• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13442
+
-

ایران؛ فرمانده تأمین امنیت اقیانوس هند

بزرگ‌ترین اجلاس نظامی تاریخ ایران دیروز با حضور هیأت‌های عالی رتبه نظامی از 35 کشور در تهران آغاز به‌کار کرد

ریاست اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به ایران واگذار شد؛ اجلاسی که با هدف تأمین امنیت اقیانوس هند توسط کشورهای حاشیه این اقیانوس شکل گرفته است.  این اجلاس با حضور هیأت عالی رتبه نظامی از ۳۵ کشور روز گذشته در تهران آغاز به‌کار کرد. این اجلاس که تاکنون 5 دوره آن در کشورهای مختلف برگزار شده، بزرگ‌ترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است.

بعد از سپردن ریاست 2ساله اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند به ایران سرلشکر حسین باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح گفت که در این 2 سال نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های مختلفی برای ارتقای امنیت اقیانوس هند برگزار می‌شود. همچنین برگزاری رزمایش‌ها را دنبال می‌کنیم تا روزبه‌روز شاهد امنیت مناسب‌تر اقیانوس هند و دریاهای پیرامون آن باشیم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از کشورهای حاشیه اقیانوس هند خواست اجازه ندهند قدرت‌های سلطه‌گر به‌جای آنها تامین امنیت این منطقه را برعهده بگیرند؛ خواسته‌ای که در سخنان امیر دریادار خانزادی هم مطرح بود. امیر حسین خانزادی در همین اجلاس گفت: امنیت مناطق دریایی جهان باید ابتدا توسط کشورهای همان منطقه برقرار شود زیرا حضور سایر نیروها ترتیبات امنیتی را به مناطق تحمیل می‌کند که دربردارنده منافع کشورهای منطقه نیست. همین رویکرد ایران باعث شده بود که در اجلاس‌های قبلی درخواست آمریکا برای عضویت در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با رأی منفی ایران همراه شود.

نظام سنتی دوقطبی فروپاشیده است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با بیان اینکه نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت‌های جدیدی در غرب و شرق سربرآورده‌اند، گفت: آمریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحدهای نظامی و به کارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را گسترش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، سرلشکر باقری اظهار کرد: برخی قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای واقعیات نوین جهان را برنمی‌تابند و متأسفانه هیچ نقطه‌ای از جهان از آسیب‌ها در امان نیست.

وی افزود: آمریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره و کشته شدن را فراهم آورده است. حمله اخیر هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، مصداق بارز رفتار غیرقانونی است. آنان با صدور گسترده تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه ازجمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه سر تسلیم در مقابل آمریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.

باقری در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ویژگی‌های اقیانوس هند، باعث شده که این منطقه از جهان، اثرگذار باشد و این اثرگذاری فراتر از همین منطقه است. هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه مستقیم امنیتی با امنیت مناطق دیگر جهان دارد.

وی تأکید کرد: نیروهای مسلح کشور ما به‌عنوان کشوری پیشرو در مقابله با تروریسم، آماده است تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. نیروی دریایی ارتش تاکنون ۵۱ناوگروه به اقیانوس هند برای مقابله با دزدان دریایی و ناامنی دریایی اعزام کرده است. حضور گسترده واحدهای نظامی برخی قدرت‌های بزرگ و مداخلات آنها در منطقه اقیانوس هند، باعث ایجاد ناامنی بوده که نمونه بارز این ناامنی‌ها، بمباران گسترده مردم یمن در سواحل اقیانوس هند بوده است.

باقری ادامه داد: مقابله با تهدیدات امنیتی تروریسم و جرایم سازمان‌یافته، علاوه بر آنکه نیازمند برخورد بنیادین با ریشه‌های مالی و سیاسی آن است، نیازبه همکاری نیروهای نظامی و امنیتی کشورها در عرصه میدانی برای اعمال کنترل بر این چالش خطرناک دارد. نیروهای مسلح کشور ما یکی از پیشتازان مقابله با پدیده تروریسم در سطح جهان آماده است تا تجربیاتش را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: پدیده دزدی دریایی سال‌هاست که منافع اقتصادی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و همه کشورهای جهان در این منطقه را مورد تهدید قرار داده است که برای مقابله با این پدیده عزم مشترک لازم است. خوشبختانه نیروی دریایی ایران تجربیات ارزشمندی در این رابطه به‌دست آورده است که می‌تواند در اختیار دیگر اعضا قرار دهد. باقری با بیان اینکه حضور و دخالت کنشگران مداخله‌جو از سایر مناطق به‌ویژه حضور گسترده واحدهای نظامی دریایی برخی قدرت‌های بزرگ ازجمله عوامل تهدیدزا بوده و در موارد متعددی امنیت منطقه را به چالش کشیده است تأکید کرد: لذا همفکری، مشورت و مشارکت اعضا برای جلوگیری از مداخله بیگانگان در منطقه اقیانوس هند ضروری و با اهمیت است‌.

   پیشنهاد ایران برای تشکیل گروه رزمی نیروی دریایی

امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی هم در سخنانی در اجلاس مذکور گفت: تصویب منشور، تشکیل کارگروه‌های مقابله با دزدی دریایی، مقابله با بلایای طبیعی و تبادل اطلاعات در کنار کارگاه‌های مقدماتی و برگزاری 5دوره اجلاس، کلیدی‌ترین اقدامات ما طی 10سال گذشته بوده است. اکنون می‌توانیم بگوییم کمی از حرف از روی کاغذ خارج شده‌ایم. این حرکت جسورانه، ارزشمند و شایان تقدیر برای شروع اقدامات عملی در دریا بود که نیروی دریایی ارتش ایران با اعزام ناوهای جنگی خود آن را تقویت کرده است. او اضافه کرد: تشکیل گروه رزمی نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که بیش از 6 سال است ایران پیشنهاد آن را داده، هنوز از دستور کار جلسه محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید