• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56461
+
-

افزایش سهم عمران شهری کرج  در بودجه 98

بودجه شهرداری کرج  برای سال ۹۸ با رویکرد کاهش هزینه‌های جاری و افزایش هزینه‌های عمرانی بررسی و مصوب شده است

مدیریت شهری
افزایش سهم عمران شهری کرج  در بودجه 98

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار:


طبق قانون، اواخر سال 97 کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج لایحه پیشنهادی بودجه شورای پنجم را بررسی می‌کرد که پس از بررسی‌ها، بودجه سال 98 در نهایت با 2 هزار و 805 میلیارد تومان به تصویب رسید. بودجه‌ای که در آن همه خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه آنها پیش‌بینی شده و پس از تصویب شورای شهر قابل 
اجراست. 

اکنون می‌خواهیم بدانیم با تمام مشکلاتی که کلان‌شهر کرج گریبان‌گیر آن است که هر یک جداگانه می‌تواند جزو اولویت‌ها باشد، این بودجه در کجا هزینه می‌شود و با توجه به این‌که شهرداری یک نهاد غیردولتی است، این بودجه از کجا تامین خواهد شد.


کاهش هزینه‌های جاری و افزایش هزینه عمرانی

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه شورای شهر کرج با بیان این‌که بودجه شهرداری این کلان‌شهر برای سال ۹۸ با رویکرد کاهش هزینه‌های جاری و افزایش هزینه‌های عمرانی بررسی و مصوب شده، می‌گوید: بودجه ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومانی شهرداری کرج برای هزینه و درآمد این نهاد با افزایش ۵۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان به مرز ۲ هزار و ۵۰۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان رسید که با احتساب ۳۰۰ میلیارد تومان صکوک که اعضا با آن مخالفتی نداشتند، سرجمع هزینه‌ها و بودجه مصوب سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان است.

«غدیر مهدوی کلیشمی» می‌افزاید: همچنین بنا بر تصمیم اعضا بودجه هزار و ۱۰ میلیارد تومانی برای هزینه‌های جاری با کاهش ۸۹ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومانی به عدد ۹۲۰ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان رسید که در جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی قابل توجه است. وی ادامه می‌دهد: برای هزینه‌های عمرانی هزار و ۴۹۷ میلیارد و ۱۹۵‌میلیون تومان در نظر گرفته شده که در صورت جذب این عدد، شهرداری کرج پویایی و تحرک خوبی را به تصویر می‌کشد و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خواهیم بود.

مهدوی کلیشمی با اشاره به این‌که بودجه عمرانی در چه موضوعاتی هزینه خواهد شد، اضافه می‌کند: نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی (خرید اتوبوس) به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان، طرح تملک اراضی و املاک مورد نیاز در مراکز و نواحی به ارزش ۳۰۳ میلیارد تومان، ساخت و تکمیل سیستم حمل‌و‌نقل ریلی (مترو) با اعتبار ۱۷۳ میلیارد تومان، اجرای قطعه اول بزرگراه شمالی با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان، ایجاد فضای سبز و کمربند سبز حاشیه خیابان‌ها با اعتبار ۱۰۱ میلیارد تومانی، ساخت و تکمیل ساختمان‌های اداری با اعتبار ۷۷ میلیارد تومان، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی معابر با اعتبار ۵۱میلیارد تومان، پرداخت مطالبات و دیون عمرانی به میزان ۴۰ میلیارد تومان، تکمیل تقاطعات غیرهمسطح با اعتبار ۴۴ میلیارد تومان و طرح‌های فرهنگی با اعتبار ۲۳.۵ میلیارد از جمله مواردی است که بودجه در آن هزینه خواهد شد.


درآمد بودجه سال 98 شهرداری کرج

عضو شورای شهر کرج با بیان فصل‌های درآمدی بودجه ۹۸ شهرداری کرج می‌گوید: جذب ۵۶۰ میلیارد تومان از محل جرایم ماده 100 (تخلفات ساختمانی) پیش‌بینی شده که در واقع ناپایدارترین درآمد ممکن به شمار می‌رود که در صورت بازنگری اساسی در طرح تفصیلی و رفع مغایرت‌های آن می‌توان تا حد امکان این درآمدهای برونزای حاصل از تخلفات را به درآمدهای مثبت ناشی از صدور پروانه تبدیل کرد. همچنین پیش‌بینی جذب درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی از محل فروش اموال غیرمنقول از دیگر مواردی است تا اراضی شهری بدون بارگذاری و ایجاد ارزش افزوده کافی به فروش نرسند.

مهدوی کلیشمی می‌افزاید: با نیم‌نگاهی به کاهش هزینه‌های جاری و افزایش هزینه‌های عمرانی در روند بررسی و تصویب بودجه ۹۸ می‌توان دریافت که رویکرد و اراده نمایندگان مردم توانمندسازی و تحرک و پویایی بیشتر شهرداری کرج است تا شاهد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و توجه به مباحث مهمی همچون محیط زیست، حمل‌و‌نقل عمومی، جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و محرومیت‌زدایی باشیم.


توجه به حمل‌و‌نقل و محیط‌زیست در بودجه 98

سخنگوی شورای شهر کرج با بیان این‌که شورای پنجم شهر کرج علاوه بر طرح‌های عمرانی، به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش مشکلات زیست‌محیطی نیز نگاه ویژه‌ای دارد، می‌افزاید: در بودجه سال 98 به موضوع حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرج به صورت پررنگ پرداخته شده و پیگیری جدی در این رابطه خواهیم داشت. 

بر همین اساس خرید اتوبوس‌های جدید از نکات کلیدی در این بخش به شمار می‌رود.«عباس زارع» ادامه می‌دهد: در بحث حمل‌و‌نقل عمومی در مرحله اول توسعه ناوگان مطرح بوده که در این زمینه بازسازی ناوگان را شروع کرده‌ایم و به صورت مرحله‌ای پیش می‌رویم.

وی اضافه می‌کند: مترو کرج یکی دیگر از طرح‌های مربوط به حمل‌و‌نقل در شهر است که در چند سال گذشته تعطیل و غیرفعال بوده اما از سال قبل دوباره فعال شده است. شهردار و مسئولان سازمان حمل‌و‌نقل ریلی به شورای شهر قول داده‌اند که در 2 سال آینده حداقل کار سیویل قطعه نخست خط 2 قطار شهری کرج‌ به اتمام برسد.

زارع می‌گوید: محیط‌زیست در بودجه سال جاری پررنگ و با ظرافت بیشتری دیده شده که نشان‌دهنده توجه شورا به محیط‌زیست است. امیدواریم با توجه به سیاست‌گذاری‌های شورا در قالب بودجه 98 در حوزه محیط‌زیست بتوانیم نگهبان‌های خوبی برای محیط زندگی خود باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید