• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48243
+
-

کمیته یعنی یه نفر!

دقیقا 4ماه بعد از آنکه پرویز مظلومی به‌عنوان سخنگوی کمیته فنی استقلال گفت: «کمیته فنی کشک نیست» شرایط حال حاضر این کمیته نشان می‌دهد ادعای فوق چندان هم صحت نداشته و کمیته فنی در باشگاه استقلال دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت. زمانی که کمیته فنی استقلال تشکیل شد اعضای این کمیته به تأثیرگذار بودن دیدگاه‌ها و نظراتشان در روند فعالیت‌های باشگاه امید زیادی داشتند؛ چنان‌که در همان روزها پرویز مظلومی در رابطه با دیدگاه‌های شفر نسبت به این کمیته گفته بود: «شفر با اسم کمیته فنی بیگانه نیست و هر جایی که کار کرده چنین کمیته‌ای وجود داشته است. باشگاه هم همانطور که اشاره کردم قصد دارد از کمیته فنی به‌عنوان بازوی شفر استفاده کند. ما هم تا آنجا که لازم باشد همگام با کادرفنی حمایت خواهیم کرد...» اما در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که شفر ترجیح داد بدون این «بازو» به کارش ادامه بدهد و نان بازوی خودش را بخورد!
خریدهای نیم‌فصل باشگاه استقلال بدون نظرخواهی و مشورت با اعضای کمیته فنی انجام شد و پس از آن نیز جلسات کمیته فنی به حالت تعطیلی درآمد. این کمیته حدودا 2ماه می‌شود که هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است. این کمیته به اصرار مدیرعامل باشگاه استقلال تشکیل شده بود و قرار بر این بود که عصای دست سرمربی آلمانی استقلال در هنگام تصمیم‌گیری‌ها باشد. اما بیش از 2ماه از آخرین جلسه این کمیته گذشته و به قول بهتاش فریبا اعضای کمیته طی این 5، 6ماهی که از تشکیل کمیته گذشته، چیزی از باشگاه استقلال نگرفته‌اند؛ جز 2جعبه سوهان!»
به‌نظر می‌رسد وینفرد شفر که در ابتدا به تشکیل این کمیته رأی مثبت داده بود، در ادامه راه احساس کرده می‌تواند همه تصمیمات تیمش را بدون شور و مشورت و به‌تنهایی بگیرد. این اتفاقی است که به شکل تقریبا مشابه در باشگاه پرسپولیس هم رخ داده است. برانکو ایوانکوویچ که در ماه‌های ابتدایی تصمیم‌ها را به ‌شکل جمعی می‌گرفت حالا به‌تنهایی تصمیم‌گیری می‌کند و حتی برای خرید بازیکن خارجی هم شخصا وارد عمل می‌شود. شفر نیز هرچه از روزهای حضورش در کشورمان گذشته بیشتر با شرایط فوتبال در ایران آشنا شده و دارد از ظرفیت‌های این فوتبالِ بی‌قاعده برای یکه‌تازی خودش استفاده می‌کند. او پیش‌تر به کمیته فنی و خرد جمعی معتقد بود اما حالا وقتی درباره کمیته فنی از او می‌پرسند می‌گوید: «ما میگوئل، بیژن طاهری و فرهاد مجیدی را در کادر فنی داریم... فکر می‌کنم آنها بسیار خوب و باانگیزه هستند و این برایمان کافی باشد.» کسانی که شفر از آنها نام برده همه دستیاران گوش‌به‌فرمان او هستند، پس وقتی می‌گوید اینها برایمان کافی هستند در واقع باید در ذهن خود ترجمه کنیم: «خودم برای این تیم کافی هستم.» شفر خیلی خوب با شرایط ایران آشنا شده است. او حالا خودش هم سرمربی است و هم کمیته فنی؛ بدون دردسر و منتقد و مزاحم.
در این میان تنها سؤالی که باقی می‌ماند این است که نقش کمیته فنی در سایر رده‌های باشگاه و تیم‌های پایه چه می‌شود؟ با تعریفی که از کمیته فنی در ذهن داریم کار این کمیته فقط نظارت بر تیم بزرگسالان نیست و اعضای آن وظایف مهم‌تری در رابطه با آکادمی فوتبال و روند تیم‌های پایه و ترسیم خط‌مشی باشگاه در بعد فنی دارند. اگر شفر کادر خودش را برای تیم بزرگسالان کافی می‌داند و کمیته فنی را مرخص کرده است، تکلیف تصمیم‌سازی در سایر ارکان باشگاه چه می‌شود؟ شاید مجید نامجومطلق حق دارد که می‌گوید: «باشگاه یا نباید چنین کمیته‌ای را تشکیل می‌داد یا اینکه وقتی کمیته فنی ایجاد شد، باشگاه هم باید از این کمیته حمایت می‌کرد.» نامجومطلق نخستین عضو این کمیته بود که از حضور در جلسات سر باز زد و حالا 4عضو دیگر نیز به او پیوسته‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید