• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13217
+
-

آماده‌باش برای طرح‌های سالم‌سازی دریا

پیش از اجرای طرح‌های سالم سازی دریا، نیاز جدی به پاک سازی سواحل احساس می‌شود

گزارش
آماده‌باش برای طرح‌های سالم‌سازی دریا




آیین جهانداد | ساری - خبرنگار:

نخستین روزهای اردیبهشت را پشت سر می‌گذاریم، اما این ماه که به پایان برسد مسافران دریا و علاقه‌مندان به شنا در آب‌های شمال کشور به سواحل می‌آیند و کم‌کم مشتریان دریا پیدا می‌شوند. به همین دلیل است که هر سال از همین روزها مسئولان به فکر طرح‌های سالم‌سازی دریا می‌افتند و تلاش می‌کنند با بهینه‌سازی این طرح‌ها کاری کنند که تعداد غریق‌های دریا در خرداد و تابستان کمتر شود.
ستاد اجرایی ساماندهی طرح‌های سالم‌سازی دریا نیز به ریاست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آغاز به کار کرده و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است. این طرح هر سال با هدف کاهش تلفات و افزایش رضایت مسافران و علاقه‌مندان به شنا در دریا انجام می‌شود و بر همین اساس دائماً مسئولان تأکید می‌کنند که باید برای اجرای هر چه بهتر طرح‌ها از همه ظرفیت‌ها و بسترهای موجود در استان بهره گرفته شود. 

اما با این حال هر سال مشاهده می‌شود که میزان رضایت از طرح‌های سالم‌سازی در بین مسافران و شهروندان مطلوب نیست. موضوعی که مورد تأیید برخی مسئولان نیز هست و با وجود کاهش آمار غریق در چند سال اخیر، می‌پذیرند که شرایط ارائه خدمات در طرح‌های سالم‌سازی با نقطه مطلوب و ایده‌آل فاصله دارد. برای نمونه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران که می‌گوید «باید بپذیریم که مردم از وضعیت دریا راضی نیستند، همانطور که همچنان که خودمان هم راضی نیستیم.»
«احمد حسین‌زادگان» معتقد است که باید برای کاهش تعداد غریق و بهتر شدن وضعیت بهداشتی شناگاه‌ها و همچنین بهره‌مند شدن از فرصت حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل استان آسیب‌شناسی و بررسی‌های بیشتری انجام شود. وی اظهار کرد: لازم است که با رعایت موازین شرعی و اخلاقی، در سواحل برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی برگزار شود تا مسافران رضایت بیشتری از این طرح‌ها داشته باشند. با هر مدیری هم که در این حوزه قصد آمارسازی داشته باشد و توجه مناسبی به نیازهای مسافران دریا نداشته باشد برخورد جدی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان این که برای حل مشکلات حوزه سواحل باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند، گفت: باید امسال از بخش خصوصی و اسپانسرها در طرح‌های سالم‌سازی استفاده کنیم. در این زمینه با ارئه تسهیلات به بخش خصوصی برای اجرای برنامه‌های تفریحی و بازی‌های دریایی می‌توان گام‌های مفیدی برداشت. لازم است امکاناتی را در سواحل استان ایجاد کنیم که علاوه بر ایجاد فضای شاد و پرنشاط برای مردم، درآمدزایی هم داشته باشد.
 حسین‌زادگان تصریح کرد: برای فرهنگسازی هم لازم است در هر شهرستان از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سمن‌ها و رسانه‌ها استفاده شود. نمی‌توانیم صبرکنیم تا طرح‌های طولانی مدت اجرا شود، به همین دلیل باید اجرای طرح‌های کوتاه مدت را در دستورکار قرار دهیم. همچنین انتظار می‌رود که برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند جشنواره‌ مجسمه‌های شنی در سواحل اجرا شوند که در این زمینه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌‌خواهیم برای 4 ماه برگزاری طرح‌های سالم‌سازی دریا بسته فرهنگی تعریف کند و ارائه دهد.

البته طبیعی است که همه آنچه مد نظر معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران قرار دارد در سواحل عملی نشود. اما انتظارها بر این است که اتفاقی نو و بهتر از برپایی چند چادر برای شنای آقایان و خانم‌ها در قالب طرح‌های سالم‌سازی دریا و پس از برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی و هماهنگی دیده شود. وگرنه برپایی چند چادر به این همه جلسه نیاز ندارد. اما صرف‌نظر از این که طرح‌های سالم‌سازی دریا چگونه و با چه کیفیتی برپا می‌شوند، بحث مهم دیگر در این زمینه موضوع آلودگی سواحل است. خواه ناخواه، بسیاری از مسافران قسمت‌هایی از ساحل را که در محدوده طرح‌های سالم‌سازی نیست برای تفریح و اقامت انتخاب می‌کنند. 

در 2 سال گذشته ناجیانی برای پایش سواحل و رصد کردن دریا و شنای مسافران در مناطق خارج از طرح به کار گرفته شدند که همین کار نقش بسزایی در کاهش تعداد غریق‌ها داشت. اما بسیاری از مسافران که قصد شنا ندارند، در سواحل دورتر از طرح‌های سالم‌سازی حضور می‌یابند. سواحلی که در مناطق مختلف استان همراه با آلودگی‌های مختلف است. انباشت زباله در برخی از زمین‌های ساحلی در استان به معضلی جدی برای دریا و محیط زیست تبدیل شده است.

 در بسیاری از مناطق ساحلی هم زباله‌ها به صورت پراکنده دیده می‌شوند. بنابراین پیش از آغاز اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا در مازندران، نیاز جدی به پاک‌سازی سواحل نیز احساس می‌شود که شاید لازم باشد مسئولان مرتبط با طرح‌های سالم‌سازی، هماهنگی‌هایی برای پاک‌سازی سواحل پیش از حضور مسافران انجام دهند. شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در این زمینه می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و با همراهی سمن‌های محیط زیستی از نیروهای مردمی برای انجام این کار کمک بگیرند. اتفاقا شهرداری تنکابن قرار است پایان همین هفته دست به چنین اقدامی بزند. جمعه این هفته قرار است در تنکابن، همایش پاک‌سازی ساحل دریا برگزار شود. واحد مدیریت پسماند تنکابن با همکاری روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی این شهر در نظر دارد که به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، روز 7 اردیبهشت با حضور شهروندان و خانواده‌ها و فعالان محیط زیست، همایش پاک‌سازی ساحل دریا را برگزار کند.

 این همایش از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود. محوطه شهرداری تنکابن نیز به عنوان محل تجمع دوستداران محیط زیست و شهروندان در نظر گرفته شده است که پس از آن با در اختیار گذاشتن کیسه‌های زباله و دستکش پلاستیکی از سوی مدیریت پسماند، فعالان محیط زیست به سمت ساحل این شهر حرکت خواهند کرد. در سایر شهرهای ساحلی استان که معضل زباله دارند نیز این اتفاق می‌تواند نتیجه‌بخش و فرهنگساز باشد. در این زمینه راهکار مناسب دیگر استفاده از دستگاه ساحل‌روب مخترعان مازندرانی است که سال گذشته عملکرد آن به شکل مطلوبی در سواحل ساری دیده شد.
 شاید این اقدام به تولید بیشتر این دستگاه‌های داخلی نیز کمک کند و سبب شود که پاک‌سازی سواحل به اشتغالزایی هم بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید