• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27642
+
-

کارخانه‌های استارتاپی جایگزین برج‌سازی در تهران

معاون علمی رئیس‌جمهور دیروز در بازدید از 2مجتمع استارتاپی تهران تأکید کرد کارخانه‌ها و مراکز نوآوری در سودآوری جایگزین صنایع‌سنتی مانند سیمان و پتروشیمی خواهند بود

استارتاپ
کارخانه‌های استارتاپی جایگزین برج‌سازی در تهران


استارتاپ‌های شهری مدت‌ها قبل از اینکه کسب‌وکارهای نوپا به‌طور جدی در کشور مطرح شوند، به‌وجود آمدند و شتاب‌ توسعه‌شان بسیار بیشتر از آن‌چیزی بود که بسیاری از سنتی‌ها تصور می‌کردند. توسعه سریع این شیوه جدید کسب‌وکار، بخش خصوصی و حتی دولتی را به واکنش‌های جدی واداشت. پارک‌های فناوری که ماهیت دولتی داشتند و بعدها مراکز خصوصی تحت عنوان‌هایی مثل کارخانه نوآوری، مرکز نوآوری و... برای پشتیبانی از این ایده‌پردازان جوان و سامانه‌های مورد نیازشان ایجاد شدند. سرعت توسعه استارتاپ‌ها آنقدر زیاد است که سورنا ستاری، روز گذشته در بازدید از 2مرکز نوآوری شریف و کارخانه نوآوری گفت که دنیای آینده را استارتاپ‌ها می‌سازند؛ «در دنیای آینده کارخانه‌ها و صنایعی مثل سیمان، پتروشیمی و... سودآوری‌شان را از دست می‌دهند. آینده تهران برج‌سازی نیست. بلکه جوانان هستند که با ایده‌هایشان این شهر را می‌سازند.»‌ به گزارش همشهری، معاون علمی رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز نوآوری شریف و کارخانه نوآوری، گفت: «یکی از مناطقی که می‌تواند به‌عنوان ایستگاه نوآوری باشد، مناطق نزدیک دانشگاه شریف است. هم‌اکنون ۴۵۰شرکت دانش‌بنیان در محدوده دانشگاه شریف قرار دارند. از این‌رو می‌توان این محیط را، محیط نوآوری در محدوده دانشگاه شریف دانست؛ این می‌تواند بستر جدی برای تمام شرکت‌های اطراف این دانشگاه محسوب شود.» این کارخانه‌ها و مراکز نوآوری که روز گذشته یکی از نمونه‌های جدیدش افتتاح شد، چطور کار می‌کنند و چرا یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در اکوسیستم استارتاپی هر کشوری ایفا می‌کنند؟


کارخانه‌ها چطور کار می‌کنند؟

استارتاپ‌ها کسب‌وکارهای جوانی هستند که منابع مالی اندکی دارند اما در عین حال به مرور باید بتوانند مثل یک کسب‌وکار واقعی در بازار رقابتی حاضر شوند. با این حساب به امکاناتی مثل دفتر کار، فضای مناسب برای تعامل با مشتری یا حتی پشتیبانی‌هایی برای استفاده از سرویس‌های دیجیتال نیاز دارند. از طرف دیگر، برای پیشبرد پروژه‌هایشان در هر مرحله از کار به سرمایه‌گذارهایی نیاز دارند که در شرایط عادی دسترسی به آنها دشوار است. فضاهایی با عنوان کارخانه‌ها یا مراکز نوآوری چنین سرویس‌هایی را به کاربران‌شان ارائه می‌کنند و در مقابل حق‌الزحمه کمی می‌گیرند. این مراکز در شهرهای بزرگ و مهم جهان و در کشورهایی که استارتاپ‌ها را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیش‌رو پذیرفته‌اند، ‌وجود دارند.



کارخانه نوآوری تهران

کارخانه‌ نوآوری یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های بخش خصوصی است که روز گذشته سورنا ستاری از بخش سلامت آن بازدید کرد. فاز اول این مرکز در نیمه دوم سال گذشته گشایش یافت و این‌روزها میزبان بخشی از استارتاپ‌های ایرانی در حوزه‌هایی مثل سلامت، بازی، خدمات آنلاین شهری، حمل‌ونقل و... فعالیت می‌کنند. کارخانه نوآوری تهران تا همین چند سال پیش یک کارخانه صنعتی بود. حالا ساختار سخت‌افزاری‌اش حفظ شده اما قرار است طوری بازسازی شود که نیازهای اولیه استارتاپ‌ها را تأمین کند. کارخانه نوآوری در ازای خدماتی که به استارتاپ‌ها ارائه می‌کند، هزینه‌ای هم از آنها می‌گیرد. این‌ مرکز با 18500مترمربع مساحت، هزارمترمربع فضای کاری مشترک و ظرفیت 2500نفر، بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی خاورمیانه لقب گرفته است.


مرکز نوآوری شریف

مرکز نوآوری شریف که با همکاری شهرداری تهران و سپاه شکل گرفته و در نزدیکی دانشگاه شریف قرار دارد، دیروز مورد بازدید سورنا ستاری، معاون علمی ر‌ئیس‌جمهور قرار گرفت. او در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه چنین فضاهایی قابل رشد و توسعه خواهد بود، گفت: «هم‌اکنون ۴۵۰شرکت دانش‌بنیان در محدوده دانشگاه شریف قرار دارند. از این‌رو می‌توان این محیط را، محیط نوآوری در محدوده دانشگاه شریف دانست؛ این می‌تواند بستر جدی برای تمام شرکت‌های اطراف این دانشگاه محسوب شود. ایستگاه نوآوری شریف ۴۰هزار متر فضا برای استقرار استارتاپ‌ها و شرکت‌هاست تا بتوانند در مسیر فناوری حرکت کنند.» این فضا با همکاری شهرداری تهران و سپاه ایجاد شده و فاز نخست آن با حضور 30تیم استارتاپی به بهره‌برداری رسید. طبق گفته مدیر این مرکز، استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، زیست‌فناوری، حمل‌ونقل و خدمات شهری و... قرار است در این فضا مشغول به‌کار شوند.


مجتمع‌های استارتاپی مشهور جهان

در بقیه نقاط دنیا نیز مجتمع‌های استارتاپی مشهوری وجود دارند که توسط بخش خصوصی ایجادشده و هدف‌شان پشتیبانی از استارتاپ‌هاست.


«استیشن اف» فرانسه

بزرگ‌ترین مجتمع استارتاپی جهان در شهر پاریس فرانسه قرار گرفته و تعداد قابل توجهی از استارتاپ‌های جهان در آن جای گرفته‌اند. به‌جز فضای کار اشتراکی و بقیه ملزومات مورد نیاز استارتاپ‌ها قرار است امکانات دیگری مثل مجتمع مسکونی ویژه استارتاپ‌ها نیز در این فضا ایجاد شوند.


کارخانه برلین آلمان

کارخانه قدیمی آلمانی که در بخش شرقی دیوار برلین قرار گرفته و مدت‌ها متروکه بود، حالا به یکی از مهم‌ترین مراکز استارتاپی در اروپا بدل شده است. به‌تازگی، برنامه‌های مفصلی برای جذب استارتاپ‌های موفق دنیا و در اختیار قرار دادن تسهیلات رایگان به آنها، در این محل اجرا می‌شود. از آن جمله می‌توان به جشنواره‌هایی اشاره کرد که در صورت موفقیت استارتاپ‌ها، به آنها تسهیلات ویژه کار و اقامت اعطا می‌شود.


«استارتاپ هاب» امارات

امارات مدتی است خودش را برای حضور استارتاپ‌ها مهیا کرده است. استارتاپ هاب ادعا کرده برای استارتاپ‌ها دسترسی خیلی خوبی به بازار جهانی فراهم می‌کند و هزینه ورود به بازار در آن به‌مراتب کمتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید