• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108308
+
-

همشهری از برگزاری کنکور99 و جزئیات ثبت‌‎نام و بازگشایی دانشگاه‌ها در نیمسال جدید تحصیلی گزارش می‌دهد

کنکور پرماجرا در ایستگاه آخر

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به همشهری: 130هزار داوطلب کارت شرکت در کنکور را نگرفتند / وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: ورودی‌های امسال اول آبان به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند

کنکور سراسری پس از چندماه کشمکش در آخرین هفته منتهی به شهریور برگزار شد؛ با حواشی متفاوتی که در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شد و همزمان با کرونا آزمونی متفاوت با همه ادوار گذشته را رقم زد. رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور دیروز اعلام کرد منتشرکنندگان سؤالات کنکور بازداشت شده‌ و کلیدهایی که در فضای مجازی منتشر شده هم جعلی است.
به گزارش همشهری، ماهی کنکور پرماجرای 99 به دمش رسیده؛ درحالی‌که خبرهای مربوط به افشای سؤالات و کلیدآن، هفته‌ای را که گذشت  تحت‌تأثیر قرار داده بود؛ آنچنان که به گفته رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برای پیشگیری از تخلفات در برخی حوزه‌ها با همکاری وزارت ارتباطات دسترسی داوطلبان به اینترنت تلفن همراه در مدت زمان برگزاری آزمون قطع شده است.
پیگیری‎های همشهری نشان می‌دهد امسال به‌دلیل کرونا و مراقبت‌های بهداشتی در برخی حوزه‌ها داوطلبان توانسته‌اند موبایل‌هایشان را وارد جلسه امتحان کنند و این موبایل‌ها توسط مراقبان جمع‌آوری شده است. پارسال آزمون سراسری در ۲۱۰۰حوزه فرعی برگزار شده بود، اما امسال این آزمون در ۳۳۰۰حوزه فرعی برگزار شد و تعداد روزهای آزمون از ۲ روز به ۴روز افزایش پیدا کرد.
درباره رعایت پروتکل‌ها، سازمان برگزار‌کننده کنکور اعلام کرده که بیش از 90درصد داوطلبان از فاصله صندلی‌ها و نیز رعایت فاصله اجتماعی در حوزه‌های امتحانی راضی بوده‌اند. در این میان سخنان خدایی، رئیس سازمان سنجش هم قابل توجه است که گفته دانش‌آموزان و شرکت‌کنندگان در کنکور بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه کرده‌اند تا خانواده‌های آنها:«داخل حوزه‌های کنکور فاصله‌گذاری اجتماعی 1.8متر بود، اما با وجود ارسال پیامک برای داوطلبان در برخی حوزه‌ها خانواده‌ها به توصیه‌های بهداشتی توجه نکردند و انتظار داشتیم داوطلبان که سن کمتری دارند نسبت به این پروتکل‌ها بی‌توجه باشند، اما آنها بهتر از خانواده‌ها این موارد را رعایت کرده بودند.»
ابراهیم خدایی دیروز در زمان بازدید از مصلای تهران که یکی از حوزه‌های بزرگ روباز کنکور امسال بود، درباره انتشار سؤالات کنکور در فضای مجازی گفت:«هیچ سؤالی قبل از کنکور در فضای مجازی منتشر نشد اما برخی داوطلبان به‌صورت موردی موبایل به جلسه کنکور بردند و بعد از پایان دروس عمومی برخی از این سؤالات منتشر شد.»
به‌گفته خدایی، تخلف برخی از داوطلبان، همراه داشتن موبایل و عکس گرفتن از آن در جلسه به‌دلیل غفلت مراقبان هنگام توزیع سؤالات آزمون اختصاصی بوده است؛ او در این‌باره به ایرنا گفته:«اگر هدف آنها تقلب بود باید در جلسه کنکور تقلب می‌کردند نه اینکه سؤال منتشر کنند.»
تمام منتشرکنندگان این سؤال‌ها دستگیر شده‌اند. آنطور که خدایی می‌گوید: «یک نفر دیگر از این منتشرکنندگان هم به‌زودی دستگیر می‌شود؛ ما متوجه شدیم کدام‌یک از داوطلبان این اقدامات را انجام داده اند و وقتی با آنها هم صحبت کردیم، هدف تقلب نداشتند بلکه به‌دنبال القای شبهه در آزمون بودند.» خدایی انتشار کلید سؤالات را مصداقی از کلاهبرداری دانست و گفت:« موارد منتشر شده در فضای مجازی از کلید سؤالات جعلی و کلاهبرداری است و کلید سؤالات دوشنبه سوم شهریور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که ‌می توانند با کلیدهای جعلی مقایسه کنند.»

درباره غایبان و نودانشجویان
داوطلبانی که به تازگی کنکور داده‌اند نمی‌توانند مثل سال‌های گذشته از‌ ماه مهر در کلاس‌های درس که احتمالا امسال مجازی هم برگزار می‌شود، حاضر باشند. تأخیر در زمان برگزاری کنکور، زمان اعلام نتایج، نام‌‎نویسی دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید را برای ورودی‌های امسال به تعویق می‌اندازد؛ مخصوصا در نخستین ترم سال تحصیلی جدید که برگزاری کلاس‌های حضوری آن با مخالفت اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. پیگیری‌های  همشهری نشان می‌دهد تقویم آموزشی دانشگاه‌ها برای دانشجویان سال‌های گذشته طبق روال هر ساله از نیمه شهریور خواهد بود. با این تفاوت که امسال ثبت‌نام همه دانشجویان به‌صورت مجازی انجام می‌شود.
پرسش مهم‌تر در این زمینه، تعیین تکلیف دانشجویان ورودی اول است که به‌تازگی کنکور داده‌اند. رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور به همشهری می‌‎گوید، سازمان سنجش و آموزش کشور تلاش می‌کند با درنظر گرفتن همه جوانب و بررسی دقیق پاسخنامه‌ها نتایج کنکور را در ‌ماه مهر اعلام کند تا وزارت علوم و دانشگاه‌ها بتوانند برای نام‌نویسی  پذیرفته‌شدگان و نحوه پذیرش آنها در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند، اما تصمیم‌گیری برای جذب برگزیدگان در نیمسال اول یا دوم بر عهده دانشگاه‌ها و وزارت علوم است. رئیس سازمان سنجش همچنین درباره آمار شرکت‌کنندگان در کنکور امسال به همشهری گفت: «در مجموع یک‌میلیون و یکصد و 46هزار نفر برای حضور در آزمون امسال ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد یک میلیون و 16هزار نفر کارت گرفتند. در‌باره اینکه از مجموع افرادی که کارت گرفته‌اند، چه تعدادی در جلسه شرکت نکرده‌اند هنوز نمی‌توان اعلام نظر کرد و باید منتظر باشیم پاسخنامه‌ها به‌طور کامل برگردد.» طبق آمار کنونی 130هزار داوطلب که ثبت‌نام اولیه داشته‌اند، برای شرکت ‌در آزمون پرحاشیه امسال کارتشان را دریافت نکرده‌اند؛ عددی که کمی بالاتر از میانگین شمار غایبان سال‌های گذشته است. (در هر سال به‌صورت میانگین 10درصد ثبت‌نام‌کنندگان در روز آزمون حاضر نمی‌شدند.)
 منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که ورودی‌های امسال کی نام‌‎نویسی و وارد دانشگاه می‌شوند، ‌گفت: «باتوجه به اینکه نتایج نهایی کنکور تا اواخر مهرماه اعلام خواهد شد، نودانشجویان تحصیل خود را از اول آبان آغاز می‌کنند. نتایج نهایی کنکور سراسری اواخر مهرماه۹۹ اعلام خواهد شد و دانشگاه‌ها ثبت‌نام خود را به‌صورت ویژه انجام خواهند داد و امسال بنا به شرایط، ثبت‌نام به‌صورت مجازی خواهد بود. تلاش دانشگاه‌ها بر این است که در نیمسال بعدی شرایطی را فراهم کنند که پذیرفته‌شدگان جدید دانشگاه‌ها چند هفته‌ای را در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و با شرایط دانشگاه‌ها آشنا شوند و ارتباط نزدیک‌تری با محل تحصیل داشته باشند.
او گفت:«تلاش ما بر این است که دانشجویان اول آبان‌ماه به دانشگاه‌ها وارد شوند و توصیه کردیم از دانشجویان در نیمسال اول ثبت‌نام کنند و دانشجویان تعداد واحد درسی کمتری نسبت به سال قبل انتخاب کنند تا بتوانند برنامه خودشان را مدیریت کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید