• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106144
+
-

در جست‌وجوی پلاسمای نجات

هند تدابیر تشویقی برای اهداکنندگان پلاسمای بهبودیافتگان کرونا اعلام کرده‌است

در جست‌وجوی پلاسمای نجات

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هند، دولت این کشور برنامه‌های جدیدی برای درمان بیماران به اجرا گذاشته ‌است؛ ازجمله این برنامه‌ها، ایجاد امتیازات تشویقی برای اهدای پلاسمای افراد بهبودیافته است که به درمان مبتلایان کمک می‌کند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در این‌باره نوشته ‌است: در ایالت شمال شرقی آسام هند که با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی روبه‌روست، دولت اعلام کرده‌ کسانی که پلاسمای خونشان را اهدا کنند، فرصت شغلی و مسکن دریافت می‌کنند. براساس این گزارش، بیماران بهبودیافته کرونایی که 4هفته بعد از بهبود پلاسما اهدا کنند، از این امتیازات برخوردار می‌شوند. اهداکننده‌ای که خودش یا همسرش پلاسما بدهد، در آزمون‌های شغلی امتیاز ویژه دریافت می‌کنند.
این تدابیر برای دولت آسام هند که ایالت فقیری است، اهمیت زیادی دارد چرا که با کمبود داروهایی چون رمدسیویر روبه‌روست. رمدسیویر از داروهای گران‌قیمت درمان بیماران بدحال کروناست.
شمار کل مبتلایان به کرونا در هند به1.4 میلیون نفر و تعداد درگذشتگان براثر این بیماری به 33هزار نفر رسیده‌است.
وزیر بهداشت ایالت آسام هند درباره عملیات جست‌وجوی اهداکنندگان پلاسما به رویترز گفته ‌است: وقتی اهداکننده‌ای بیابیم، با هر ابزاری به‌دنبالش می‌رویم تا زودتر جان بیماری را نجات دهیم؛ مثلا یک‌بار با قایق به خانه یک بهبود یافته رفتیم تا او را به  بیمارستان بیاوریم و کار اهدای پلاسما را انجام دهیم. این مقام بهداشتی هند می‌‌گوید: پلاسمای یک بهبودیافته می‌تواند برای درمان 2 بیمار نه چندان بدحال به‌کار برود. این پلاسما باید قبل از آنکه بیماران به شرایط وخیم برسند، به آنها تزریق شود. بهترین زمان اثر کردن پلاسما به گفته وزیر بهداشت آسام، فاصله زمانی بین وضعیت معمولی و وخیم بیمار کرونایی است.
ایالت آسام اکنون با بحران سیل روبه‌روست که تا‌کنون حدود 100کشته به جا گذاشته و زندگی 3میلیون نفر را مختل کرده‌است. مقامات این ایالت پیش‌بینی کرده‌اند که کرونا در نیمه سپتامبر (اواخر شهریور) در این منطقه به اوج می‌رسد.
هند که خود بزرگ‌ترین تامین‌کننده داروهای ژنریک در جهان است، اکنون با بحران داروی کرونا در مناطق محلی مانند آسام روبه‌روست. شرکت دارویی گیلید ساینس آمریکا به 6شرکت فعال در هند مجوز تولید و فروش نسخه‌های ژنریک رمدسیویر را داده‌است، اما تنها 3 شرکت از میان این 6شرکت، تاکنون توانسته‌اند مواد اولیه برای تولید این دارو را تامین کنند.
وزیر بهداشت آسام می‌گوید که نیاز روزانه این ایالت به داروی دمدسیویر 100عدد است اما تنها روزی 12تا 16عدد از این دارو به آسام می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید