• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36615
+
-

دردسر وانت‌‌بارها

مسئولان شهری بارها اقدام به ساماندهی وانت‌‌بارها کرده‌‌اند اما آنها دوباره فعالیت خود را از سر می‌‌گیرند

در شهر
دردسر وانت‌‌بارها

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


نه ارزانی دستفروش‌ها را دارند و نه گرانی مغازه‌ها را و چند سالی است که توانسته‌اند با قیمت‌های مناسب جمعی از مردم را به خود جلب کنند. با افزایش مشتری‌ها، تعداد وانت‌بارها هم افزایش پیدا کرده است. از انواع شربت‌ و پفک تا میوه و سایر اقلام خوراکی همه با قیمت‌های مناسب و کیسه‌های 2 کیلویی و 4 کیلویی به مردم عرضه می‌شوند.
با وجود استقبال شهروندان، شهرداری‌ها مخالف کار کردن وانت‌بارها به این شکل هستند چراکه معتقدند به معنی سد معبر است و وانت‌بارها با این کارشان مرتکب تخلف می‌شوند و باید با آنها برخورد شود.


رانندگان وانت‌‌بار‌ها چه می‌‌گویند؟

مشتری‌های ثابت داریم

3 سال است که کار با وانت را آغاز کرده‌ام و در این مدت انواع شیرینی، میوه، شربت، سبزی و صیفی فروخته‌ام. این‌ها را «عبدالله» به همشهری می‌گوید و می‌افزاید: کار که نداشتیم و در بازار هم جایی برای بساطی به ما نمی‌دهند، برای همین با برادرم تصمیم گرفتیم یک پیکان‌وانت بخریم و در نقطه دلخواهمان در شهر جنس بفروشیم.

وی عنوان می‌کند: البته قبلا در نقاط مختلف شهر جنس می‌فروختیم اما حالا به دلیل زیاد شدن وانت‌بارها مجبور شده‌ایم یک جای ثابت مستقر شویم و حتی مشتری‌های ثابت هم پیدا کرده‌ایم.
این فروشنده ادامه می‌دهد: خدا را شکر سود خوبی داریم و می‌توانیم زندگی‌مان را بچرخانیم. اما گاهی اوقات بار میوه به سرعت فروش نمی‌رود و به همین دلیل مجبوریم زیر قیمت هم بفروشیم.


مردم راضی‌ هستند


یکی دیگر از صاحبان وانت‌‌بار نیز معتقد است که مردم از حضور آنها در سطح شهر راضی هستند چراکه کالاهای مورد نیاز مردم را به صورت بهداشتی تهیه می‌کنند و در اختیار آنها می‌گذارند.
«محسن» می‌گوید: من 5 سال است که در این شغل هستم و امروز می‌بینم که مردم بیشتری از ما خرید می‌کنند. این نشان می‌دهد در این مدت این نوع فروش توانسته است رضایت مردم را جلب کند.
این فروشنده ادامه می‌دهد: البته ما در اتوبان کارگر مغازه داریم اما برای جذب مشتری بیشتر یکی از برادرانم در مغازه و من و یکی دیگر از برادرانم با وانت کار می‌کنیم. قیمت فروشمان در این 2 جا متفاوت است. با وانت میوه را 2 تا 3 هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشیم اما طبیعتا در مغازه مردم خودشان سوا می‌کنند و راحت‌ترند.


شهروندان چه می‌‌گویند؟

کالای ارزانی در کار نیست

اما برخی شهروندان نظر دیگری دارند. یک شهروند اهوازی در این زمینه به خبرنگار ما می‌‌گوید: چند سال پیش بیشتر از وانت‌بارها خرید می‌کردم اما از کرده، صداقت آنها کم شده است.
«سمیرا شهنی» ادامه می‌دهد: وانت‌بارها معمولا قیمت‌های کمی برای اجناسشان روی تابلو می‌نویسند اما وقتی می‌خواهیم از آنها خرید کنیم، با قیمت دیگری مواجه می‌شویم. من حتی متوجه شده‌ام قیمت اکثر کالاهایشان از قیمت بازار یا سوپرمیوه‌ها کمتر نیست و فقط از نظر روانی توانسته‌اند مردم را برای خرید قانع کنند.

شهرداری کاری کند
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: وانت‌‌بارها در همه نقاط شهر فعالیت و فقط برای مردم دردسر ایجاد می‌کنند. خود من در خیابان 22 بهمن برای تصادف نکردن با یک وانت‌بار مجبور شدم با جدول برخورد کنم و به ماشینم آسیب رسید. عامل اصلی در این حادثه فعالیت غیرقانونی وانت‌بار بود.«محمد امینی» می‌افزاید: شهرداری یا باید به آنها در مسیرهای اصلی اجازه تجمع ندهد یا جایی برای آنها تعیین کند که برای شهروندان مشکلی ایجاد نشود.


نظر کارشناس

تکمیل شبکه توزیع و فروش

این حق شهروندان است که جنس مورد نیاز خود را از هر کس و به هر نحوی که بخواهند، تهیه کنند. این‌ اظهارنظر یک کارشناس فروش است که می‎‌گوید: البته خواسته تعدادی از مردم نباید موجب ضایع شدن حق تعداد دیگری از آنها شود و به همین دلیل باید فعالیت وانت‌بارها ساماندهی شود.
«احمد سالمی» می‌افزاید: در نقاطی از اهواز مانند ورودی‌های این شهر به‌ویژه از سمت ملاثانی، بلوار کارگر، دروازه و جاده کوت‌عبدالله ما شاهد تجمع وانت‌بارها هستیم. در اوضاع بد اقتصادی و بیکاری کنونی طبیعی است که مردم به این کار روی بیاورند. اما سوال اساسی این است که آیا همه این افراد از نظر مالی در سطح مناسبی نیستند؟
وی اضافه می‌کند: براساس برخی از بررسی‌های میدانی متوجه شده‌ام تعداد زیادی از وانت‌بارها از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند و برای سود بیشتر به این نوع فروش روی آورده‌اند. پس شهرداری باید نقاطی را در شهر برای تجمع آنها در نظر بگیرد که هم برای مردم مشکلاتی مانند ترافیک ایجاد نشود و هم با یک ساز و کار منطقی از آنها عوارض دریافت کند.


قیمت کالاهای وانت‌‌بارها پایین نیست

این کارشناس ادامه می دهد: ما باید بگذاریم که مردم برای خرید کالای مورد نیاز خود حق انتخاب داشته باشند و با یک اختلاف قیمت منطقی بتوانند از بازار روز، مغازه‌ها و وانت‌بارها جنس خود را تهیه کنند. اما در این زمینه باید معایب و مزایای هر نوع خرید و فروشی را به مردم اطلاع دهیم تا با فرهنگ‌‌سازی صحیح، جلوی هدررفت منابع مالی خانواده‌ها را بگیریم.
سالمی می‌‌گوید: مردم به دلیل قیمت پایین کالاهای وانت‌بارها جنس مورد نیازشان را از آنها تهیه می‌کردند. در سال‌های اول اوج گرفتن فروش کالا با وانت‌بار معمولا اجناس در کیسه‌های 4کیلویی فروخته می‌شد اما رفته‌‌رفته این کیسه‌ها کوچک‌تر شد و حالا با کیسه‌های 5/1کیلوگرمی جنس مورد نیاز مردم را می‌فروشند. اما شهروندان از نظر روانی هنوز گمان می‌کنند این کیسه‌ها 4کیلوگرمی هستند و می‌خرند.

***
تجمع وانت‌‌بارها در مناطق مختلف به‌ویژه ورودی‌های اهواز سبب ایجاد نمایی نازیبا در این شهر شده است. همچنین، هرچند وقت یک بار شاهد وقوع حوادث مختلف رانندگی به دلیل توقف کردن آنها در بخش‌های غیرمجاز خیابان‌ها هستیم.
این موضوع باید از طریق شورای تأمین فرمانداری اهواز پیگیری شود تا با ایجاد هماهنگی بین دادستان، نیروی انتظامی و شهرداری، شهر از این بی‌‌نظمی نجات یابد.


لزوم پیگیری مسئولان ارشد برای ساماندهی وانت‌بارها 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز می‌گوید: جمع‌آوری و ساماندهی وانت‌بارها از سطح شهر اهواز تقریبا هر روز پیگیری می‌شود اما به دلایل مختلف از جمله همکاری نکردن وانت‌بارها این موضوع به نتیجه نمی‌رسد.
«علیرضا عالیپور» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در روزهای گذشته عملیات جمع‌‌آوری وانت‌بارها از منطقه دروازه با حضور نیروهای انتظامی، دادستانی و شهرداری انجام شد اما باز هم به دلایلی مانند درگیری این موضوع نتیجه‌‌بخش نبوده و آنها مجددا به سطح شهر برمی‌‌گردند.

وی می‌افزاید: این موضوع باید از طریق همه مسئولان ارشد پیگیری شود تا با در نظر گرفتن نیروهای ویژه جمع‌‌آوری این موضوع نتیجه دهد.
عالیپور می‌‌گوید: در پردیس و اتوبان کارگر یک زمین خالی در اختیار وانت‌‌بارها قرار گرفت اما باز هم شاهد بازگشت آنها به خیابان‌‌ها هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید