• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29942
+
-

احتکار را حساس نکنیم

روح‌الله یارمحمدی| قم - خبرنگار:

این روزها خبرهای کشف کالاهای احتکارشده در استان جزو پربازدید‌ترین خبر‌های رسانه‌هاست. رئیس اتاق بازرگانی معتقد است در نظارت بر احتکار‌ها نباید ‌تر و خشک را با هم سوزاند و قضیه احتکار نباید حساس و احساسی شود. 
 «ابوالفضل خاکی» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که مبارزه با قاچاق و احتکار کالا یک اصل اساسی است گفت: هیچ کس حق ندارد نیازهای اساسی مردم را به امید گرانی و سوداگری در انبارها مخفی کند. 
وی با طرح این مطلب که به تازگی برخی تاجران از سخت‌گیری و سوء‌ظن بی‌مورد احتمالی گلایه کرده‌اند اظهار کرد: هر انبار و دپو کردن کالا، احتکار محسوب نمی‌‌شود و نباید به بهانه مبارزه با احتکار مزاحم کسب و کار مردم شویم. 

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان این‌که یک تاجر همیشه باید انبارهایش دارای کالاهای اساسی باشد بیان کرد: چرخش کاری و تجاری یک کاسب به ورود و خروج کالا از انبارهایش بستگی دارد و نباید به همه چیز و همه کس با چشم سوءظن نگریست. 
خاکی با تأکید بر این‌که نبود گردش روان تجاری بیش از همه به ضرر تولیدکنندگان و تاجران است گفت: نوسان قیمت و بازی‌‎های حباب‌گونه قیمت ارز همکارانم را کلافه کرده است. 
رئیس اتاق بازرگانی استان افزود: در قم شاهد هستیم برخی از سخت‌گیری‌ها و برخوردها نادرست و در واقع ناشی از حساسیست و بی‌دقتی است. 


لزوم صدور کد شناسایی کالا

خاکی یکی از دلایل افزایش کالاهای قاچاق را نبود کنترل دقیق و بازرسی در مبادی ورودی اعلام کرد و گفت: هر کالایی که شایسته مصرف و استفاده است باید شناسه و بارکد داشته باشد تا کالای کم‌کیفیت و قاچاق شناسایی و معدوم شود. 
این تولیدکننده پیشکسوت با تاکید بر این‌که راه و نحوه ورود کالاهای مورد نیاز کشور هموار شود اظهار کرد: وقتی برای ورود مواد اولیه یا کالای اساسی با بروکراسی دشوار و هزینه‌های تعرفه‌ای مواجه شویم راه برای دورزدن قانون و ورود قاچاقی هموار می‌شود. 

وی با بیان این‌که تحولات سیاسی چندماهه اخیر بر حضور و تداوم سرمایه‌گذاری در استان تاثیر محسوسی داشته است، گفت: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز به انگیزه و توجیه اقتصادی و امنیت دارد و بدون این 3 مؤلفه زیر بار هیچ ریسکی نمی‌رود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید