• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27623
+
-

مزایا و معایب خدمات شهری الکترونیک

سید مرتضی احمدپور| روزنامه‌نگار:


مراجعه برای کسب پروانه و جواز پایان کار از علل رایج رجوع شهروندان به شهرداری‌هاست‌ که گاه کار آنها به‌سرعت انجام می‌شود و در برخی موارد زمانی طولانی از آنان می‌گیرد و در نبود خدمات الکترونیکی این مشکلات دو چندان می‌شود. یکی از شیوه‌های مقابله با تخلفات ساختمانی، جلوگیری از این کار هنگام اجراست، به همین دلیل در سال ۸۶ و در شهرداری تبریز با جدی گرفتن استعلام‌های مختلف شرایطی ایجاد شد تا از تخلف هنگام وقوع جلوگیری شود. تخلفات ساختمانی معمولاً هنگام دریافت پایان کار، وام، تفکیک یا فروش ساختمان مشخص می‌شود.

در این تخلفات، علاوه بر مالکان، شهرداری و مهندسان ناظر نیز مقصرند که هرکدام شرایط و دلایلی دارد. در فصل زمستان که فعالیت‌های عمرانی به حداقل می‌رسد فعالان ساختمانی بیشتر فرصت دارند که برای اخذ پروانه ساختمان و رفع مشکلات اداری به شهرداری مناطق مربوط مراجعه کنند. روند استعلام‌های مختلف شهرداری که مربوط به بانک‌ها و دفترخانه‌های اسناد رسمی مربوط به فعالیت‌های شهرداری است، روند مختلفی را در سال‌های اخیر طی کرده است.

در سال‌های گذشته شهرداری تبریز برای اجرای طرح برون‌سپاری ارائه خدمات شهرسازی شهرداری، این خدمات را از مجموعه ساختمانی شهرداری خارج کرد و با هدف طرح تکریم ارباب رجوع و تسریع و تسهیل در پاسخگویی به مراجعان مقرر شد امور به دفاتر پیشخوان تغییر مسیر یابد. بر این اساس شهروندان برای انجام امور استعلامی و برخی امور اداری مربوط به شهرداری به دفاتر پیشخوان هدایت شدند.

سال گذشته راه‌اندازی واحد پاسخگویی استعلام‌های شهرسازی در مناطق شهری تبریز در دستور کار قرار گرفت و بار دیگر امور مربوط به استعلام‌ها به حوزه اداری در داخل شهرداری‌ها منتقل شد و به این ترتیب شهروندان به صورت مستمر با تغییرات در شیوه‌های انجام امور اداری در زمینه استعلام خود رو به‌ رو شدند که گاه موجب سر در گم شدن شهروندان نیز شده است. با این‌که مکانیزه کردن خدمات شهری موجب کاهش اتلاف وقت در فرایند اداری در این حوزه شهرسازی می‌شود و رسیدگی سریع به پرونده‌های شهروندان در زمینه صدور پروانه ساختمانی، گواهی معامله، مجوز حفاری، استعلام بانکی و پرونده‌های دیگر صورت می‌گیرد، انتقاد برخی شهروندان در زمینه طولانی شدن روند پاسخ‌دهی به استعلام‌های دیگر هم مطرح می‌شود. در این زمینه باید تلاش شود تا ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن به طور شفاف و سریع صورت گیرد و حذف فرایند بازدیدهای مستمر ماموران فنی و حذف چرخه طولانی فرایند اداری حوزه شهرسازی اجرا شود. باتوجه به ناکارآمدی شبکه‌های اینترنت و بروز برخی مشکلات فنی و رایانه‌ای در این زمینه، شهروندان گاهی دچار مشکلات بیشتری نیز می‌شوند.

برخی شهروندان معتقدند مشکلاتی از جمله قطع بودن شبکه و آمار بالای پرونده‌ها و مراجعان موجب اتلاف وقت آنان می‌شود. بر این اساس باید همزمان با خدمات‌رسانی الکترونیک و فعالیت‌های مربوط به حوزه شهرسازی که در کاهش مراجعات به شهرداری موثر است، نظارت هم بر این بخش جدی‌تر شود. همچنین اگر قرار است خدماتی به این صورت ارائه شود، باید تمام بخش‌ها را شامل شود و اگر بخشی دستی و بخشی رایانه‌ای انجام شود، در عمل توفیق چندانی حاصل نخواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید