• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1950
+
-

ز مثل زلزله

سکانس‌های ماندگار
ز مثل زلزله

بیدار شو آرزو (کیانوش عیاری 1383)

«بیدار شو آرزو» با فاصله کوتاهی پس‌از وقوع زلزله بم جلوی دوربین رفت. کیانوش عیاری با ترکیبی از مستند و درام کوشید تا به زوایایی از زلزله بپردازد که در خبرهای رسمی معمولا نادیده گرفته می‌شوند. فیلم تصویری تکان‌دهنده از مهیب‌ترین زلزله 2دهه اخیر ایران ارائه می‌دهد؛ زلزله‌ای که به ویرانی تقریبا کامل شهر تاریخی بم انجامید.

آنچه ما در فیلم عیاری مشاهده می‌کنیم بیشتر از آنکه ماجرای قربانیان باشد درباره آدم‌هایی است که از زلزله جان سالم به‌در برده‌اند؛ آدم‌هایی که شرایط‌شان به‌شدت بحرانی است و هرکدام در دل ویرانه‌ها در جست‌وجوی خانواده و نزدیکانشان هستند. 2شخصیت محوری فیلم که نقش‌شان را بهناز جعفری و مهران رجبی به‌عنوان تنها بازیگران حرفه‌ای «بیدار شو آرزو» ایفا کرده‌اند، هرکدام تجسم‌بخش خرده‌روایت‌هایی هستند که با وجود کمرنگ بودن خط داستانی پیوستگی درام اثر را حفظ کرده‌اند.

سکانس برگزیده: در شروع فیلم کیانوش عیاری به شکلی هوشمندانه دوربینش را در خارج از شهر بم قرار می‌دهد؛ روستایی در حاشیه شهر که زلزله ویرانش کرده است؛ روستایی در محاصره درختان نخل که از دلشان زن جوانی (بهناز جعفری) بیرون می‌آید. زنی که از دل ویرانه‌ها خارج می‌شود و در جست‌وجویش برای یافتن نیروهای امدادگر از روستای حومه به شهر بم می‌رسد و تازه اینجاست که ما با بحرانی بسیار بزرگ‌تر از آنچه در ابتدای فیلم دیده‌ایم، مواجه می‌شویم. عیاری به شکلی هنرمندانه از حاشیه شروع می‌کند و بعد به متن می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید