• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39815
+
-

ماندگاری نرده‌ها و خاطره ماندگار

برخورد نزدیک
ماندگاری نرده‌ها و خاطره ماندگار

 حامد فوقانی | خبرنگار

هنگامی که صحبت از حرکت به‌سمت تهرانی انسان‌محور می‌شود، یعنی همه باید وارد این راه شوند. اینطور نیست که تمام ماجرا به سوی مدیریت شهری ختم شود؛ وزارتخانه‌ها، شهرداری، سازمان‌ها و اداره‌هایی همچون آب و فاضلاب، گاز، مخابرات، بهزیستی، زیباسازی، نوسازی، صداوسیما، ثبت‌احوال و... و البته نهادهای نظامی و انتظامی همگی باید گام‌‌به‌گام در مسیری جلو بروند که می‌تواند سرانجامش رسیدن به شهری دلپذیر و زیست‌پذیر باشد. اینکه فلان نهاد و ارگان بگوید من نمی‌توانم اقدامی انجام دهم، پذیرفتنی نیست. تک‌تک شهروندان هم مسئولیتی دارند؛ چراکه اساسا نمی‌توان هرگونه اقدام در راستای انسان‌محور‌بودن شهر را رد کرد.

1- بعد ازظهر روز دوشنبه هفته جاری، زمانی که عده‌ای از فعالان اجتماعی، رسانه‌ای، ورزشی و حوزه شهری به چهارراه ولیعصر آمده بودند تا تقاضای خود را در کمال آرامش برای باز‌کردن نرده‌ها دور تا دور پیاده‌روی این محدوده را مطرح کنند، شاهد برخوردهایی بودند که هیچ سنخیتی با رعایت حقوق شهروندی نداشت.

2- تجمع مردمی روز دوشنبه و حضور نمایندگانی از کمپین‌ها و رسانه‌ها با اعلام قبلی شورای شهر تهران صورت گرفته بود. از این حیث افراد با پیش‌زمینه انجام‌شدن هماهنگی‌های لازم در چهارراه ولیعصر حاضر شدند. حال برخورد با کسانی که بی‌تردید فعالیت‌شان با فرهنگ و شهر گره خورده، جای سؤال دارد. سؤال اینجاست که اگر فردی در شلوغی پرتردد چهارراه ولیعصر، از نحوه برخورد فیلمی تهیه کرده و به‌دست شبکه‌های آن‌ور آبی و مخالف‌ برساند، آیا عواقبش از فیلمبرداری تجمع آرام شهروندی کمتر است؟ پرواضح خواهد بود که اینچنین گزک‌دادن دست رسانه‌های خارجی که به‌دنبال تشویش اذهان عمومی هستند، اصلا قابل‌قبول نیست.

3- طی سالیان اخیر همواره دستفروشی در کلانشهرها پدیده‌ای بحث‌برانگیز به‌حساب آمده. مطالبات کسبه از یک‌سو و حفظ کرامات انسانی از سوی دیگر باعث شده تا برخوردهای متفاوت و متناقضی در این‌باره صورت بگیرد. هرگاه معبربان‌ها با دستفروشان برخورد کرده‌اند، با اعتراضات شهروندان روبه‌رو شده‌اند؛ به‌ویژه در برخوردهای فیزیکی توأم با خشم، مردم برخورد جدی با معبربان‌های مربوطه را درخواست کرده‌اند. بماند که دستاویزی برای رسانه‌های غربی مخالف نظام نیز فراهم شده است. حالا نیز باید گفت که تجمعات اینچنینی (تجمع چهارراه ولیعصر درمیان انبوهی از دستفروشان) که تنها یک‌ مطالبه اجتماعی را مطرح می‌کنند، اگر درست هدایت نشوند، دقیقا می‌توانند جواب معکوس بدهند و تبعات منفی به‌مراتب بیشتر از حد تصور داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید