• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15228
+
-

نصرالله: در لبنان هیچ گروهی نمی‌تواند دیگری را حذف کند

حزب‌الله با کسب بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس، برنده اصلی انتخابات لبنان شد

گزارش
نصرالله: در لبنان هیچ گروهی نمی‌تواند دیگری را حذف کند

« نتایج انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهدحزب‌الله و متحدانش بیش از نیمی از کرسی‌‌های پارلمان را به دست آورده‌اند. این نتیجه در شرایطی که قدرت‌های منطقه‌ای با هدایت متحدان غربی‌شان تبلیغات و تحرکات سنگینی را علیه حزب‌الله لبنان به کار بسته بودند، پیروزی ارزشمندی برای این جنبش و جریان مقاومت در منطقه به شمار می‌آید. در روزهایی که عربستان با همراهی رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا از هر راهی از جمله هزینه کردن میلیون ها دلار پول و تهدید به حمله نظامی، همه تلاش خود را برای شکستن جریان مقاومت در منطقه به‌کار می‌گیرد، حزب‌الله لبنان  علاوه بر میدان جنگ، در  صندوق‌های رأی هم پیروزی  قابل توجهی به‌دست آورده است.  سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز طی سخنانی در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: «برگزاری انتخابات پس از 9 سال، یک دستاورد بزرگ ملی است. این دستاورد برای میشل‌عون رئیس پارلمان، دولت لبنان و همه اقشار مردم که برای موفق برگزارشدن انتخابات همکاری کردند، ثبت خواهد شد.»  نصرالله با اشاره به پیروزی حزب‌الله لبنان در انتخابات گفت: « می‌توانیم بگوییم، آنچه که می‌خواستیم محقق شد و ترکیب جدید پارلمان، ضمانت و نیروی بزرگی برای حمایت از گزینه استراتژیک و معادله ارتش، ملت و مقاومت فراهم خواهد کرد.»  نصرالله ضمن دعوت از گروه‌های سیاسی به حفظ آرامش، گفت: «اگر همان اختلافات و موضع‌گیری‌های قبل از انتخابات ادامه یابد، این یعنی اینکه ما به دنبال بهبود اوضاع کشور نیستیم و در نتیجه ملت لبنان نباید در قبال این امر سکوت کند. ما باید آرامش را در کشور برقرار و مذاکرات درباره تشکیل دولت را آغاز کنیم.» دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به لزوم حفظ وحدت در میان گروه‌های مختلف لبنانی گفت: «انتخابات پایان یافت و حقیقتی ملی در لبنان وجود دارد که کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و آن اینکه هیچ کسی نمی‌تواند کسی را در لبنان کنار بگذارد و اگر کشور و حل مشکلات آن را می‌خواهیم همه باید با هم همکاری کنیم و درگیری‌ها را کنار بگذاریم.» انتخابات پارلمانی لبنان، با 5سال تأخیر برگزار شد؛ انتخاباتی که در صدر لیست حوادث مهم و حساس‌ ماه می ‌قرار داشت. در جریان این دور از رقابت‌های انتخاباتی، برخلاف ادوار گذشته، مسائل سیاسی و منطقه‌ای تا حد زیادی به حاشیه رفته و کاندیداها و جریانات سیاسی بر مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم متمرکز شده بودند؛ امری که به‌طور ضمنی نشان‌دهنده خستگی جامعه لبنان از نزاع‌های سیاسی و تحمل بحران‌های اقتصادی ناشی از این درگیری‌ها بود. با وجود این، همه می‌دانستند نتایج این انتخابات به‌طور مستقیم بر بسیاری از تحولات منطقه پرآشوب خاورمیانه، از سوریه گرفته تا عراق و حتی فلسطین تأثیرگذار خواهد بود.

جریان 8مارس در سایه هماهنگی گسترده حزب‌الله، حزب امل (به رهبری نبیه بری) و جریان آزاد ملی (به رهبری میشل عون) برخلاف سال 2009با انسجام کم‌سابقه‌ای به استقبال این انتخابات آمده بود اما در طرف مقابل شرایط تا حد زیادی فرق می‌کرد. اختلافات داخلی جریان 14مارس در سایه بحران‌هایی که بعد از اقامت چند‌روزه و مشکوک سعد حریری در ریاض ایجاد شده بود، حتی تا چند هفته پیش از انتخابات برای رسانه‌ها خودنمایی می‌کرد. اگرچه طی چند هفته منتهی به انتخابات، عربستان و امارات با ورود به صحنه و حمایت مستقیم از المستقبل تلاش کردند تا حدی بحران داخلی این جریان را به‌عنوان تنها گزینه مقابله با حزب‌الله در لبنان مهار کنند، حمایت‌هایی که با برنامه‌های سفرای این دو کشور در بعلبک، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های سنتی رأی حزب‌الله به اوج خود رسید.  با همه این تفاصیل، احزاب بزرگ لبنان برای شرکت در مهم‌ترین ماراتن سیاسی این کشور در دهه اخیر خود را آماده کردند؛ ماراتنی که این بار با تغییر ساختار انتخاباتی لبنان، مهمانان جدیدی ازجمله جریان «جامعه مدنی» را نیز با خود به همراه داشت؛ جریانی که بخش مهمی از جوانان و به‌ویژه زنان شهرهای بزرگ لبنان بدنه اصلی آن را تشکیل داده بودند. اولین شگفتی انتخابات لبنان، نسبت بسیار پایین مشارکت مردمی، به‌ویژه در ساعات اولیه آغاز رأی‌گیری بود. عدم‌اقبال مردمی به حدی بود که با گذشت چند ساعت، تمام احزاب و جریان‌ها با زیر پا گذاشتن قوانین روز رأی‌گیری به صدور بیانیه و حتی ارسال فیلم‌های کوتاه در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و از هواداران خود خواستند به پای صندوق‌های رأی بروند. با وجود این نسبت کلی مشارکت مردمی در انتخابات از مرز 50درصد عبور نکرد تا به این ترتیب، پیام واضحی از سوی مردم لبنان مبنی بر نارضایتی از تمامیت ساختار سیاسی حاکم بر این کشور به احزاب سیاسی منتقل شود. به این ترتیب با عبور میزان مشارکت مردمی از 60درصد، پیروزی مطلق لیست مشترک حزب‌الله و امل در تمام این مناطق تضمین شد. اما از سوی دیگر، با توجه به نسبت بسیار پایین مشارکت بیروتی‌ها در انتخابات به‌عنوان پایگاه سنتی المستقبل، (کمتر از 40درصد) کار تا جایی پیش رفت که حتی امین شری، کاندیدای لیست حزب‌الله نیز از شخص سعد حریری رأی بالاتری کسب کرد. با گذشت ساعاتی از پایان رأی‌گیری، شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد تمامی شواهد نشانگر پیروزی حزب‌الله و متحدانش با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان است؛ به‌گونه‌ای که لیست مشترک حزب‌الله و امل تقریبا در تمام مناطق به همه کرسی‌های مورد نظر خود دست یافته درحالی‌که از سوی مقابل، لیست مورد حمایت حریری، چندین کرسی در پایگاه‌های مهم رأی خود ازجمله بیروت و طرابلس را از دست داده است. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز نیز با انتشار نخستین آمار از صندوق‌های رأی مدعی شد لیست مشترک حزب‌الله و امل 67کرسی از مجموع 128کرسی را به‌دست آورده که بیانگر اکثریت مطلق در پارلمان لبنان است.



معنی پیروزی  حزب‌الله

درحالی‌که بسیاری از هواداران حزب‌الله نتایج انتخابات را پیروزی قاطعی، آن هم بعد از 5سال حضور نیروهای این حزب در جنگ به شمار می‌آورند، جریانات دیگر، با استناد به کاهش میزان مشارکت عمومی در انتخابات معتقدند پیروزی در کار نبوده و همه جریانات سیاسی لبنان به نوعی شکست خورده‌اند.
در این زمینه، روزنامه الاخبار نوشته است: هیچ‌کس قادر به انکار سیلی بزرگی که المستقبل در این انتخابات دریافت کرد نیست، حریری و المستقبل دیگر نمی‌توانند با ادعای نمایندگی از آرای مردم به سیاست‌های حزب‌الله حمله کنند چرا که پایگاه مردمی آنها برای همه مشخص شد. به دور از تمامی تحلیل‌ها، اکنون حزب‌الله با در اختیار داشتن اکثریت پارلمان قادر است بیش از هر زمان دیگری در نحوه چینش کابینه تأثیرگذار باشد؛ کابینه‌ای که با وجود پیروزی حزب‌الله، همچنان به ریاست سعد حریری به‌کار خود ادامه خواهد داد. این در حالی است که از هم‌اکنون، منابع نزدیک به جریان آزاد ملی خبر داده‌اند میشل عون در تلاش است تا با تغییر ساختار سنتی تشکیل دولت، معیارهای جدید برای انتخاب وزرا، به جای تقسیم‌بندی‌های مذهبی و نژادی را به نخست‌وزیر تحمیل کند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد ساختار سیاسی لبنان به کلی در آستانه تغییر جدی قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید