• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27282
+
-

یک گام دیگر تا هوشمندسازی پایتخت

صاحب‌نظران در کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند از ملزومات دیجیتال‌شدن تهران سخن گفتند

یک گام دیگر تا هوشمندسازی پایتخت

نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند 2018 که بخش ویژه‌ای از آن به شهر هوشمند اختصاص یافته بود، روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزارشد. این همایش محل گرد هم آمدن ایده‌هایی بود که می‌توانند تهران را به یکی از مهم‌ترین شهرهای هوشمند در جهان تبدیل کنند. رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، پروانه مافی، نماینده مجلس، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ازجمله سخنرانان این مراسم بودند.

به‌گزارش همشهری، رسول سراییان در این نشست با اشاره به نقش هوشمندسازی در گسترش شفافیت در کشور، فناوری اطلاعات را به‌عنوان رکن مؤثر برای مقابله با فساد برشمرد. او تأکید کرد: «باور ما این است که کوتاه‌ترین و بهینه‌تر مسیر برای عبور از چالش‌ها، فناوری اطلاعات است. فناوری‌های ارتباطی تنها فناوری محسوب می‌شوند که برخلاف سایر فناوری‌ها، پیشرفت در آنها موجب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.»

به گفته سراییان، ‌نخستین رکن شهر هوشمند زیرساخت ارتباطی است که در ابتدا باید تغییرات اندازه‌گیری و داده‌ها جمع‌آوری و سپس مدیریت شود که خوشبختانه به‌واسطه زیرساخت ارتباط تلفن همراه موجود در کشور فعالیت‌های نخست در راستای خانه‌های هوشمند به‌صورت آزمایشی در حال انجام و اولویت‌بندی است.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این همایش گفت: امروز موضوع مهم و اساسی موضوع دانایی است. اقتصاد دیجیتال نیز برای ما به‌عنوان یک مبحث مهم مطرح است. شاید 15سال پیش نمی‌توانستیم نسبت به این موضوع خوب صحبت کنیم اما امروز زیرساخت‌های توسعه فناوری‌های اطلاعات در کشور فراهم است.

وی تصریح کرد: ما برای هوشمندسازی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم و مردم از سرویس‌هایی همانند اسنپ، دیجی‌کالا و دیگر زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. با این حال هنوز از خیلی از سرویس‌ها به‌خوبی استفاده نکرده‌‌ایم؛ این یک چالش جدی است و باید این سرویس‌ها را توسعه داد.
 او خاطرنشان کرد: برای توسعه شهرهای هوشمند نیازمند چند محور هستیم که یکی از آنها اقتصاد هوشمند است. اکنون کمتر کسی پیدا می‌شود که اسکناس در جیبش باشد چون سرویس‌های هوشمند توسعه یافته است.

باید هوشمند‌سازی‌ شهر را جدی بگیریم
پروانه مافی، نماینده مجلس نیز در این همایش بر اینکه هنوز به سمت هوشمندسازی حرکت نکرده‌ایم چون نیاز را احساس نمی‌کنیم، تأکید کرد: تا زمانی که این عدم‌نیاز وجود داشته باشد و مادامی‌که مدیریت شهری ما در شهرداری‌ها یا شوراها از روش‌های سنتی و قدیمی منابع و مصارف خودشان را مدیریت کنند مفهوم هوشمندسازی متصور نمی‌شود؛ چون یک مفهوم لوکس به‌نظر می‌آید و وقتی لوکس باشد کنار گذاشته و جدی گرفته نمی‌شود. وی با بیان اینکه باید این موضوع را جدی بگیریم، اظهار داشت: در جای‌جای شهر ابزارهای الکترونیکی را استفاده می‌کنند اما مدیریت آنها همزمان نیست. وی درباره تعریف شهر هوشمند گفت: متأسفانه تعریف شهر هوشمند در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته کمی متفاوت است. در اذهان مردم ما با شنیدن واژه شهر هوشمند، شهر الکترونیکی متصور می‌شود. شهر الکترونیکی شهری است که عمده فعالیت‌ها و اقدامات روتین در شهرها باید از طریق استفاده از ابزارهای الکترونیکی باشد اما مدیریت شهری هوشمند ناظر بر مدیریت ابزارها و داده‌های الکترونیکی در شهر است. ما در ایران معتقدیم شهر هوشمند مفهومی برای بهینه‌سازی‌ منابع و مصارف شهری به کمک استفاده از داده‌ها و اطلاعات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید