دیگری باشد و همچنین روز انتخاب‌شده باید ریشه و سابقه‌‌ای داشته باشد تا در این روز روح لازم را جاری کند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر همچنین از اهدای نشان مشهد در روز مشهد خبر داد و گفت: براساس آیین‌نامه اهدای نشان مشهد، هر فردی با هر ملیتی و در هر جای دنیا اقدام و عملی برای معرفی و خدمت به مشهد انجام داده است می‌‌تواند جزو گزینه‌‌های دریافت‌‌کننده نشان مشهد باشد. او همچنین تاریخ 8/8 و روز ملی توس را از دیگر پیشنهادات طرح‌شده برای نام‌گذاری روز ملی مشهد بیان کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید