• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5581
+
-

حقوق یا منش شهروندی

هوشنگ صدفی\ روزنامه‌نگار:

محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان تهران درباره بارش برف و مشکلات حادث‌شده برای شهروندان تهرانی و مسافران عبوری شهر تهران اظهار کرد: تأسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. متأسفانه اتوبان‌های پایتخت و آزادراه‌های تهران- قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این مسیرها معطل ماندند. محمدرضا عارف و هر یک از شهروندان تهرانی حق دارند نسبت به خدمات انجام‌شده شهرداری در طول ساعات اولیه بارش برف گلایه یا انتقادی داشته باشند چراکه تهران فقط 500کیلومتر طول بزرگراهی دارد؛ هر چند که اگر مسافت معابر داخل شهری را بدان بیفزاییم طول معابر عدد بیشتری خواهدشد. بدیهی است در چنین شرایطی فراهم‌کردن امکانات برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک در طول شبانه‌روز به‌تنهایی از عهده نیروهای خدوم شهرداری در فرصت اندک خارج است؛ هرچنداین نگاه، هیچ وقت از خدمات شهرداری به شهروندان نمی‌کاهد.

به‌رغم هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف در تهران و شهرهای اقماری و توصیه بر رعایت اصول ایمنی در تردد شهری، بخش زیادی از شهروندان تهرانی در مسیر تهران قم، کرج و ساوه در برف گرفتار شدند. به‌رغم این هشدارها، اما هیچ‌ یک از شهروندان دوست ندارند در چنین شرایط اضطراری از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند یا از طرح سفرهای غیرضرور بکاهند. درطول سال‌های گذشته برخلاف منش ایرانی، که معابر و کوچه‌های خودرا رفت‌وروب می‌کردند، ولی سبک زندگی در سال‌های اخیر انتظار شهروندان را بالاتر برده چرا که برخی از شهروندان انتظار دارند شهرداری به کوچک‌ترین کوچه پس‌کوچه‌ها دسترسی پیدا کند و خدماتی ارائه دهد.

برخلاف تهران، در کشور آلمان، طبق قانون پاروکردن برف و زدودن یخ‌ها در پیاده‌رو مقابل منزل مسکونی بر عهده ساکنان آن (صاحبخانه یا مستأجر) است. اگر کسی در مقابل یک ساختمان زمین بخورد و صدمه ببیند، مسئولیت آن با ساکنان آن ساختمان است که باید خسارت بپردازند. انتظار می‌رود شهروندان در طول روزهای برفی و یخبندان ضمن استفاده از امکانات حمل‌ونقل عمومی از بیرون آوردن اتومبیل شخصی و ایجاد ترافیک در سطح معابر جلوگیری کنند و چنانچه نیازی به استفاده از اتومبیل شخصی در مسافرت‌های درون‌شهری و بیرون شهری دارند، حتما با وسایل مطمئن و امکانات سفرهای زمستانی دست به سفر بزنند وگرنه در چنین شرایطی وسایل نقلیه ترددکننده در مسیرهای برون‌شهری فاقد امکانات گرمایشی، زنجیر چرخ و با لاستیک صاف نمی‌توان قصور و تقصیر را به گردن نیروهای امدادی انداخت؛ هرچند نقد این منش خودخواهانه شهروندی، ازحق برخورداری شهروندان به خدمات امدادی نمی‌کاهد. کافی است گاهی نقدی به منش و رفتارهای خودمان هم داشته باشیم...

این خبر را به اشتراک بگذارید