• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29224
+
-

مجلات و تصمیمات سخت

در روزهای گذشته برخی مسائل ازجمله بحران کاغذ و تنگناهای موجود در اداره مطبوعات، برای مؤسسه همشهری نیز موجب فضاسازی رسانه‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شده است. ازجمله این مسائل می‌توان به زیان‌ده ‌بودن مطبوعات و ازجمله روزنامه همشهری اشاره کرد. در کنار این فضاسازی‌ها، نکته مهم دیگری که مطرح شده و متأسفانه بزرگ‌ترین مؤسسه مطبوعاتی کشور را با قضاوت‌های ناصحیح روبه‌رو کرده به سرنوشت گروه مجلات همشهری و تصمیماتی بازمی‌گردد که برای این مجموعه اتخاذ شده است، بدون قضاوت عادلانه به شرایطی که این نشریات داشته‌اند. مجلات همشهری در فاصله سال‌های 91 تا 95 بنا بر گزارش سازمان بازرسی کل کشور بدون احتساب هزینه‌های سربار، جمعا بیش از 47میلیارد تومان زیان به مؤسسه همشهری تحمیل کرده‌اند و این زیان در سال96 نیز حدود 10میلیارد تومان بوده است. بنابراین اصلاح اوضاع کنونی یکی از ماموریت‌های مهمی بود که برعهده مدیران این مجموعه قرار داشت و در وضعیت فعلی 3راه‌حل قابل تصور بوده است:

1- ادامه انتشار با وضعیت موجود که بنا به تصمیم مجمع عمومی مؤسسه همشهری در سال1395 جایز نبوده و تحمل زیان آن هم خارج از توان مؤسسه است.

2- تعطیل‌کردن مجلات که مصوبه مجمع عمومی همشهری را دارد.

3- ادامه انتشار آنها با حذف زیان‌های اشاره شده.‌

باتوجه به این اوضاع مدیران مؤسسه همشهری راه سوم را انتخاب کردند که البته برخی از اعضای محترم شورا یا انجمن محترم صنفی روزنامه‌نگاران موافق آن نیستند ولی مدیران عالی مؤسسه به‌دلیل جایگاه ویژه این نشریات در بین مخاطبان و ضرورت احترام به خوانندگان و همچنین نیروهایی که در این مجموعه‌ سال‌هاست فعالیت دارند، درنهایت این راه را انتخاب کردند؛ انتخابی که اگر‌چه ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد ولی با همراهی و همکاری کارشناسان، دوستان و حتی منتقدان و البته نقدهای منصفانه و نه مخرب، می‌تواند در مسیر تعالی قرار گیرد و به بهبود اوضاع نشریات مؤسسه همشهری هم از نظر محتوا و هم وضعیت اقتصادی منجر شود.

مطبوعات و رسانه‌های کشور روزگار سختی را پشت سر می‌گذارند و مؤسسه همشهری هم از این وضعیت مستثنا نیست اما موضوع مهمی که برای برون‌رفت از این وضع لازم و ضروری است، آرامش و حرکت در جهت اصلاح است. به حاشیه‌بردن همشهری چه با نگاه خیرخواهانه و چه خدای ناکرده از روی حب و بغض در وضعیت کنونی فرهنگی، رسانه‌ای، اجتماعی، شهری، اقتصادی و... کشور نه‌تنها به هیچ نهاد، ارگان و شخصی کمک نمی‌کند که می‌تواند‌ آسیب‌های جدی بر پیکره این مؤسسه مهم رسانه‌ای کشور و به‌دنبال آن کل فضای رسانه‌ای وارد کند؛ بنابراین مؤسسه‌همشهری و مدیران آن با استقبال از انتقادهای سازنده، برای بهبود و بازپیرایی این مجموعه نیازمند فرصت و فضای آرام است. البته نباید برکسی پوشیده باشد که مدیران ارشد مجموعه برای بهبود اوضاع گاه مجبورند دست به اقداماتی بزنند و تصمیمات سختی بگیرند که ممکن است برخی با آن موافق نباشند.

به‌عنوان مثال، در یکی دو روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس محترم شورای شهر تهران ادعا کردند که مؤسسه همشهری ماهانه 45میلیارد ریال یارانه می‌گیرد، درحالی‌که منبع تأمین یارانه یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است یا نهاد دیگر که شاید منظور شهرداری باشد. این درحالی است که وزارت ارشاد مدت‌هاست یارانه نشریات دولتی و عمومی را قطع کرده و شهرداری تهران نیز هیچگاه در دوران عمر همشهری، به این مؤسسه کمک مالی نکرده و حتی این نهاد از دوره شهردار اسبق نزدیک به 30میلیارد تومان به همشهری بدهکار است که این طلب همشهری از شهرداری تهران هنوز وصول نشده است.

به هر رو آنچه برای اصحاب رسانه مهم است و در این اوضاع مغفول مانده این است که همشهری به‌عنوان بزرگ‌ترین روزنامه و بنگاه مطبوعاتی کشور نیاز به آرامش دارد و آسیب حاشیه‌سازی‌های غیرواقعی یا اغراق‌آمیز از این مؤسسه می‌تواند علاوه بر زندگی و معیشت کارکنان آن و خانواده‌هایشان، کلیت مطبوعات کشور را نیز دستخوش تلاطم کند. خروج مطبوعات کشور از این اوضاع سخت نیازمند عملکرد مسئولانه همه دست‌اندرکاران فضای رسانه‌ای و کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، حتی در دیگر روزنامه‌ها فعالیت می‌کنند در این فضا همشهری دست همه اصحاب مطبوعات و فعالان رسانه‌ای را برای کمک به برون‌رفت از این اوضاع دشوار اقتصادی می‌فشارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید