• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29141
+
-

شورای شهر طرح یک‌فوریتی تصویب کرد

هزینه‌‌های شهر باید کاهش یابد

همشهری دیگر نباید برای نشریاتش یارانه بپردازد

شورا
هزینه‌‌های شهر باید کاهش یابد

حامد فوقانی | خبر‌نگار:

زمانی که رئیس شورای شهر تهران پس از پایان جلسه روز گذشته در میان اصحاب رسانه حاضر شد تا توضیحاتی راجع به مصوبات بدهد، خبرنگاری از وضعیت مجلات همشهری و قرارداد اخیر مربوط به آن پرسید که هاشمی در پاسخ، گفت: «همشهری دیگر نباید برای نشریاتش یارانه بپردازد.»  او با اشاره به قرارداد واگذاری مجلات موسسه همشهری گفت:‌ «مسئله قرارداد واگذاری  مجلات با موسسه همشهری بسیار پیچیده است.» به گفته رئیس شورای شهر در حال حاضر بیش از هزار نفر در موسسه همشهری مشغول به کار هستند اما در طول سال‌های گذشته نتوانستند از نظر محتوایی مردم را راضی کنند. او گفت:‌ «عدم سوددهی در همشهری به حدی رسیده که ارزش وزنی هر روزنامه و مجله نسبت به قیمت آن، بیشتر بوده؛ به این معنا که بازیافت کاغذها برای فروشندگان روزنامه سود بیشتری دارد.» هاشمی ارائه توضیحات بیشتر را به محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر ارجاع داد و تاکید کرد: «این روند نباید ادامه پیدا کند.»

پیشنهاد تشکیل کمیته هزینه‌های شهر

به گزارش همشهری اهمیت موضوع کاهش هزینه‌های اداره شهر در شرایط اقتصادی فعلی سبب شد تا اعضای شورای شهر ‌‌تهران، روز گذشته طرحی یک‌فوریتی را برای اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌ها در اداره پایتخت به تصویب برسانند.

گزارش محمود میرلوحی از عملکرد یکساله شورای شهر نیز زمان زیادی از جلسه و صحن را به‌خود اختصاص داد. او نشریه‌ای را در همین رابطه با خود همراه آورده بود که در آن جزئیاتی از مصوبات، عملکرد کمیسیون‌های تخصصی و آمار و ارقام مقایسه‌‌ای نسبت به یکساله اول دوره‌های پیشین شورای شهر ارائه شده است. او بخشی از این گزارش را پشت تریبون صحن خواند و سپس چند عضو شورا نظرات خود را درخصوص آن  بیان کردند. میرلوحی که معاون اجرایی- اداری شورا نیز است، در رابطه با گزارش گفت: «‌اینکه در شورای پنجم هزینه کاهش اما حضور متخصصان و کارشناسان افزایش پیدا کرد و شفافیت و پاسخگویی ملاک عمل قرار گرفت، یعنی پیروزی شورای پنجم در گام نخست.»

در ادامه احمد مسجدجامعی بخشی از گزارش را قرائت کرد و در خصوص تعداد مصوبات این دوره شورا گفت: «در 79 جلسه سال گذشته نزدیک به 128 مصوبه داشته‏ایم که این تعداد کمتر از مصوبات سال اول ادوار شوراهای پیشین است.»

به گفته او از مجموع مصوبات سال اول دوره پنجم 87 درصد را طرح ها و 13 درصد را نیز لوایح تشکیل می دهد که این وضعیت نشان از تغییر رویکرد شورا نسبت به دوره های پیشین است. مسجدجامعی افزود: «درطی یک سال گذشته طرح‏هایی که شهرداری را ملزم به انجام فعالیت یا اداره حوزه‌های خاصی می کند 4 مورد بوده است که در مقایسه با دوره های قبل کمتر بوده و ضروری است این قبیل طرح‏ها که نمادی از احاطه اعضای شورا و کمیسیون‌های آن بر مسائل و کمبودهای شهری است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.»

همچنین در جلسه دیروز، یک‌فوریت طرح «الزام شهرداری به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف» به پیشنهاد مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورا به بحث گذاشته شد. او در تشریح این طرح گفت: «از آنجا که کشور درشرایط خاص اقتصادی قرار گرفته و براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول شاهد کاهش رشد اقتصادی در سال‌97 به 4درصد و دو‌رقمی‌ماندن تورم خواهیم بود، بنابراین جبران کسری بودجه از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروز شهرداری با 30درصد کسری بودجه مواجه است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در حدود 5هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری محقق نشود. از این روی باید جنبشی در کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران ایجاد شود.» او با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه‌ها و تجمل‌گرایی در شهرداری، اظهار داشت: «با وجود اینکه شهرداری در مناطق خود کمیته درآمد دارد، اما کمیته کاهش هزینه‌ای ‌ندارد.» فراهانی به همین‌خاطر پیشنهاد داد ساختار منسجمی برای این منظور در قالب طرح ارائه‌شده، ایجاد شود. در نهایت با رأی اعضای شورای شهر تهران یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

مال‌ها باید ساماندهی شوند

از دیگر مصوبات دیروز شورا طرح «الزام شهرداری تهران به تدوین سند تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار در پهنه کار و ساماندهی مال‌ها» با هدف ساماندهی مال‌ها و مجتمع‌های چند‌منظوره بود. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، عضوی بود که ‌جزئیاتی از این طرح را ارائه کرد. او در رابطه با ضرورت آن نیز گفت: «یکی از مهم‌ترین تکالیف طرح تفصیلی شهر تهران مربوط به تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار در پهنه کار و فعالیت است چراکه متأسفانه به‌رغم گذشت 11سال از زمان ابلاغ طرح جامع ساختاری راهبردی شهر تهران و همچنین گذشت 7سال از ابلاغ طرح تفصیلی، این تکلیف بسیار مهم انجام نشده است.» در این میان پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری که در صحن شورا حضور داشت، به انحرافات طرح تفصیلی از طرح جامع و عملیاتی‌سازی‌ این طرح‌ها اشاره کرد و پیشنهاد داد، این موضوع به طرح تفصیلی شهر تهران ارجاع داده شود. سالاری اما عنوان کرد اگر طرح تفصیلی درست اجرا می‌شد، اکنون نیازی به ارائه چنین طرح‌هایی نبود. در نهایت براساس گفته‌های سالاری، طرح مذکور نیز با 18موافق از 21عضو حاضر، به تصویب رسید.

  ضرورت رونق زندگی شبانه



پارلمان شهر تهران یک‌فوریت طرحی را تصویب کرد که  در صورت نهایی‌شدن آن، شهرداری ملزم می‌شود برای احیای زیست شبانه بسترسازی‌های لازم را انجام دهد. این طرح موافقت بسیاری از اعضا ازجمله احمد مسجدجامعی را به همراه داشت. زهرا نژادبهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورا در تشریح این طرح ضمن بیان دلایل تأخیر ارائه طرح در صحن شورا گفت: «با توجه به شرایط آب و هوایی، زمان زیادی در شب‌ها وجود دارد که می‌توان در شهر برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کرد. البته ایام متبرکه محرم و صفر نیز در مدت زمان اندکی پیش‌رو‌ست که برگزاری آیین‌های مذهبی آن می‌تواند زیست شبانه را معنادارتر کند.» او دلیل فوریت این طرح را تکمیل آن برای به مرحله اجرا رسیدن تا ایام محرم دانست. مرتضی الویری اما در مقام مخالف این طرح برآمد و گفت: «مسئله مهم دلیل بر فوریت یک طرح نیست، بلکه مسائلی که از دست رفتن زمان در آنها حیاتی است، باید با فوریت بررسی شود.» حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز بر این نظر بود که چنین طرحی می‌تواند اقتصاد شبانه شهر را ایجاد کرده و از طرفی به ساماندهی دستفروشان در شهر بپردازد. به گفته او، از سوی دیگر با اجرایی‌کردن برنامه‌هایی در این خصوص، نشاط اجتماعی و اعتماد عمومی افزایش می‌یابد. احمد مسجدجامعی هم در ادامه با بیان اینکه زندگی شبانه عموما با مناسبت‌های مذهبی مثل‌ ماه رمضان و ‌ماه محرم پیوند خورده است، گفت: «یکی از کارکردهایش هم این بود که این میدان مشق و نقاره‌خانه تهران که 20میلیارد هزینه بازسازی آن و اطرافش شده، برای ایام سحر و افطار بنوازد. اصلا سر‌در باغ ملی و فضای آن طراحی شده است برای زندگی شبانه که متأسفانه الان شده حیاط خلوت یکی از وزارتخانه‌ها.»  گفتنی‌است، حسن خلیل‌آبادی هم دیگر موافق این طرح بود و سرانجام تصویب شد.

تذکرات و پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران در هشتاد‌و‌سومین جلسه

شهربانو امانی : متأسفانه طی بازدیدی که روز چهارشنبه از مرکز دفن زباله‌های بیمارستانی آرادکوه داشتیم، مشاهده شد روی اغلب زباله‌های بیمارستانی که به همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می‌شود، هیچ‌یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی‌ نظیر اتوکلاو انجام نمی‌شود. از این خطرناک‌تر آنکه متأسفانه همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند معتقدند برخی ‌مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را پرداخت نکنند، به‌صورت مخفیانه زباله‌های ویژه بیمارستانی را در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند. طبق قانون مجازات اسلامی درصورتی‌که واحدهای تولیدکننده پسماند ویژه در انجام تکالیف قانونی خود مبنی بر تبدیل پسماندهای ویژه به پسماندهای عادی تخلف ورزند، شهرداری موظف است گزارش و مستندات لازم را با قید مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر واحدهای تولیدکننده ذیربط تهیه و به سازمان محیط‌زیست و مراجع قضایی مربوط ارائه کند که متأسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

زهرا صدراعظم نوری : براساس آمار تقریبی ارائه‌شده توسط کارگروه مدیریت پسماند استان تهران روزانه 115تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می‌شود که سهم شهر تهران 107تن است. ذکر همین آمار نسبی مبین ضرورت ساماندهی اصولی درخصوص نحوه جمع‌آوری، حمل‌ونقل و دفع صحیح پسماند پزشکی است. حال آنکه در عمل وضع به‌گونه‌ای دیگر است.

مجید فراهانی : طبق بند‌3 ماده‌71 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به‌منظور تامین مسکن افراد کم‌درآمد» به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می‌دهم که به این مورد توجه داشته باشند.

محمد علیخانی : براساس اطلاعاتی که به‌دست ما رسیده، متأسفانه در حوزه معاونت حمل‌ونقل تاکنون یک ریال از درآمدها به خزانه واریز نشده است. به شهردار محترم تهران تذکر داده می‌شود دستور لازم را برای اجرای مصوبه و جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی صادر فرمایند.
همچنین در تذکری اعلام می‌کنم با توجه به تهیه گزارش عملکرد شورا و یادداشت روسای کمیسیون‌ها در ابتدای گزارش مربوط به هر کمیسیون اینجانب نیز یادداشتی با رویکرد وظایف نظارتی اعضا و کمیسیون‌های شورا ارائه کردم که متأسفانه شنیدم سانسور شده است. لذا با توجه به ادعای شفافیت و شعار دانستن حق مردم است، انتظار می‌رود که حداقل در شورای اصلاح‌طلبان شاهد سانسور و حذف نباشیم.

حسن خلیل‌آبادی : قریب به یک هفته است که آب چشمه‌علی کاملا قطع شده و از همه بدتر آنکه مدیر محترم مترو در مصاحبه‌ای اعلام کرده ‌خشکی چشمه‌علی به مترو ارتباطی ندارد. برخوردهای دوگانه و دروغگویی‌ها ما را مستأصل کرده است؛ از این‌رو از شهردار محترم، قوه قضاییه، سازمان میراث فرهنگی کشور و دیگر مسئولان مربوطه می‌خواهم برای نجات میراث ۸ هزار ساله اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا‌که قطع به یقین خشکی آب چشمه‌علی ارتباطی به خشکسالی‌ها ندارد.

افشین حبیب‌زاده : در بازدید سرزده‌ای که همکاران ما در چهارم شهریور از پایانه اتوبوس‌های برقی تهران داشتند، مشاهده شد که از تعداد 63دستگاه اتوبوس برقی تنها 8دستگاه فعال است؛ در حالی که 55دستگاه اتوبوس هیچ‌گونه نقص فنی نداردو دلایلی نظیر عدم‌ظرفیت برق موجود و عدم‌احیای خطوط دیگر عنوان می‌شود.

حجت نظری : تلاش ورزشکاران در بازی‌های آسیایی ستودنی بود؛ به‌ویژه بانوان که در کنار بی‌مهری‌ها، افتخارآفرینی کردند. به مدیریت شهری و سازمان ورزش پیشنهاد داده‌ام در حد وسع، از این عزیزان تقدیر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید