• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26357
+
-

سبد ثبات

دولت طبق قول رئیس‌جمهور، تثبیت قیمت چه کالاهایی را تضمین می‌کند؟

فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز ترجیحی بر مبنای دلار 4200تومانی منتشر شد. همانگونه که رئیس‌جمهور نیز وعده داده بود، برخی اقلام کالایی به این فهرست اضافه شده تا در جریان اجرای بسته جدید ارزی و افزایش صددرصدی قیمت ارز در بازار ثانویه، از بروز تنش در بازار و نابسامانی معیشت مردم جلوگیری شود.

به گزارش همشهری، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر تأکید کرده بود کالاهای اساسی از زمان تخصیص ارز تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده کنترل خواهد شد و قیمت آنها حداقل تا سال آینده ثابت می‌ماند. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره فرایند نظارت بر کالاهای اساسی، صحبت کرد و شرط قرار گرفتن کالاها در گروه کالاهای اساسی را اعمال کنترل از مبدأ تا مقصد دانست. به گفته نهاوندیان، پیشینه و عملکرد گذشته فعالان حوزه کالاهای اساسی بررسی می‌شود و حتما باید شناسنامه کاری آنها روشن باشد و تعهدات لازم نسبت به مقررات عرضه کالا داشته باشند تا بتوانند دوباره در این حوزه وارد شوند. بر این اساس باید دید دولت با کسانی که سال‌هاست بخش‌های حساس حوزه واردات و توزیع کالاهای اساسی را به‌دست گرفته‌اند و به سلطان تبدیل شده‌اند، چه خواهد کرد و آیا می‌تواند مانع بروز اتفاق‌هایی شود که چند‌ماه گذشته در تخصیص ارز 4200تومانی به واردات رخ داد و شرایط را برای عده‌ای فراهم کرد تا به نام کالای اساسی ارز دولتی بگیرند و پاسخگو نباشند. فهرست اعلامی دولت 25قلم کالا در حوزه‌های مواد خوراکی، نهاده‌های دامی، نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، کاغذ و لاستیک سنگین را شامل می‌شود که زیر هرکدام از این اقلام، ردیف‌های تعرفه‌ای متعددی قرار خواهد گرفت. این اقدام دولت در جهت تأمین معیشت خانوار و کنترل بازار انجام شده که اقدامی لازم و ضروری بوده اما مسئله اینجاست که این اقلام می‌تواند کالاهایی غیراساسی و دارای مشابه داخلی را نیز شامل شود. ازاین‌رو می‌طلبد که وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به انتشار کلیه ردیف‌های تعرفه‌ای مشمول ارز ترجیحی اقدام کرده و به‌صورت پیوسته، اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کند.

سقف ارز مسافری 5هزار یورو شد

بانک مرکزی سه‌شنبه هفته جاری بخشنامه دستورالعمل خریدوفروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز را با پیوست فهرست 13گانه مصارف ارزی خدماتی ابلاغ کرد. حالا فهرست جدیدی منتشر شده که ۲۳مورد مصارف ارز خدماتی را شامل می‌شود. در این فهرست اغلب متقاضیان ارزی که در دستورالعمل‌های پیشین بانک مرکزی برای دریافت ارز دولتی مجاز شده بودند، گنجانده شده‌اند و می‌توانند با ارائه مدارک اعلامی بانک مرکزی به شبکه صرافی‌های مجاز، ارز مورد نیاز خود را مطابق ضوابط و سهمیه مشخص‌شده دریافت کنند. به‌عنوان‌مثال مسافران می‌توانند با ارائه بلیت، گذرنامه‌و ویزا (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) تا سقف 5هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به قیمت بازار ثانویه از صرافی‌های مجاز خریداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل مبلغ ۱۰۰یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، ازجمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید