• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15964
+
-

خلق لحظه‌های شاد در 2شهربازی

اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی در بناهای تاریخی می‌تواند در ایجاد نشاط و شادابی مردم تأثیرگذار باشد

فرهنگ
خلق لحظه‌های شاد در 2شهربازی




چند سالی است که بر اساس یافته‌های پژوهشی بر روی 27 هزار و 883 ایرانی در سنین 18 تا 65 سال در کشور نشان داده که استان زنجان با 3/69 درصد میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور است و از یزد با 3/12 درصد میانگین امتیاز شادکامی به عنوان پایین‌ترین سطح شادکامی نام برده است.

به گزارش فارس ، این پژوهش چند سالی است که به صورت متوالی در کشور و در فضای مجازی و اخبار و جراید و مطبوعات مطرح می‌شود و زنجان را شادترین استان کشور عنوان می‌کنند، اما آیا نیازمندی‌ها و زیرساخت و بسترهای شادی در استان زنجان برای مردم در اقصی نقاط استان فراهم است؟
یکی از مراکز فراهم آوردن زمینه شادی و تخلیه هیجان مردم و به ویژه جوانان، مراکز تفریحی از جمله پارک‏ها و شهربازی‏‌هاست که در زنجان با وجود فراوانی تعداد پارک‌ها اما در سالیان گذشته برای جذب جوانان به تفریحات سالم برنامه مشخصی وجود نداشته است.

شهر زنجان 2 شهربازی ویژه بزرگسالان و کودکان دارد که مردم به ویژه در ساعاتی از شب در فصل‌های بهار و تابستان از آن به عنوان مکان مناسبی برای تفریح سالم استفاده می‏‌کنند.
این شهربازی در سال‌های گذشته به مکانی خاموش و سوت و کور تبدیل شده بود، در حالی که افزون بر فراهم آوردن زمینه شادی و هیجان مردم، مراکز تفریحی از جمله پارک‌‏ها و شهربازی‌‏ها در افزایش و رشد حضور مسافران و گردشگران نقش بسیار مهمی دارند.
از طرفی در آستانه ماه مبارک رمضان مردم شهر زنجان حضور گسترده‏‌ای در شهربازی بزرگ این شهر و پارک‌ها پس از زمان افطار و یا حتی همزمان با آن دارند.


آغاز به کار شهربازی 

سال های گذشته، شهربازی زنجان از خردادماه هر سال و با فرا رسیدن فصل تابستان تنها در بازه زمانی 3 ماهه فعالیت خود را آغاز می‌کرد، امسال در اقدامی متفاوت و به عنوان عیدانه شهرداری به شهروندان، شهربازی در فروردین‌ آغاز به کار کرد.
شهردار زنجان ، هدف از این کار را ایجاد شور و نشاط بهاری و استفاده بهتر شهروندان و گردشگران از شهربازی عنوان کرد و گفت: البته برای ارائه خدمات بهتر به مردم امسال فعلا افزایش قیمتی در بلیت‌های شهربازی نداریم.
اما در شهربازی شماره یک زنجان نیز وسایل و تجهیزات جدیدی نصب شده که از مجموع تجهیزات بازی نصب شده که شمار آنها به 19 دستگاه می‎‌رسد، 9 مورد مربوط به بزرگسالان و 10 مورد مربوط به کودکان است.
همچنین 96 پارک در مناطق سه گانه شهرستان زنجان وجود دارد، که از این تعداد 38 پارک در زنجان وسایل و تجهیزات بازی دارند.


برنامه‌های فرهنگی و هنری 

اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی در بناهای تاریخی به ویژه در ایام تعطیلات در شهرها می‌تواند در ایجاد نشاط و شادابی مردم تأثیرگذار باشد و به تقویت امید در میان مردم منجر شود.
در سال‌های گذشته و با رویکرد مناسبی که در بخش فرهنگی شهرداری زنجان در دوره گذشته وجود داشت برنامه‌های خوبی در شهر زنجان برگزار شد که رضایت مردم را نیز در پی داشت. اعیاد مذهبی در میان مناسبت‌های مختلف نقش مهمی در زندگی پرتلاطم امروز مردم دارد، از این رو همه مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی می‌توانند برگزاری مراسم باشکوه در این اعیاد را پیگیری کنند.


هزینه های شادی 

سال‌های گذشته برگزاری کنسرت‌ها نیز با عنوان یک وجه از شادی در کشور مطرح شد و به تبع رویه در کشور و با رویکرد مسئولان اداره کل ارشاد استان زنجان، برگزاری کنسرت‌ در شهر زنجان نیز افزایش یافت. اما امروز هر کسی نمی‌تواند به یک کنسرت موسیقی در زنجان برود، چرا که قیمت‌های آن بسیار بالا و تا 100 هزار تومان نیز رسیده است که خارج از توان اغلب از خانواده‌ها در اوضاع اقتصادی امروز است. کنسرت‌هایی که به زعم بسیاری از افراد نسبت به هزینه دریافتی هیچ گونه خدمات رفاهی در سالن از جمله کیفیت مناسب صدا، تصویر و امکانات سرمایشی و گرمایشی وجود نداشته و در مقایسه با کنسرت‌های تهران که بالاترین قیمت آن 140 هزار تومان است، رقمی گزاف و بسیار بالاست که البته به ناچار از سوی مردم زنجان خریداری می‌شود.  همچنین بعضی از تفریحات مانند تیراندازی و اسب‌سواری نیز هزینه زیادی می‌خواهد که خارج از توان همه بوده و موجب از دست رفتن این فرصت‌های شادی در استان می‌شود.


جای خالی تورهای شهرگردی و استان‌گردی 

مسافرت به عنوان یکی از عوامل تنوع و دور شدن از روزمرگی‌ها و ایجاد شادی و نشاط در انسان است.
در این بخش متاسفانه اقدامات مناسبی در زمینه زیرساخت از سوی مسئولان صورت نگرفته و با توجه به ظرفیت خوب استان در زمینه گردشگری باید تسهیلات مناسب در نظر گرفته شود.
تورهای شهرگردی و استان‌گردی برای مردم استان نیز می‌تواند کمک بزرگی باشد که جای خالی این بخش در ایجاد شادی بسیار خالی است.
همه این موارد گفته شده، در ایجاد شادی و شور و نشاط مهم است، اما به تجربه ثابت شده شادی و نشاط، ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان‌ها ست، در جامعه غم زده، انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی شده دیگر فرصتی برای تولید و توسعه باقی نمی‌ماند. به نظر می‌رسد امروز حلقه گمشده در استان که کمتر به آن به صورت تخصصی و عمیق نگاه شده، شادی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید