• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1706
+
-

شش قول روحانی درباره حقوق شهروندی

هر بودجه‌ای به هر دستگاهی پرداخت شود در سایت برای اطلاع مردم منتشر می‌شود

دولت
شش قول روحانی درباره حقوق شهروندی

رئیس‌جمهور صدای مردم را می‌شنود؛ اظهارات او در اجلاس ملی اجرای حقوق شهروندی پاسخی به مطالبات حامیانش و نظر عموم مردم به‌ویژه درباره جنجال بودجه‌ای کشور و سهم ویژه برخی نهادها از آن بود. حسن روحانی 5 بار در سخنرانی‌اش بر «پیمان» میان خود با مردم تأکید کرد. «جوانان» پرتکرارترین مخاطبان رئیس‌جمهور در کلامش بودند.   او  6 قول  درباره حقوق شهروندی به مردم داد. روحانی می‌گفت مردم باید بدانند نهادها و ارگان‌ها پول‌شان در بودجه را کجا خرج می‌کنند. رویکردی که نسبت مستقیم با دستور کار اجلاس یا همان حقوق شهروندی و لزوم پاسخگویی مسئولان هم پیدا می‌کرد. روحانی در این اجلاس خطاب به مردم تصریح کرد: به ملت ایران می‌گویم که به‌عنوان رئیس‌جمهور سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستاییان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه مردم باید بدانند که پول خزانه به چه‌کسی، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود، تأکید کرد: اگر دستگاهی، عمومی غیردولتی است و از مردم و خزانه پول، عوارض و مالیات نمی‌گیرد، اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند، اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرد، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.

اکثریت مردم درست می‌گویند

رئیس‌جمهور با اشاره به موج گسترده شکل گرفته در نقد بودجه سال97 در رسانه‌ها گفت: مردم باید بر کار ما نظارت کنند. شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید، اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی غوغایی بپا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده‌اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رئیس‌جمهور را نقد می‌کنند. دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم راجع به بودجه‌ها صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد، گفت: این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد. مجلس و دولت نماینده مردم هستند. نظرات مردم در رأس است. اگر مردم می‌گویند این پول زیاد است، ‌اگر نظر عمومی مردم این است، اکثریت مردم اگر چیزی می‌گویند، درست می‌گویند، حق با آنهاست. حق با دولت نیست، حق با ملت است.

می‌گفتند به شما ربطی ندارد

رئیس‌جمهور با اشاره به ردیف بودجه برخی نهادهای خاص تحت عنوان جدول 17 بودجه گفت: یک فهرست بلندبالایی بود از دستگاه‌های جدول 17 بودجه که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما، خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم. او افزود: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم، چرا که به‌نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت. الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند.رئیس جمهور در وعده دیگر خود درخصوص بودجه 97 گفت: در بودجه 97 هیچ‌ چیز را گران نخواهیم کرد، مگر اینکه خواهیم گفت کجا صرف خواهد شد و اگر شما قبول داشتید آن کار را خواهیم کرد.  روحانی با بیان اینکه در حقوق شهروندی اگر می‌خواهیم کشورمان درست شده و در مسیر درست حرکت کند باید فضا را باز و شفاف کنیم، گفت: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم این مسئله بودجه97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود. همه دستگاه‌هایی که در سال97 بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام شود که بودجه را کجا خرج کردند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.

وزیر ارتباطات فیلتر نمی‌کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما فضای اینترنت امن و سالم و راحت و ارزان می‌خواهیم اما فضای امنیتی نمی‌خواهیم، تصریح کرد: نمی‌خواهیم برویم ببینیم در زندگی و امور خانوادگی مردم چه خبر است. رها کنیم، دست برداریم و مردم را آزاد بگذاریم. نمی‌شود! آن دوره گذشت، والله گذشت، ول کنید. والله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت! وی با تأکید بر عدم‌دخالت در زندگی خصوصی مردم گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیراز مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است. به تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می‌کنم که باید به قانون عمل شود و تمام دستگاه‌ها و دستگاه امنیتی، باید بدانند که نوکر و خادم مردم هستند. روحانی با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم از فضای مجازی، فضای اینترنت و ارتباط مردم با دنیا حراست خواهد کرد، گفت: بعضی‌ها که شب‌ها تا صبح خواب می‌بینند، بدانند آن خواب‌ها تعبیر نمی‌شود؛ پس به خواب‌های خودتان دل نبندید. فضای ارتباط مردم با جهان حفظ خواهد شد، ما دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود. اینجا وزیر ما به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. روحانی با بیان اینکه مردم به دین، به اخلاق، به فرهنگ، به ایرانی بودن، مذاهب، به زبان و به لهجه خودشان احترام می‌گذارند، تصریح کرد: فکر می‌کنیم عقل مطلق هستیم و نعوذ بالله مردم بی‌خبر. نخیر، اینطور نیست. مردم، جوان‌ها و دانشجوهای ما، یک قدم از ما جلوترند. بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.

مخالف برجام به ترامپ دل نبندد

روحانی با اشاره به ضرورت لزوم همراهی مردم با دولت برای حل مشکلات گفت: آمریکا چندبار خواسته است برجام را از بین ببرد ولی تا امروز موفق نشده و تا آخر هم موفق نخواهد شد. اگر کسی هم با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد، زیرا او برای شما کاری نمی‌کند. برجام می‌ماند و ما آن را ادامه می‌دهیم.

طرح تحول سلامت می‌ماند روحانی  همچنین با اشاره به اقدام دولت یازدهم در طرح تحول سلامت تأکید کرد: طرح تحول سلامت خواهد ماند و دولت آن را به عنوان یکی از حقوق مهم شهروندی در امر سلامت ادامه می‌دهد.

 

  دستگاه‌ها هر 6 ماه گزارش دهند

روحانی در پایان صحبت‌های دیروز خود در اجلاس اجرای حقوق شهروندی گفت: باید حقوق شهروندی را به‌عنوان یک مسئولیت مهم و سنگین دولت مدنظر قرار بدهیم و همه وزرا، معاونان، استانداران، دستگاه‌ها، نهادهای عمومی و سمن‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند و 6‌ماه یک‌بار گزارش دقیق به رئیس‌جمهور دهید. سالی یک‌بار گزارش به مردم دهید و من رئیس‌جمهور موظف هستم سالی یک‌بار گزارش به ملت بدهم. سال آینده به شما خواهم گفت که در این یک‌سال چه کرده‌ایم و چه مشکلاتی پیش روی ماست و شما کجاها باید ما را یاری کنید تا مشکلات را حل کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید