• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد مطلب : 31096
+
-

طلب 5هزار و ۳۶۵ میلیارد تومانی مراکز دولتی از سازمان تأمین اجتماعی

بدهی سازمان‌های بیمه‌گر و تعویق در پرداختی‌های آنها به وزارت بهداشت یکی از چالش‌های مهم حوزه بهداشت و درمان کشور در سال‌های اخیر بوده است؛ به‌خصوص اینکه عدم‌پرداخت بموقع مطالبات و تأخیر بیمه‌ها بیش از همه بیمارستان‌ها را در تهیه ملزومات پزشکی و دارویی دچار مشکل خواهد کرد و سبب ایجاد مشکلات جدی در خدمت‌رسانی به مردم خواهد شد و البته این دغدغه‌ها با انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی به‌دلیل عدم‌پرداخت بموقع مطالبات همراه شده است. ایرج حریرچی درباره وضعیت بدهی‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به همشهری می‌گوید: با وجود تلاش‌هایی که دوستان برای پرداخت بدهی‌ها انجام داده‌اند اما از وضعیت پرداخت بدهی‌ها رضایت نداریم؛ آن هم در شرایط حساس فعلی که احتیاج داریم بیمارستان‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات تدابیری اندیشیده و انبارهایشان را پر کنند. ما در سال ۹۶، 7هزار و ۶۴ میلیون تومان سند ارسالی برای سازمان تأمین‌اجتماعی داشتیم که از این میزان ۳ هزار و ۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ۴ هزار و ۲۳میلیارد تومان فقط مراکز دولتی از تأمین اجتماعی طلبکارند. همچنین در سال ۹۷ نیز ۲هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان سند برای سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کردیم که فقط ۹۵۶ میلیارد تومانش را پرداخت کردند و ۱۳۴۵میلیارد تومان طلب برای سال ۹۷ داریم. بنابراین مراکز دولتی ۵ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان از سازمان تأمین‌اجتماعی برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ طلب دارند.
حال باید این عدد را با کل بودجه طرح تحول نظام سلامت که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، مقایسه کرد. وی ادامه داد: میزان اسناد ارسالی ما در سال ۹۶ و ۹۷ برای سازمان بیمه سلامت هم ۱۱ هزار و ۶۸۱میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۷ هزار و ۲۳۹ میلیارد را پرداخت کردند و ۴ هزار و ۴۴۲میلیارد تومان باقی مانده است. این بدهی‌ها در حالی است که در نشست مشترک علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با وزرای بهداشت و صنعت، معدن و تجارت، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رؤسای بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت و بانک مرکزی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که با هدف پیگیری و بررسی نحوه تخصیص ارز به واردات دارو و تجهیزات پزشکی سه‌شنبه (13شهریور) برگزار شد، رئیس مجلس بر ضرورت پرداخت بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به وزارت بهداشت، تا پایان مهر امسال تأکید کرده است.

تکذیب کمبود داروهای بیهوشی و کنسل شدن اعمال جراحی

حریرچی درباره اظهارنظرهایی مبنی بر کمبود داروهای بیهوشی و کنسل شدن اعمال جراحی، گفت:‌ برخی اعلام کرده‌اند که در این مدت اعمال جراحی بسیاری کنسل شده اما اینطور نبوده؛ البته شاید عملی به تعویق افتاده باشد. طبق آمارها در تیرماه سال ۹۷، ۴۵۴ هزار و ۱۶ عمل جراحی در بیمارستان‌های کشور انجام شده که از این میزان ۲۵۰هزار و ۸۹۹ مورد در بیمارستان‌های دولتی، ۹۸ هزار و ۷۷۷ مورد در بیمارستان‌های خصوصی، ۵۲ هزار و ۶۶۲ مورد در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، ۱۴ هزار و ۹۵۴ مورد در بیمارستان‌های سپاه  و ۵هزار و ۳۱۹ مورد در بیمارستان‌های ارتش بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید