• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27462
+
-

شهر رنگارنگ و کاهش تنش‌های روحی

یک روانشناس: شهر بدون رنگ، حس ناامنی را در میان شهروندان تقویت می‌کند

گزارش
شهر رنگارنگ و کاهش تنش‌های روحی

آوا صادق| اراک-  خبرنگار:

مدتی است که استفاده از رنگ‌ها در محیط شهری مورد توجه مسئولان اراک قرار گرفته و شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک قصد دارند با استفاده از رنگ‌آمیزی و گلکاری میدان‌ها و معابر، محیط زیبایی را برای شهروندان ایجاد کنند. به همین بهانه و برای بررسی این‌که رنگ‌ها در محیط شهری چه تأثیری بر روحیه شهروندان دارند با «الهام دهقانی» روانشناس عمومی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


استفاده از رنگ‌های شاد در محیط‌های پر رفت و آمد شهری چه تاثیری بر روحیه مردم یک شهر دارد؟

رنگ‌ها به 2 نوع سرد و گرم تقسیم می‌شوند. رنگ‌های سرد آرامش‌بخش هستند و رنگ‌های گرم هیجان ایجاد می‌کنند و ترکیب این رنگ‌ها در کنار یکدیگر محیط مناسبی را به وجود می‌آورد.
استفاده از رنگ‌ها در محیط شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از ترکیب هر دو رنگ گرم و سرد در محیط شهری باید استفاده شود. ایجاد هیجان و آرامش با استفاده از رنگ‌های سرد و گرم در محیط شهری، حتی اگر تأثیر موقت هم داشته باشد، برای ایجاد روحیه مناسب بین شهروندان ضروری است.

 این مسأله در جامعه امروزی ما چگونه است؟

زمانی که چهره یک شهر با نقاشی، گل و صندلی‌های رنگارنگ زیبا می‌شود، به این معناست که افراد انرژی بیشتری می‌گیرند و تمایل زیادی به پیاده‌روی و گردش شهری پیدا می‌کنند. وجود ساختمان‌ها و دیوارهای سیمانی و بدون رنگ در کنار ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند حس ناامنی را بین شهروندان ایجاد می‌کند و باعث تشدید تنش‌های روانی می‌شود.
استفاده از رنگ‌های متنوع در محیط شهری دقیقاً تأثیر عکس دارد. ایجاد چنین فضایی، تنش‌های روانی ناشی از کار و مسائل زندگی که این روزها پررنگ‌تر شده را کاهش می‌دهد و برای دقایقی حس آرامش و نشاط را به شهروندان القا می‌کند. رنگ‌آمیزی معابر یا استفاده از گل‌های رنگارنگ در محیط شهری، بدون ‌شک حس تعلق به شهر را در بین شهروندان تقویت می‌کند.

آیا تأثیر رنگ‌ها به شرایط روحی افراد هم بستگی دارد؟

زمانی که محیط با نشاط و رنگارنگی در شهر ایجاد شود، افراد ناخودآگاه به تغییرات ایجادشده و رنگ‌ها خیره می‌شوند و رنگ تأثیر خود را بر روحیه افراد می‌گذارد. این ربطی به شرایط فرهنگی، خانوادگی و مشکلات افراد ندارد. استفاده از رنگ‌های مختلف در معابر برای شهری مانند اراک که محیط‌های تفریحی کمتری نسبت به سایر شهرها دارد، نکته حائز اهمیتی است و می‌تواند نشاط شهروندان را بیشتر کند.
البته هر فرد به تناسب شرایط روحی از محیط بانشاط ایجادشده بهره می‌برد، اما در مجموع رنگ‌ها در شهر حس نشاط، تعلق و آرامش را برای افراد مختلف به همراه دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید