• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17282
+
-

دلار، بهانه افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه املاک: در ماه‌های آتی، باز هم شاهد افزایش قیمت به دلیل نوسانات نرخ ارز در مسکن خواهیم بود

مسکن
دلار، بهانه افزایش قیمت مسکن




باران پورکاظم | قزوین- خبرنگار:

دومین شهر یا سومین شهر گران کشور باشد، فرقی نمی‌کند؛ قزوین همیشه در زمره گران‌ترین شهرهای کشور است و بازار ملک و اجاره‌بهای آن هم‌ضرب با کلانشهرهای تهران و البرز می‌نوازد که زیر گوشش نفس می‌کشند.
مهاجر‌پذیری، صنعتی شدن، وجود دانشگاه‌های متعدد و نزدیکی به پایتخت تا محدودیت در توسعه شهری از 3 جهت و بافت‌های تاریخی و متنوع مسیر را بر توسعه شهر بسته است. 
این روزها نوسانات بازار ارز نیز مزید بر علت شد تا قیمت مسکن بر شیب نمودار صعودی ارز سوار شود و عرض اندام کند. 


افزایش قیمت مصالح 

یکی از کارشناس صنایع فولادی استان، در گفت‌وگو با همشهری، درباره افزایش قیمت‌ها در بازار مصالح از جمله آهن گفت: قیمت شمش آهن در بازار جهانی تفاوت فاحشی از 6 ماه گذشته نداشته است، اما آنچه ابن بازار را تحت تأثیر قرار داده  نوسانات جدی بازار ارز است. افزایش نسبت نرخ ارز به ریال موجب شده تا قیمت آهن نیز در بازار با افزایش مواجه شود. «محمدرضا پایور»، با اشاره به اینکه کشور ما امروز وارد‌کننده آهن نیست و به‌عنوان یک صادر‌کننده شناخته می‌شود، افزود: قیمت‌های تمام‌شده در صنعت آهن به‌صورت دلار محاسبه می‌شوند؛ به همین دلیل نوسانات قیمت ارز می‌تواند بر قیمت تمام‌شده داخلی تأثیر بگذارد و در مجموع، موجب افزایش قیمت در این بخش شود. 
پایور گفت: در شش ماه نخست سال معمولا نرخ ساخت‌وساز به دلیل شرایط جوی زیاد می‌شود که این موضوع سبب شده است تقاضا در بازار افزایش یابد.
پایور گفت: از آنجا که آهن‌آلات شامل بخش مهمی از مصالح ساختمانی می‌شود، افزایش قیمت حداقلی هم می‌تواند میزان قیمت مسکن را متأثر کند و افزایش دهد. 


حمل‌و‌نقل

علاوه بر قیمت آهن، این روزها دیگر مصالح ساختمانی نیز متأثر از قیمت ارز، افزایش چشمگیری یافته است. 
یکی از مصالح‌فروش‌های شهر در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: قیمت‌ها در برخی مصالح ثابت مانده است، ولی از آنجا که هر سال با افزایش قیمت حمل‌ونقل روبه‌رو هستیم، بخشی از قیمت مصالح هم به همین دلیل بیشتر می‌شود.

«محمد دودانگه» افزود: افزایش 3 هزار تومانی دلار باعث بیشتر شدن نرخ قطعات خودرو و قیمت برخی خودروهای سنگین شده که غالباً وارداتی هستند.
دودانگه گفت: البته در برخی مصالح نیز همچون شیر‌آلات ساختمانی و ابزار‌آلات با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم. به نظر می‌رسد نرخ مسکن در ماه‌های اخیر که ساخت‌وساز بیشتر می‌شود باز هم بالاتر خواهد رفت.


محدودیت اراضی توسعه شهری

نرخ ملک تابع فراز و نشیب‌های بسیاری است و افراد زیادی در شکل‌گیری آن دخیل هستند که تنها بخش کوچکی از آنها مصالح‌فروشان هستند. نرخ نجومی برخی املاک تابع روابط پیچیده‌ای است که اجازه حرکت منطقی به قیمت‌ها نمی‌دهد. در این بین موقعیت استراتژیک و جغرافیایی قزوین به اوج‌گیری قیمت‌ها دامن می‌زند؛ موقعیتی که بخش بزرگی از آن محدودیت اراضی توسعه شهری است. 
در 3-2 سال اخیر، با توجه به محدودیت توسعه شهر قزوین در طرح جامع شهری، مسئولان استانی به فکر افتادند تا با راهکارهایی مانند طراحی برج‌های تجاری و مسکونی و ایجاد بافت‌های بلندمرتبه در گوشه و کنار شهر، بهره‌وری از زمین را تا جایی که امکان دارد، افزایش دهند. 

آنچه مشهود است این است که این طرح‌ها نیز جوابگوی مشکل قزوینی‌ها در بحث مسکن نیست و قیمت سرسام‌آور مسکن در این شهر با این طرح‌ها قابل کنترل نخواهد بود و گاهی دیده می‌شود ورود پروژه‌های دولتی و شهرداری تحت عنوان طرح‌های بلند مرتبه‌سازی به بازار مناطق مسکونی در نقاط مختلف شهر نه‌تنها به تعدیل قیمت‌ها نمی‌انجامد، بلکه سوار بر موج ناخواسته قیمت‌ها، موجب بالا رفتن آن هم می‌شود.


قیمت مسکن، تابع قیمت ارز

رئیس اتحادیه املاک استان گفت: رشد سریع قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت دلار مانند روندی نیست که دیگر کالاها طی کردند. در ماه‌های آتی، باز هم شاهد افزایش قیمت به دلیل نوسانات نرخ ارز در مسکن خواهیم بود.
«یوسف عبدی» گفت: اینکه قیمت مسکن تابعی از قیمت ارز می‌شود یک واقعیت است. با افزایش قیمت ارز قیمت مسکن نیز تغییر می‌کند و دچار نوسان می‌شود. 

وی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز به‌طور یقین بر کالاهای داخلی اثر می‌گذارد. در این بین بازار مسکن که از کالاهای داخلی و خارجی به وجود می‌آید، بی‌تأثیر نخواهد ماند. 
عبدی معتقد است هر چند این رشد خیلی سریع نیست، ولی متناسب با افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، بر هزینه نهایی کالاهای تولیدشده در حوزه مسکن تاثیر می‌گذارد. 
وی یادآوری کرد: زمانی که اجزای تشکیل‌دهنده این بازار مانند آهن‌آلات، مصالح ساختمانی و فولاد افزایش قیمت داشته باشند، بازار مسکن نیز دچار رشد قیمت خواهد شد. 

3 عامل سقوط تولید و عرضه مسکن، کوچ نقدینگی به بازار مسکن و افزایش تقاضا، وضعیت بدتری را از لحاظ شرایط نقدینگی و قدرت خرید برای افراد در پی خواهد داشت که این کار باعث کاهش قدرت خرید افراد مخصوصاً جوانان خواهد شد. ساخت‌وسازهای خانه‌های مسکن مهر تأثیر زیادی در افزایش خانه‌هایی بی‌کیفیت با قیمت‌هایی پایین شد و ناخواست برمشکلات مردم افزوده شد. هنوز افرادی در قزوین هستند که مسکن ندارند اما حاضر به نشستن در برخی منازل شهرک مهرگان که با قیمت 20 میلیون تومان امکانات ندارد، نیستند. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از مهر سال قبل تورم مسکن از شاخص کل تورم جلو زده و در دو ماه اخیر فاصله این دو شاخص، به‌طور جهشی زیاد شده است به‌طوری که در دی 96 تورم مسکن دراستان حدود 7 درصد بیشتر از تورم کل بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید