• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61272
+
-

هشدار برای خطرات سیل احتمالی در تبریز

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با هشدار نسبت به خطرات ناشی از سیل احتمالی در تبریز تأکید کرد: خطر سیل برای تبریز کمتر از زلزله نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «جواد رحمتی» گفت: امروز همه مسیل‌های تبریز به خاطر دخالت‌های غیر‌فنی و غیرمسئولانه مخاطره‌آمیز شده‌اند. زیرا پل‌هایی که در گذشته برای عبور مسیل ساخته شده بودند به مرور زمان تبدیل به پل ترافیکی شده‌اند.

وی بیان کرد: همه پل‌هایی که برای تردد در کسایی استفاده می‌کنیم، مسیل هستند و به مرور تبدیل به پل ترافیکی شده‌اند و این موضوع در نقاط مختلف شهر تبریز به طور متعدد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر کل تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند همه بناهای تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید. رحمتی با بیان این‌که تبریز شهر بی‌دفاعی در مقال سیل و زلزله است افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها که در داخل این شهر انجام شده، اجازه آزادی حریم را نمی‌دهد.

وی با انتقاد از کف‌سازی و آبنماکاری در کف رودخانه مهرانه رود تبریز گفت: شهر تبریز نسبت به پیرامون خود حالت گودی داشته و حوضه آبریز از شمال، شرق و جنوب به این شهر سرریز می‌شود و فقط از غرب آب به سمت دریاچه ارومیه خارج می‌شود.

رحمتی آبخوان‌داری و آبخیزداری را از جمله روش‌های مناسب برای جلوگیری از مخاطرات سیل عنوان کرد و افزود‌: این موضوع اثری فراتر از احداث سد دارد که در شهر تبریز و به‌ویژه در حوضه‌های آبریز این شهر باید مورد توجه قرار گیرد. این مسئول با تأکید بر این‌که اگر مسیل رودخانه‌ها آزاد باشد، سیل مشکلی ایجاد نمی‌کند گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی حریم رودخانه‌ها مخاطرات را تشدید می‌کند، از این‌رو عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری در این خصوص اهمیت دارد.

رحمتی پیشنهاد کرد که به موازات اتوبان‌های کسایی و پاسداران تبریز کانال‌هایی احداث شود که در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که استان ما جزو استان‌های حادثه‌خیز است گفت: با اقدامات نادرست خود به‌ویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت‌پذیر، مخاطرات را تشدید کرده‌ایم. چراکه ۹۶ درصد خسارت سیل ناشی از تصرف بستر و ساخت غیر‌اصولی سازه‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید