• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 فروردین 1398
کد مطلب : 51366
+
-

قارچ کوهی نخورید

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، در زمینه مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت هشدار مجدد داد.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به گزارش‌های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت در سال‌های گذشته، یکی از انواع قارچ‌های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و حتی می‌تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.
از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، به‌ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای با منشا نامشخص عرضه می‌شوند، خودداری کنید. تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی است، مصرف کنید.  شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به هیچ وجه توجه نکنید.
 مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست. برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص عدم‌سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.  هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.
برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماه‌سازی‌ غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ‌کردن و یا بخارپزکردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
 درصورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به‌صورت تأخیری (۱۲-۴ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علایم گوارشی به‌صورت تأخیری (با فاصله بیش از 6ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به‌مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان‌مان در سال‌های گذشته نیز همین مسئله بوده است. درصورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید