• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17431
+
-

قنات سر پل

از روزگار رفته حکایت
قنات سر پل

پریسا امیرقاسم‌خانی|خبرنگار:

قنات سر پل تجریش را شاید بتوان یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین قنات‌های محله تجریش دانست که در ذهن اهالی نقش بسته. هرچند که امروز دیگر از آن نشانه‌ای در محله تجریش باقی نمانده است. 
«محمدباقر سامعی» یکی از اهالی قدیمی شمیران از قنات سر پل تجریش می‌گوید: «درست در شمال شرقی تجریش، جایی که امروز به خیابان فناخسرو معروف است، در ابتدای خیابان که آن زمان به دلیل وجود ساختمان ثبت احوال خیابان ثبت، ‌نام داشت قناتی بود که به آن قنات سر پل تجریش می‌گفتند.»

او ادامه می‌دهد: «قنات سر پل تجریش یک فضای چهارگوش به مساحت یک‌متر در یک‌مترمربع بود که کمی از سطح زمین بالاتر می‌آمد و اطرافش را سیمان کرده بودند. آب قنات بسیار گوارا و خنک بود. کنار آن لیوانی از جنس آهن سفید با زنجیر قرار داشت که اهالی از آن برای آشامیدن استفاده می‌کردند. معروف بود که به‌خصوص تابستان‌ها هر فردی از تهران یا محله‌های شمیران به تجریش می‌آمد ابتدا به سمت قنات سر پل تجریش می‌رفت و دست و صورتی به آب می‌زد تا خنک شود. مسیر قنات نیز به سمت رودخانه مقصود بیک می‌رفت. آن زمان اطراف قنات، زمین‌های زراعی و کشاورزی و باغ قرار داشت که اهالی از آب قنات برای آشامیدن یا آب‌انبار خانه استفاده می‌کردند.» تصویر اهالی که با دلو برای بردن آب به قنات سر پل تجریش می‌آمدند هنوز در ذهن سامعی باقی مانده است. او می‌گوید: «سیل سال 1366 قنات سر پل تجریش را از بین برد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید