• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3721
+
-

تبدیل برج طغرل به یک مجتمع فرهنگی بزرگ در منطقه 20

شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر دیروز از پروژه‌های جنوب شهر و شهرآفتاب بازدید کردند

گزارش
تبدیل برج طغرل به یک مجتمع فرهنگی بزرگ در منطقه 20

 شهردار تهران صبح دیروز از برخی پروژه‌های عمرانی جنوب پایتخت بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین روند تکمیل این پروژه‌ها قرار گرفت.

مجتمع فرهنگی طغرل به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ شهری مبدا این بازدید بود. این مجتمع دارای بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و تجاری است که بعد از حدود 10سال هم‌اکنون 3سالن سینمای آن آماده بهره‌برداری است.

نجفی در مورد تبدیل مجتمع طغرل به یک مجتمع فرهنگی بزرگ در منطقه20 نیز گفت: مجتمع طغرل به لحاظ فرهنگی و هنری منشأ تحول خواهد بود.

بازدید از محل نخستین کارخانه سیمان ری، سوله‌ها و بخش‌های مختلف آن، بازدید از میزان پیشرفت پروژه تقاطع غیرهمسطح باقرشهر و زیرگذر آن که هم‌اکنون 78درصد پیشرفت فیزیکی دارد، آشنایی با روند پیشرفت کار در محل رمپ و لوپ‌های پروژه شهر آفتاب و بزرگراه خلیج‌فارس به‌عنوان راهی برای تأمین دسترسی‌های مناسب به شهر آفتاب و خدمت‌رسانی به زائران حرم امام‌خمینی (ره) وکهریزک که در دست ساخت است، از دیگر پروژه‌هایی بودند که دیروز مورد بازدید مدیران شهری قرار گرفتند.

محمدعلی نجفی درحاشیه این بازدیدها از تکمیل پل اصلی باقرشهر طی ماه‌های آینده خبر داد و در مورد کارخانه سیمان ری گفت: این کارخانه در واقع نخستین کارخانه سیمان کشور است که در سال 1312افتتاح شده و حتی دستگاه‌هایی در آن وجود دارد که در سطح جهان منحصر به فرد هستند تا جایی که کشور آلمان به‌عنوان سازنده این دستگاه‌ها علاقه‌مند است از تجهیزات این کارخانه در موزه صنعت آلمان استفاده کند.

نجفی درباره طرح شهرداری تهران در مورد کارخانه سیمان ری نیز گفت: این امکان وجود دارد که چندین هتل، موزه‌های متعدد، اماکن ورزشی، تفریحی و عمومی بسیار زیادی را در این نقطه از شهر تهران ایجاد کنیم؛ بنابراین خیلی راحت می‌توان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را جذب کرد.

شهردار تهران در مورد پل باقرشهر نیز گفت: کسانی که به بهشت زهرا(س) رفت‌وآمد دارند می‌دانند که معمولا در ایام شلوغی یک گره ترافیکی ایجاد می‌شود اما این پل دسترسی به جاده قدیم قم را ساده خواهد کرد و درصورتی که بتوانیم از نظر منابع مالی کمک کنیم، پل اصلی باقرشهر طی 2، 3‌ماه آینده آماده خواهد شد.

شهردار تهران درباره تکمیل مسیرهای دسترسی به نمایشگاه شهر آفتاب نیز گفت: خوشبختانه این پروژه بالای 60درصد پیشرفت دارد. شهردار تهران همچنین درمورد شائبه پرکردن گود رها شده کنار برج میلاد گفت: جای نگرانی نیست اقدامات لازم برای ایمن‌سازی این گود انجام می‌شود. نجفی در مورد آخرین وضعیت گود رها شده برج میلاد که بنا به تشخی کارشناسان امر به مرحله خطرناکی رسیده است، گفت: گزارشی از معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد وضعیت برج میلاد درخواست و هیأتی را نیز برای بررسی دقیق به محل اعزام کرده‌ایم. به گفته نجفی، بنیاد تعاون ناجا این زمین را در اختیار دارد و قرار بوده در آن هتل بسازد.

وی یادآور شد: در هر حال یا باید این کار را زودتر انجام دهند یا اینکه ما زمین را از آنها پس بگیریم و از سرمایه‌گذار دیگری برای این کار دعوت کنیم.

 

 

تکمیل شهرآفتاب با بودجه شهرداری غیرممکن است 

شهردار تهران صبح دیروز همچنین همراه با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب بازدید کرد. در جریان این بازدید محمدعلی نجفی تکمیل سالن‌های شهر آفتاب با اتکا به بودجه شهرداری را غیرممکن دانست و گفت: این پروژه مسائل حقوقی، مالی، اقتصادی و مدیریتی بسیار زیادی دارد.

به گزارش شهرنوشت، نجفی واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر را منتفی دانست و گفت: اینکه بانک شهر چنین حجمی از پول را در نمایشگاه شهر آفتاب به سرمایه ثابت تبدیل کند به صلاح نیست و علاوه بر این بانک مرکزی هم‌چنین مجوزی نمی‌دهد. حتی در دوره قبل نیز بانک مرکزی با واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر مخالفت کرد چرا‌که دارایی‌های ثابت بانک نسبت به نقدینگی بالا می‌رود. وی یکی از پیشنهادهای مطرح شده برای تکمیل شهرآفتاب را شراکت با وزارت صنعت، معدن و تجارت و استفاده از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دانست و گفت: در هرحال دورنمای تهران این است که امکان ادامه فعالیت نمایشگاه بین‌المللی در سطح گسترده وجود ندارد و باید قبول کنیم که در آینده شهر آفتاب محور برگزاری نمایشگاه‌ها خواهد شد.

شهردار تهران بر ضرورت استفاده از مشاور خارجی و طراحی نقشه استراتژیک برای نمایشگاه شهر آفتاب تأکید کرد و افزود: طی یک‌ماه آینده جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت و با کمک شورای شهر به راه‌حل قطعی درباره شهر آفتاب خواهیم رسید. نجفی با اشاره به اینکه تا‌کنون در نمایشگاه شهر آفتاب بالغ بر هزار و 500میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: تعداد سالن‌های شهر آفتاب هنوز به اندازه‌ای که بتواند همه نمایشگاه‌های تهران را پاسخگو باشد نیست اما این مجموعه پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌تواند یک مرکز نمایشگاهی بین‌المللی باشد. نجفی از آماده‌سازی‌ تمامی بخش‌های مرکز تجارت بین‌الملل نمایشگاه شهر آفتاب تا پایان سال 97خبر داد.

 

 

حرکت به سمت تعطیل کردن نمایشگاه بین‌المللی تهران

در بازدید از پروژه نمایشگاهی شهر آفتاب تعدادی از اعضای شورای شهر تهران نیز حضور داشتند و طی جلسه‌ای به بررسی روند تکمیل پروژه شهرآفتاب و تأمین اعتبار مورد نیاز برای افتتاح فاز دوم شهر آفتاب پرداختند. به‌عنوان مثال نظر مرتضی الویری به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران این بود که نمایشگاه بین‌المللی تهران معضل جدی در ترافیک و حمل‌ونقل شهری به‌وجود آورده و به همین دلیل شهردار تهران با هماهنگی دولت باید زمانبندی تعیین کرده و به سمت تعطیل کردن نمایشگاه سئول گام بردارند.

الویری بر ضرورت انتقال نمایشگاه تهران از محل فعلی تأکید کرد و گفت: از زمانی که مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشتم بحث جا به جایی نمایشگاه بین‌المللی مطرح شد و در بین 4نقطه پیشنهادی هم در نهایت شهر آفتاب انتخاب شد. وی بر لزوم تکمیل شهر آفتاب از طریق مشارکت بخش خصوصی اصرار کرد و اینکه با تغییراتی در قوانین بالادست، بتوان شهر آفتاب را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم ساخت.

به گفته الویری در شهر آفتاب همه‌‌چیز آماده است تا یک منطقه ویژه اقتصادی شکل گیرد و این موضوع درصورت پیگیری از سوی دولت به خوبی قابل اجرا خواهد بود. همچنین حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شورای چهارم برای سال 96عملا هیچ ردیف بودجه‌ای مرتبط با نمایشگاه شهر آفتاب درنظر نگرفت اما ما آماده‌ایم درقالب اصلاحیه، بودجه‌ای در نظر بگیریم و همچنین برای سال 97نیز می‌توانیم پیش‌بینی بودجه‌ای برای شهر آفتاب داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه پیشنهاد کرد از مشاور ذیصلاح خارجی برای نمایشگاه شهر آفتاب استفاده شود و از بخشی از معافیت‌های منطقه ویژه اقتصادی برای تکمیل این پروژه نیز استفاده شود. 

مجید فراهانی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: برای تکمیل فاز دوم نمایشگاه شهرآفتاب حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که می‌توان این هزینه را از طریق مشارکت BOT با شرکت بین‌المللی تأمین کرد تا این مجموعه به حیات خود ذیل شهرداری ادامه دهد. 

سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران نیز طی سخنانی با اشاره به هزینه 1300میلیارد تومانی صورت گرفته برای تکمیل فاز اول شهر آفتاب، گفت: برای تکمیل تمامی بخش‌های این پروژه بین هزار و 500تا 3هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در شرایط فعلی ادامه این پروژه توسط خود شهرداری امکان‌پذیر نیست بنابراین راه‌حل نهایی تفاهم با وزارت صنعت و معدن و به نتیجه رساندن حضور سرمایه‌گذاران است. 

سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم دراین بازدید شهردار تهران و اعضای شورای شهر را همراهی می‌کرد. وی از تعامل به‌منظور تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی تهران و همچنین تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب سخن گفت و افزود: با توجه به زیر‌ساخت‌های ایجاد شده، برای تکمیل سالن‌های شهر آفتاب به حدود 12تا 14‌ماه زمان نیاز است تا پس از تأمین منابع، این طرح اجرایی شود. مکارم پیشنهاد بهره‌گیری از مشاور خارجی به‌منظور استفاده از تجارب و دانش بین‌المللی را مطرح کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید