• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 34049
+
-

تاخیر 7 ساله در تکمیل جاده بوشهر- دیر

عملیات اجرایی پروژه احداث بزرگراه دیر به بوشهر از سال90 آغاز شده و کمبود اعتبار دلیل اصلی تکمیل نشدن آن است

عمرانی
تاخیر 7 ساله در تکمیل جاده بوشهر- دیر

علیرضا برازجانی| بوشهر - خبرنگار:

جاده ساحلی بوشهر به دیر از مصوبات سفر استانی دولت دهم به استان بوشهر پس از گذشت 7 سال از شروع پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.
 این در حالی است که حوادث بی‌شمار و متعدد رانندگی در این محور جنوبی، تراژدی مرگباری را رقم زده است و هیولای مرگ بی‌محابا هر روز عده زیادی را به کام می‌کشاند. گهگاه با وقوع حوادث خونین در این جاده مردم محلی با بستن مسیر، اعتراض خود را علنی می‌کنند اما بنا بر آنچه مسئولان می‌گویند، در اختیار نبودن اعتبار و بودجه، مانع اصلی اتمام این پروژه است. 

آمار مجروحین و قربانیان حوادث رانندگی در این جاده بنابر اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی استان بوشهر در 3 سال اخیر حاکی از عواقب ناگوار به سرانجام نرسیدن این پروژه است به طوری که تنها در سال95، یکصد نفر در جاده ساحلی بوشهر به دیر به دلیل تصادف مجروح شده‌اند و از این میان 3 نفر جان باخته‌اند. در شش ‌ماهه اول سال 96 نیز در این جاده 63 نفر مصدوم و 4 نفر قربانی حوادث رانندگی شده‌اند. در تازه‌ترین رویداد ناگوار،  4 نفر در حوادث رانندگی بخش ساحلی تنگستان در دم جان سپردند.


تاخیر 7 ساله 

یکی از ساکنان بخش ساحلی تنگستان به همشهری می‌گوید: این جاده به دلیل تردد خودروهای سواری و سنگین مربوط به شرکت‌ها و صنایع نفت و گاز عسلویه و همچنین خودروهای ترانزیت کالا از بنادر مرکز و جنوب استان، بار ترافیکی زیادی دارد و باوجود این‌که نقش کلیدی و تاثیر‌گذاری در ایجاد ارتباط بین مرکز استان با مناطق و بنادر جنوبی دارد، اما سال‌هاست عملیات دوبانده کردن آن نیمه‌کاره رها شده 
است.


افزایش قربانیان جاده مرگ

«عبدالحمید دشتی‌ فرد» می‌افزاید: افزایش روزافزون حرکت خودروهای شوتی (خودروهای حامل کالاهای قاچاق) که با سرعت‌های غیرمجاز در عرض کم این جاده دیوانه‌وار می‌رانند، باعث وقوع حوادث مرگباری شده و جان افراد زیادی را به خطر انداخته است؛ این جاده نزد مردم منطقه به جاده مرگ مشهور شده است.
وی اضافه می‌کند: جاده کنونی منطقه ساحلی تنگستان یکی از مسیرهای مهم ارتباطی استان بوشهر است و مردم منطقه و رانندگان همواره نگران تردد در این جاده هستند، زیرا ایمنی لازم را ندارد. از سال ۷۴ به دنبال اجرای طرح توسعه صنایع نفت و گاز پارس جنوبی، بار ترافیکی این جاده ساحلی به شدت افزایش یافته که نتیجه آن افزایش تصادفات جاده‌ای و مرگ جان انسان‌های بی‌گناه و مردم مظلوم منطقه بوده است.


توسعه منطقه با تکمیل جاده 

دشتی‌فرد ادامه می‌دهد: کوتاه‌تر شدن جاده ارتباطی قطب انرژی و اقتصادی جنوب استان با مرکز، تسهیل در انتقال تجهیزات فنی از حوزه میادین نفتی و گازی پارس شمالی و شماره دو کنگان به پارس جنوبی و بهبود ترانزیت کالا و آبزیان صید شده از گمرگات و بنادر صیادی در کنار تقویت زیرساخت‌های گردشگری ساحلی منطقه از مزایایی است که تکمیل و بهره‌برداری این جاده می‌تواند به روند توسعه منطقه شتاب چشمگیری ببخشد. 


تکمیل فقط 18 کیلومتر از 192 کیلومتر

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به این‌که عملیات اجرایی پروژه احداث بزرگراه دیر به بوشهر از سال90 شروع شده است و کمبود اعتبار دلیل اصلی تکمیل نشدن آن است، به همشهری می‌گوید: احداث این جاده از مصوبات سفر استانی دولت دهم است که قرارداد آن در شهریور سال90 با اعتباری معادل 3هزار و 200میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد و می‌بایست طی سه سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید، اما با عدم تخصیص به موقع و واگذار نشدن اعتبارلازم، این پروژه با تاخیر 7 ساله مواجه شده است.

سید امین عارف‌زاده می‌افزاید: طول کل این مسیر 192کیلومتر و در 14 قطعه تعریف شده است. در حال حاضر فقط قطعه 14 آن به طول 18کیلومتر به مرحله بهره‌برداری رسیده است و بخش اعظمی از قطعه 13و قطعه 5 محور نیز یک لایه آسفالت شده اما به بهره‌برداری نرسیده است. قطعات 7 تا10 در مرحله عملیات خاکی و ترانشه‌برداری است ولی قطعه ششم که شامل پل بزرگ‌‌مند است دست‌نخورده باقی مانده است.


پیشرفت48 درصدی پروژه

وی با تاکید بر پیشرفت 48 درصدی احداث بزرگراه بوشهر به دیر اضافه می‌کند: منابع اعتباری پروژه از محل اعتبارات وزارت نفت به مناطق نفت‌خیز جنوب پیش‌بینی شده بود.  تاکنون 820 میلیارد ریال جذب شده است ولی در ادامه به دلیل مشکل و محدودیت اعتباری روند کار با کندی مواجه شده است. در صورت تامین و واگذاری 1400میلیارد ریال دیگر می‌توان به پایان و اتمام این پروژه امیدوار بود. مبلغ هزینه شده کل پروژه تاکنون 820 میلیارد ریال است که با اولویت بندی صورت گرفته و تخصیص به موقع اعتبارات، امکان بهره برداری از بخش اعظمی از پروژه به صورت پیوسته تا پایان دولت دوازدهم، جهت بهره مندی کاربران جاده ای مهیا می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید