• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44230
+
-

پول‌پاشی چاره خودروسازان نیست

  خبر: شنیده‌شده رضا رحمانی،  وزیر صنعت قول داده تا 12هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار دهد. بر این اساس، قرار است ابتدا ۴ هزار میلیارد تومان به 2خودروساز بزرگ پرداخت شود و  ۸۰۰ میلیون یورو نیز با اولویت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان درنظر گرفته شده که جمع این دو حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

  نقد: درصورت صحت موضوع، باید گفت درست است که خودروسازان ایرانی با کمبود نقدینگی مواجه هستند اما باید این سؤال را از آقای وزیر پرسید که آیا پول‌پاشی دردی از درد خودروسازان دوا می‌کند؟ البته رقم اعلام شده دست‌کم یک‌پنجم بودجه عمرانی ایران در سال آینده خواهد بود و مشخص نیست وزارت صنعت این میزان منابع را از کدام محل تامین خواهد کرد.

 صنعت خودروی ایران بیش از آنکه با چالش نقدینگی مواجه باشد، از بیماری‌های دیگری همچون ضعف مدیریت و بهره‌وری،  خطای خودروسازان در سرمایه‌گذاری، دخالت‌های سیاسی و دستوری در قیمت‌گذاری محصولات، انباشت نیروهای شاغل در بدنه اداری خودروسازان‌ و نبود یک استراتژی بلندمدت در راهبری این صنعت رنج می‌برد و تردیدی نخواهد بود که با وجود این حجم از بیماری، وعده دادن پول تنها یک بیراهه است. حکایت وزیر صنعت،  حکایت پدری است که به جای آنکه به فرزندانش راه درآمدزایی و خلاقیت را نشان دهد، دست در جیب مردم می‌کند و به فرزندانش پول توجیبی می‌دهد. آقای رحمانی، تجربه 40سال گذشته را بنگرید تا ببینید چه میزان پول‌های بی‌هدفی که تزریق شد و دردی هم دوا نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید