• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1146
+
-

واگذاری‌ها به بیکاری دامن زده است

گفت‌و‌گو با نماینده خرم‌آباد، دوره و چگنی در مجلس

نبود زیرساخت
واگذاری‌ها به بیکاری دامن زده است

 نسرین صفربیرانوند:

فراهم نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و گردشگری و از سوی دیگر واگذاری کارخانه‌ها از مهم‌ترین علت‌های رشد بیکاری در استان لرستان محسوب می‌شود. گفت‌و‌گوی ما را با محمدرضا ملکشاهی‌راد، نماینده خرم‌آباد، دوره و چگنی در مجلس شورای اسلامی، در این‌باره بخوانید. 

 

فراهم نبودن زیرساخت در بخش‌های مختلف به عنوان یکی از علت‌های افزایش بیکاری در استان مطرح می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

همین‌طور است. واقعیت این است که زیرساخت‌های تولید در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، گردشگری و کشاورزی نامناسب است و طی سال‌های بسیار سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش‌ها انجام نشده است.  علاوه بر این، بی‌توجهی دولت به تخصیص آب مورد نیاز کشاورزی، بی‌توجهی به توسعه سدهای مورد نیاز، درصد پایین آبیاری مکانیزه و میانگین پایین سطح زیر کشت اراضی آبی که موجب کاهش تولید کشاورزی شده از دلایل دیگری است که افزایش بیکاری در استان را تشدید کرده. 

برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف چقدر اعتبار نیاز است؟

طبق برآوردهای انجام شده 30 هزار میلیارد تومان نیاز است تا زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف ایجاد شود. با توجه به بودجه‌ریزی فعلی دولت 50 سال طول می‌کشد تا این زیرساخت‌ها فراهم شود. 

تعطیلی کارخانه‌ها چه تاثیری در افزایش بیکاری داشته است؟

در حال حاضر تولید در استان متوقف است. از سوی دیگر واگذاری و فروش کارخانه‌ها به بخش خصوصی بیشتر سرمایه‌بر بوده تا سرمایه‌آور.  بدیهی است این موضوع هم به افزایش نرخ بیکاری دامن زده است.

راهکار اصولی برای جذب سرمایه در استان چیست؟

فراهم کردن زمینه حضور سرمایه‌گذاران برای ایجاد زیرساخت‌ها یکی از اقداماتی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد. دولت همچنین باید امتیازهای ویژه‌ای را در استان برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد. به عنوان نمونه معافیت مالیاتی و تضمین فروش کالا از مواردی است که می‌تواند موثر باشد. از سوی دیگر باید زمینه سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد مردم برای مشارکت اقتصادی را هم فراهم کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید