• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54509
+
-

لایه پنهان افشاگری رئیس سابق سازمان صدا و سیما


مجید مهرابی دلجو ـ دبیر گروه سیاسی


بعد از انتشار فیلمی از سفر اخیر محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صدا وسیما به عمان و ملاقاتش با شهرزاد میرقلی خان در فرودگاه این کشور، سرافراز در گفت‌وگویی اینترنتی حاضر شده و علیه برخی نهادهای حاکمیتی کشور اتهاماتی را مطرح کرده و برخی مشکلات فعلی صدا وسیما را به دخالت اشخاص و نهادهایی صاحب نفوذ و قدرت در کشور ربط می‌دهد. او مدعی است در پس این به‌اصطلاح بخت‌آزمایی‌ها در صدا وسیما که گلایه رهبر معظم انقلاب را هم برانگیخت شرکت‌های وابسته به همین سازمان‌ها و نهادها خوابیده‌اند. این گفت‌وگو علاوه بر سرافراز 2طرف دیگر هم دارد؛ یکی شهرزاد میرقلی خان که به اتهام خرید دوربین‌های دید در شب در آمریکا زندانی بود و پس از آنکه ایران سه شهروند آمریکایی را آزاد کرد، سال91 با وساطت عمان به ایران برگشت. او سال 94به‌صورت ناگهانی از ایران خارج شد و در هنگام خروجش اتهام جاسوسی علیه وی مطرح شده بود. میرقلی خان به‌صورت تلفنی از عمان روی خط این مصاحبه می‌آید. طرف دیگر این گفت‌وگو عبدالرضا داوری مشاور محمود احمدی‌نژاد با عنوان مصاحبه‌کننده نشسته است و در نخستین گفت‌وگوی اینترنتی خودش نه تسلطی به دوربین نشان می‌دهد و نه اشرافی به موضوع مصاحبه؛ احتمالا او برای انجام این گفت‌وگو انتخاب شده و بعید به‌نظر می‌رسد انتخاب موضوع مصاحبه و مصاحبه‌کننده ایده شخص او باشد. درباره دلایل انجام این گفت‌وگو از سوی محمد سرافراز تحلیل‌های مختلفی مطرح شده است که می‌توان در قالب چندسؤال به آن پاسخ داد:
1ـ آیا سرافراز پروژه انتخاباتی را کلید زده و بعد از عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا وسیما به صرافت افتاده که مسیر پاستور را از سمت خیابان بهشت به طرف جام جم تغییر دهد؟ اینکه چرا محمد سرافراز برای افشاگری‌های خود، برند حامیان احمدی‌نژاد را برگزیده شاید همان سرنخی باشد که فرضیه خیز رئیس سابق صدا وسیما به سمت ریاست‌جمهوری را تقویت می‌کند. سرافراز مثل احمدی‌نژاد که سال 84با حمله به شخصیت‌های نظام همچون هاشمی رفسنجانی برای خود اسم و رسم ساخت، به شخصیت‌هایی مثل حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه حمله می‌کند و این همان سیاق نامیمونی است که احمدی‌نژاد بنای آن را گذاشت. ذهن، وقتی اشتراک بیشتری بین شیوه سرافراز و احمدی‌نژاد پیدا می‌کند که شهریور سال97رئیس دولت دهم هم در یک فایل ویدئویی به طائب حمله کرده بود. در پایان این گفت‌وگو شهرزاد میرقلی خان با ایما و اشاره مصاحبه کننده، یادی از هاشمی رفسنجانی کرده و مدعی می‌شود در زندان‌های آمریکا به او گفته‌اند هاشمی از طریق عربستان برای آمریکا جاسوسی می‌کرده است و اینگونه قرابت ذهنی بیشتری بین بگم بگم‌های احمدی‌نژاد و گفته‌های سرافراز ایجاد می‌کند . همه اینها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد از همکاری انتخاباتی مشترک طیف احمدی‌نژاد و سرافراز خبر می‌دهد. در رد این فرضیه اما یک مسئله پیش پا افتاده و مهم وجود دارد، در واقع تنها دلیل گزینش رسانه احمدی‌نژادی‌ها برای گفت‌وگو شاید چیزی نباشد جز آنکه سرافراز و طیف احمدی‌نژاد به دلایل مختلف- شاید تسویه حساب- در یک نقطه به اشتراک رسیده‌اند و آن حمله بی‌محابا به برخی نهادهای حاکمیتی و شخصیت‌های کشور است.
2ـ آیا این گفت‌وگو فقط برای توضیح درباره فیلمی که چند روز قبل‌تر، از محمد سرافراز در عمان منتشر شد، ترتیب داده شده است؟ محمد سرافراز درباره حضورش در فرودگاه عمان، دیدارش با شهرزاد میرقلی خان پس از 4سال که از خروج او از ایران می‌گذرد، توضیحی به رسانه‌ها داده بود که مورد پذیرش افکار عمومی هم قرار گرفت. او گفته بود اسنادی را به خانم میرقلی‌خان تحویل داده که شامل اسناد 5‌سال زندان او در آمریکا و مکاتباتش با دادگاه‌های آمریکا بود. بعید به‌نظر می‌رسد که رئیس سابق سازمان صدا وسیما اینقدر به‌خود زحمت دهد که برای توضیحی که قبلا داده و مورد پذیرش افکار عمومی هم قرار گرفته مجددا خود را به دردسر بیندازد مگر آنکه بخواهد تا دیر نشده، نانی را به تنور داغی بچسباند. سرافراز که از قدیمی‌ترین مدیران سازمان صدا وسیما به‌حساب می‌آید برخلاف محمد هاشمی و عزت‌الله ضرغامی که 10سال رئیس این سازمان عریض و طویل بودند، کمتر از 2سال توانست در ریاست این سازمان دوام بیاورد و در همین گفت‌وگوی اینترنتی‌اش، عمرکوتاه ریاستش بر صدا وسیما را محصول مبارزه با فساد و رانت برخی نهادها می‌داند و مدعی همکاری علی ربیعی وزیر سابق کار و  طائب برای به هم زدن مزایده‌های قانونی سازمان صداوسیما  می‌شود. رگه‌های غلیظ تسویه حساب در کلام شهرزاد میرقلی‌خان هم دیده می‌شود. تسویه حساب با همسر سابقش محمود سیف و نهادهایی که به گفته و ادعایش، او را در روزهایی که پست بااهمیتی مثل بازرس ویژه سازمان صدا و سیما داشته، وادار کرده‌اند از کشور خارج شود.او تهدید می‌کند که در کتاب جدیدش علیه همسر سابقش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افشاگری کرده است.
3ـ اما سؤال سوم و مهم‌تر اینکه چرا این گفت‌وگو در چنین مقطعی انجام شده است؟  شهرزاد میرقلی خان یک زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا بود که یک نوع تبادل بین 3 زندانی آمریکایی و میرقلی خان صورت گرفت. او در این گفت‌وگو مدعی است 2روز بعد از ورودش به ایران، وزارت اطلاعات او را احضار کرده و به وی گفته‌اند حق ندارد با رسانه‌ای گفت‌وگو کند، حق ندارد علیه آمریکا چیزی بگوید، ‌حق ندارد کتاب بنویسد و... به یک معنا میرقلی خان کد می‌دهد که زندانیان آزاد شده از زندان‌های آمریکا در ایران کاملا سانسور می‌شوند بدون اینکه اشاره کند بعد از ورودش به ایران مدیر روابط بین‌الملل شبکه بین‌المللی پرس‌تی‌وی شده و بعدها پست مهم بازرسی ویژه سازمان صدا وسیما را گرفته است. بخش پنهان این گفت‌وگو شاید حمله به دستگاه دیپلماسی است. این ادعاها در روزهایی مطرح می‌شود که وزیر خارجه در آمریکا بحث تبادل زندانیان را پیش می‌برد و از اختیارات ویژه خود در این‌باره حرف می‌زند. آیا ماموریت ویژه‌ای برای قلی خان تعریف شده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید